Lemez

Matt Berninger: Serpentine Prison

Zene

Ha van ruhaviselet, amivel ki lehet kergetni a világból, az a bokanadrág-makkos cipő kombó, természetesen zokni nélkül. Az utóbbi időben Matt Berninger szinte csak ilyenben mutatkozik, a lemezborítójára is ez került, de ő már annyi jót adott nekünk, hogy az ember elnézőbb iránta. A National énekese korábban is zenélgetett a főállása mellett, viszont mostanra látta elérkezettnek az időt, hogy egy igazi szólólemezt is megjelentessen. A Serpentine Prison feldolgozásgyűjteménynek indult, de végül annyi saját szerzemény született, hogy egy cover sem került fel rá. A producer a 75 éves Booker T. Jones lett, ami igencsak meglepő választás, ha a National melankolikus indie-rockját és a Booker T & The MG’s soulzenéjét egymás mellé tesszük. Ettől függetlenül a végeredmény nem különösebben váratlan. A Serpentine Prison nem tánclemez, elsősorban Berninger zenekarának világát idézi meg, csak kevésbé nagy­ívű a hangzás. A jellegzetes baritonjáról ismert énekes szerint olyan volt ezt az albumot megírni és felvenni a Nationalhez képest, mint amikor az ember ugyanazokat az izmokat más súlyokkal mozgat meg. Felbukkannak neves közreműködők, de érthető módon a főhős dominál. Bizonyos dalokat akár Leonard Cohen hangjával is el tudnánk képzelni, és hozzá hasonlóan Berninger erénye is abban rejlik, hogy ugyan minimalista eszközökkel dolgozik, mégis rengeteg réteg rejlik fel a dalokban. Személyes kedvencek a My Eyes Are T-Shirts, a Loved So Little, a Silver Springs és az All for Nothing, de még sorolhatnám. Soha rosszabb szólóbemutatkozást.

 

Concord/Universal, 2020

 

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.