Lapjárás: ´96. szeptember (Külsőleg)

  • Bori Erzsébet
  • 1996. szeptember 19.

Zene

Miért ne képzelhetnénk azt, hogy külső országból jöttünk, betérünk egy úgynevezett jobb könyvesboltba, és megállunk a folyóiratok polca előtt? Nincs előzetes tudásunk, se prekoncepciónk, nem értjük a nyelvet - csak nézünk a szemünkkel.

Miért ne képzelhetnénk azt, hogy külső országból jöttünk, betérünk egy úgynevezett jobb könyvesboltba, és megállunk a folyóiratok polca előtt? Nincs előzetes tudásunk, se prekoncepciónk, nem értjük a nyelvet - csak nézünk a szemünkkel.

Első látásra alighanem a Balkonba szeretnénk bele, papírban, képminőségben, dizájnban ő ma a legszebb a halpiacon. Utána feltétlenül kézbe vennénk a Nappali házat, a Café Bábelt, belelapoznánk az új Beszélőbe. A második körben felmérnénk, hogy a Holmi, amelyben nincs egy szál illusztráció sem, fehér papirosával, tiszta tükrével, antiqua betűtípusával inkább konzervatív, minden bizonnyal mértékadó- és tartó folyóirat lehet.

A tüzetesebb vizsgálat kiderítené, hogy az utóbbi években indult lapok jobban adnak a külsejükre, míg a régiek többsége (lustaságból, megszokásból, ki tudja?) konokul őrzi rongyos régi fazonját.

Itt van mindjárt a Kritika, amely ugyanezzel a külsővel lehetett izgalmas anno, de ma már - legalábbis a címlap alapján - nem sokan vetnék rá magukat. Pedig belül még mindig tartogat meglepetéseket, az egyik oldalpár snassz rajzai és betűsivataga után jön egypár kiváló fotó, pofás tördelési megoldás. A szeptemberi számban ilyen a Kern-interjúhoz készült portrésor (Koncz Zsuzsa), sőt van egy jó kis fotó Kósáné Kovács Magdáról is (Velledics Éva), de a legvonzóbb az, ahogy Márkus György szövegébe beletördelték az illusztrációkat, vagy fordítva, Gerő András kisded szövege köré szervezték a képanyagot.

Belügyek

Feladva az outsider szerepét, jöhetnek a belügyek. A Filmvilág - kihasználva a nyári autósmozi jellegű kínálatot - más hordozóknak engedte át a felszabadult teret. Szilágyi Ákos az orosz média királycsinálóiról értekezik kimerítően (Jelcinméker, Lebegyméker); Spiró György a magyar szinkron végső lezülléséről fest megállapításaiban találó, következtetéseiben túlzó, már-már apokaliptikus képet. Szó esik még az Internet, a CD-ROM mozis lehetőségeiről és a klipkorszak újféle divatbemutatóiról. Még az augusztusi számban jelent meg György Péter írása a köz tereit einstandoló reklámról; ezt követi most Kovács András Bálint és György pengeváltása. KAB ironikus hangvételű cikkére - amely nem alapállását, csak egyes kitételeit, túlzásait vitatja az alapműnek - mérges rekontra érkezik, melyből az derül ki, hogy György Péter erényei inkább a kritika gyakorlásában, mintsem tűrésében ragyognak fényesen.

