Lemez

Matt Berninger: Serpentine Prison

Zene

Ha van ruhaviselet, amivel ki lehet kergetni a világból, az a bokanadrág-makkos cipő kombó, természetesen zokni nélkül. Az utóbbi időben Matt Berninger szinte csak ilyenben mutatkozik, a lemezborítójára is ez került, de ő már annyi jót adott nekünk, hogy az ember elnézőbb iránta. A National énekese korábban is zenélgetett a főállása mellett, viszont mostanra látta elérkezettnek az időt, hogy egy igazi szólólemezt is megjelentessen. A Serpentine Prison feldolgozásgyűjteménynek indult, de végül annyi saját szerzemény született, hogy egy cover sem került fel rá. A producer a 75 éves Booker T. Jones lett, ami igencsak meglepő választás, ha a National melankolikus indie-rockját és a Booker T & The MG’s soulzenéjét egymás mellé tesszük. Ettől függetlenül a végeredmény nem különösebben váratlan. A Serpentine Prison nem tánclemez, elsősorban Berninger zenekarának világát idézi meg, csak kevésbé nagy­ívű a hangzás. A jellegzetes baritonjáról ismert énekes szerint olyan volt ezt az albumot megírni és felvenni a Nationalhez képest, mint amikor az ember ugyanazokat az izmokat más súlyokkal mozgat meg. Felbukkannak neves közreműködők, de érthető módon a főhős dominál. Bizonyos dalokat akár Leonard Cohen hangjával is el tudnánk képzelni, és hozzá hasonlóan Berninger erénye is abban rejlik, hogy ugyan minimalista eszközökkel dolgozik, mégis rengeteg réteg rejlik fel a dalokban. Személyes kedvencek a My Eyes Are T-Shirts, a Loved So Little, a Silver Springs és az All for Nothing, de még sorolhatnám. Soha rosszabb szólóbemutatkozást.

 

Concord/Universal, 2020

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.