Lemez

Matt Berninger: Serpentine Prison

Zene

Ha van ruhaviselet, amivel ki lehet kergetni a világból, az a bokanadrág-makkos cipő kombó, természetesen zokni nélkül. Az utóbbi időben Matt Berninger szinte csak ilyenben mutatkozik, a lemezborítójára is ez került, de ő már annyi jót adott nekünk, hogy az ember elnézőbb iránta. A National énekese korábban is zenélgetett a főállása mellett, viszont mostanra látta elérkezettnek az időt, hogy egy igazi szólólemezt is megjelentessen. A Serpentine Prison feldolgozásgyűjteménynek indult, de végül annyi saját szerzemény született, hogy egy cover sem került fel rá. A producer a 75 éves Booker T. Jones lett, ami igencsak meglepő választás, ha a National melankolikus indie-rockját és a Booker T & The MG’s soulzenéjét egymás mellé tesszük. Ettől függetlenül a végeredmény nem különösebben váratlan. A Serpentine Prison nem tánclemez, elsősorban Berninger zenekarának világát idézi meg, csak kevésbé nagy­ívű a hangzás. A jellegzetes baritonjáról ismert énekes szerint olyan volt ezt az albumot megírni és felvenni a Nationalhez képest, mint amikor az ember ugyanazokat az izmokat más súlyokkal mozgat meg. Felbukkannak neves közreműködők, de érthető módon a főhős dominál. Bizonyos dalokat akár Leonard Cohen hangjával is el tudnánk képzelni, és hozzá hasonlóan Berninger erénye is abban rejlik, hogy ugyan minimalista eszközökkel dolgozik, mégis rengeteg réteg rejlik fel a dalokban. Személyes kedvencek a My Eyes Are T-Shirts, a Loved So Little, a Silver Springs és az All for Nothing, de még sorolhatnám. Soha rosszabb szólóbemutatkozást.

 

Concord/Universal, 2020

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.