Sziget

Lara Croft gitárral

Halestorm

  • G. A.
  • 2015. szeptember 19.

Zene

Az amerikai hajmetál, vagyis a 80-as évek legsikeresebb rockzenei alzsánere 1991. szeptember 24-én, a Nirvana Nevermindjával kapta be a halálos vírust.

Nem vérzett ki azonnal, de már kevesebb mint egy éve volt hátra, aztán pedig olyan mélyre ásták a földben, hogy azóta sem keveredett elő a sírból. Semmi sem tudta feltámasztani: a svédek a punkkal ke­verték, a britek iróniát vittek bele – hiába. Még a kockahasát bevető Tom Cruise is csak elnéző mosolyokig jutott a nosztalgikus Rock Of Agesszel néhány évvel ezelőtt. De a nyertesek töretlen optimizmusa, az irigyelni való bátorság és a hibátlanul rossz ízlés keveréke nemcsak a hajmeresztő frizurák és kosztümök megalkotásához volt elengedhetetlenül szükséges, hanem a jellegzetesen nagy ívű, egészségtől és vágytól kicsattanó gitárpopdalok gondtalan világra segítéséhez is. Az AIDS-ben elhunyt popsztárok, a grunge (majd Manson és a többiek) általános rosszkedve és a közel-keleti háborúk után ezt az atmoszférát nem lehetett újrateremteni, de persze az is igaz, hogy 6-7 éves szárnyalás után a hajmetálban már csak igen kevés tartalék maradt. Ám erre a kevésre azért lehet építeni manapság is.

A Halestorm pontosan ezt teszi, és szerda este lenyűgöző volt látni a Szigeten, hogy kora esti koncertjén simán megtöltik miatta a második legnagyobb helyszínt azok a fiatalok, akiknek már/még biztos nincs meg otthon például a Cinderella második lemeze, amire a négyes (főleg a lassú számaiban) előszeretettel épít. A legjobb persze az, hogy a Halestorm egyáltalán nem igényel semmilyen előzetes ismeretet. Nem a bennfentesekhez beszél, hiszen nem idézetekre építi a dalait, hanem friss, azonnal ható, egyszerű, de nem buta gitárriffekre, a számok dallamvezetését pedig legalább annyira befolyásolják az elmúlt tizenöt év amerikai dívapopjának fejleményei, mint a dicső múlt a Sunset Stripen, s így elég sok irányból lehetséges a csatlakozás. Ráadásul az elsődleges, de nem kizárólagos megszólítottak nem is a fiúk, mint egykoron, hanem a lányok, ami a hajmetál parodisztikus hímsovinizmusához képest jelentős előrelépés.

Persze az üzenetet, ami kábé annyi, hogy senki se baszakodjon a csajokkal, a gitáros-énekes Lzzy Hale-nek kellett eljuttatnia ifjú közönségéhez. Lzzy ráadásul nem­csak azt nyújtotta, amit a feminista teoretikusok, de azt is, amit a lányos szülők szemében az antikrisztust megtestesítő Mötley Crüe-t a hőskorban naggyá tevő zsáner megkövetelt: a savanyú pc-harcosok elvárásainak fittyet hányva, őrületes magassarkúban, illetve egy olyan trikóban lépett színpadra, hogy rögtön feltűnjön: nem visel melltartót. De azután már egyáltalán nem a testére, hanem csak a torkából és a szebbnél szebb gitárjai­ból előteremtett, az elején szerényebben, utána viszont respektálandó határozottsággal előmasírozó hangokra irányította a figyelmet. Lzzynek a nagyszínpadhoz szükséges kiállás már bőven megvan, úgyhogy most már csak egy-két lendületes fordulatot kellene kigyakorolnia (esetleg a magassarkúja nélkül), olyasmiket, amilyenekkel a precíz, de arctalan zenészei közül Arejay Hale még a dobcucc mögül is ki tudott emelkedni. A Halestorm egyébként már annyira profi, hogy 75 percbe a teljes koncertműsorát beleszuszakolta balladákkal, dobszólóval, mindennel. Csak a duma volt kevés, bár ezt nyilván csak mi, a nagypofájú régi rockereken szo­cializált harmincon túliak hiányoltuk a nagyszerű műsorból.

A38 Színpad, augusztus 12.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.