Lemez

Carson Coma: Lesz, ami lesz

Zene

Az alig huszon-egynéhány éves tagokból álló zenekar bemutatkozó albuma, a Corduroy Club a múlt év egyik legnagyobb durranásának bizonyult, a kritikusok és a közönség is imádta. Az elvárások tehát magasan voltak a most megjelent folytatással szemben, bár inkább csak a szakma részéről: az erősen fanatikus rajongótáborról az a benyomásom, hogy bármit rongyosra hallgatnának, ami kikerül a hat srác keze közül. A tehetségük ugyan vitathatatlan, de kicsit azért megmosolyogtató olvasni a többségében középiskolás lányok által írt lelkendező véleményeket, amelyek sokszor inkább szerelmi vallomásra emlékeztetnek.

A Lesz, ami lesz legfőbb újdonsága az, hogy míg az első lemezen csak két magyar szám volt, most egyet leszámítva az összes az, és az egyetlen kivétel sem angol, hanem olasz nyelvű. Ez persze azzal jár, hogy sokkal jobban odafigyel az ember a szövegekre, a benyomásaim pedig vegyesek: van köztük néhány kiemelkedően jó (például az Én még sohasem, vagy a Legjobb verzió), de több olyan is, amelyekre inkább az „aranyos” jelzőt használhatnánk. Az előzővel összevetve most kevésbé érzem azt, hogy az én korosztályomnak (is) szól ez az album, pedig alig múltam harminc.

A Carson Coma előtt fényes jövő áll, ha továbbra is ilyen iramban nő a népszerűségük. De abban csak reménykedem, hogy az évek múlásával fokozatosan szűkülni fog a most még elég széles generációs szakadék, így jobban tudok majd azonosulni a dalaikkal, valamint nem fogom annyira kívülállónak érezni magam a koncerteken sem sikítozva csápoló tinédzserek között.

 

Gold Record, 2020

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.