Lássuk most a hetedik évfolyamába lépett Hitelt, amely nemzeti-konzervatív irányultságú, mértéktartó lappá rúgta ki magát. Érdekes Makkay János írása, amely a székelyek magyarságáért száll síkra - egyszerre több fogásnemben. A rokonszenvesen átfűtött, de tényszerű érvelés közben a szerző koronként előránt egy bunkót, és tudományos vitában talán kissé szokatlan módon ezzel sújt oda a vitapartner nemzetáruló fejire. Olvasni való még az Illyés-Földessy Gyula-levelezés, és ha már Gyula bácsiról esik szó, említsük meg Tornai József vezérversét: Egy mondat a szabadságról. Vannak benne szép és jól megcsinált passzusok, ámde... ha valaki poéta veszi a bátorságot, hogy a magyar költészetnek ezt a vitathatatlan remekét parafrazeálja, nem ártott volna több időt szánni a versmunkára, kigyomlálni belőle az avítt publicisztikai fordulatokat - és az újságírós közhelydumákkal sajátosan együtt járó hibás prozódiát, a versbeszéd megbicsaklásait. Ha már követés (imitatio), akkor legyen olyan hű, mint Kemsei István fanyar utánérzése, Az ötödik levéltöredék Ovidiushoz.

A külszínéről már szemügyre vett Kritikában jó pár ajánlott irodalmat találni, kezdve mindjárt Márkus György Hegel-dolgozatával, melyből kiderül, hogy az öreg épp azzal látott a jövőbe - leírva a művészet, a vallás és a történelem végét -, amiért marxista bírálói a múlt szemétdombjára utasították. Azóta ezek megbuktak, mint Rottenbiller, és elhúzhat a Fukuyama is. Money makes the world go round - éneklik még ma is az utánjátszó mozikban, és ezen lehet keseregni vagy lelkesülni. Aki keserüli, az a közgazdász (Matolcsy György), nehezményezvén a szakadt (le-, el-) magyar társadalomra rászabadított monetáris rémuralmat. Ugyanettől - már világméretekben - az esztéta lázba jön, ld. Almási Miklós új könyvét és itteni beszélgetését Bossányi Katalinnal (A pénzvilág hideg erotikája). Harmadik részéhez ért Csalog Zsolt folytatásos élet-regénye, lehet tovább izgulni Orsós Gyuri cigányzseniért.

És még a Holmi. Benne Határ Győző álma (A Banzáj), akitől én mindent elolvasok, ami csak elém kerül, legyen az regény, vers vagy misztérium, mert szemem-szám eláll attól, amit ő tud, mer és tesz a nyelvvel. Fontos bírálatok. Albert Gáboré A valódi világról; ez Székely János könyve, aki olyat tett, amit szépíró ember már rég nem: filozófiát művelt. Radnóti Sándor és Farkas Zsolt Nádas Péter esszékötetéről. Radnóti lényeglátón és elegánsan, Farkas a szokott fenegyerek-szerepből, jó belemenősen fogalmaz. Megsorozza posztmodern alapállásból, aztán egy Lacan-horog, kis híján öv alá. Szikrák pattognak, ahogy összecsap a két távoli alkat és nemzedék. Csak a nyelvhelyességi szőrözés téveszt célt, megint. Amilyen igaz a szállóige, miszerint a stílus maga az ember, úgy nem vezet sehova a másik nyelvhasználatának kicsinyes piszkálgatása, művelje akár Nádas Lengyel Lászlóval, Farkas Nádassal vagy maga a hírhedett Sipulusz - mindenkivel. A művelet során minden találatra esik egy baklövés, mert egyrészt nincs királyi út, másrészt ezzel az erővel arra is felszólíthatnák a kipécézett személyt, hogy ne legyen már az, aki. De erről majd legközelebb.

Bori Erzsébet

Reményi József Tamás Tarján Tamás


Sírfirkák

Elpatkolt Bán, aki András /

és Zoltán,

Porba hullt feje a JAKtiló folytán.

Litvániában nőtt a sajt-ár.

Tiltakozásul halt meg Bojtár.

Eörsi István, aki

Pápább a pápánál,

Buzgón káromkodik

A végső pá-pánál.

Szoba, ablak, karnis,

Kötél, hurok, Kornis.

Hát, Nádas Péter is megtére

Thomas Mann-nak kebelére.

Itt botlasz, fószer, Parti Nagyba,

Nyelvőrök verték főbe-agyba.

Mondta százszor: Tornai ne!

Hiába szólt Verlaine.

(Részletek a Kritika 96/9-es számából)

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.