Lemez

Royal Headache: High

  • - greff -
  • 2015. szeptember 19.

Zene

Ausztrália legalább a Radio Birdman aktív évei óta, vagyis immár közel 40 éve a varázslatos klubzenekarok keltetőtelepeként szolgál, de ezek a zenekarok az országhatáron túl (részben a nyugati piactól mért fizikai távolság okán is) csak a kontinens szubkulturális életére rácsavarodott kevesek radarján tünedeznek fel. A Royal Headache még szerencsésnek mondhatja magát: négy évvel ezelőtt az első lemezével legalább néhány nyugati lap (és persze a szemfülesebb blogok) kritikai rovatának apró betűs részéig el tudott vergődni, de a lelkes ajánlókat nem igazán sikerült aztán komolyabb meghívásokra váltania.

Pedig kiemelkedő zenekarról van szó – vagy még inkább egy kimagasló énekesről, akit egy jelentős energiákat életre hívni képes garázspunkzenekar kísér. A Shogun művésznévre hallgató dalnok tényleg kész csoda, aki több számban is napjaink legnagyobb fehér soulénekeseként tudja prezentálni önmagát. A kortárs neosoul-előadók szépen betanult vibratói és hatásvadász falzettbetétei helyett Shogun az alapokhoz visszatérve vallásos hittel vezeti elő minden egyes (szekuláris) szövegsorát, éppen úgy, ahogy mondjuk Otis Redding tette volt a 60-as évek közepén, ennyi pedig elég is ahhoz, hogy azonnal lefegyverezze a hallgatót. (Az pedig, hogy mindeközben a szabadidejükben foltos tréningnadrágban kakasviadalokra járó középkorú férfiak ­jellegzetes arcberendezését viseli, már tényleg csak a tajték a tortán.) Különben a Royal Headache e négy év alatt egyáltalán nem változott semmit, és ha van egy kis eszük a zenészeknek, a harmadik album kiadásáig sem fognak.

 

What’s Your Rupture, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.