Lemez

Royal Headache: High

  • - greff -
  • 2015. szeptember 19.

Zene

Ausztrália legalább a Radio Birdman aktív évei óta, vagyis immár közel 40 éve a varázslatos klubzenekarok keltetőtelepeként szolgál, de ezek a zenekarok az országhatáron túl (részben a nyugati piactól mért fizikai távolság okán is) csak a kontinens szubkulturális életére rácsavarodott kevesek radarján tünedeznek fel. A Royal Headache még szerencsésnek mondhatja magát: négy évvel ezelőtt az első lemezével legalább néhány nyugati lap (és persze a szemfülesebb blogok) kritikai rovatának apró betűs részéig el tudott vergődni, de a lelkes ajánlókat nem igazán sikerült aztán komolyabb meghívásokra váltania.

Pedig kiemelkedő zenekarról van szó – vagy még inkább egy kimagasló énekesről, akit egy jelentős energiákat életre hívni képes garázspunkzenekar kísér. A Shogun művésznévre hallgató dalnok tényleg kész csoda, aki több számban is napjaink legnagyobb fehér soulénekeseként tudja prezentálni önmagát. A kortárs neosoul-előadók szépen betanult vibratói és hatásvadász falzettbetétei helyett Shogun az alapokhoz visszatérve vallásos hittel vezeti elő minden egyes (szekuláris) szövegsorát, éppen úgy, ahogy mondjuk Otis Redding tette volt a 60-as évek közepén, ennyi pedig elég is ahhoz, hogy azonnal lefegyverezze a hallgatót. (Az pedig, hogy mindeközben a szabadidejükben foltos tréningnadrágban kakasviadalokra járó középkorú férfiak ­jellegzetes arcberendezését viseli, már tényleg csak a tajték a tortán.) Különben a Royal Headache e négy év alatt egyáltalán nem változott semmit, és ha van egy kis eszük a zenészeknek, a harmadik album kiadásáig sem fognak.

 

What’s Your Rupture, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.