mi a kotta?

Szegény jó Muszorjányin

  • mi a kotta
  • 2015. szeptember 19.

Zene

„Repin a böjti időszak elején találkozott utoljára Muszorgszkijjal. A jelekből ítélve igyekeznie kellett a szeretett ember arcképével: tisztában volt vele, hogy soha többé nem látják egymást. És lám, a szerencse kedvezett a portrénak: a böjt elején Muszorgszkij állapotában javulás mutatkozott; a beteg felfrissült, új erőre kapott, jókedvű lett, közeli felépülésében bizakodott, és új zenei munkákról ábrándozott, úgy vélte, még ott a kórházban munkához láthat. […] Repin mindössze négy napon át festhette az arcképet: március 2-án, 3-án, 4-én és 5-én; azután már a betegség újabb, végső szakasza következett. A munkát elég sok kényelmetlenség akadályozta: a művésznek még festőállványa sem volt, ezért egy asztalkánál helyezkedett el, szemben a kórházi karosszékben ülő zeneszerzővel. Muszorgszkij a képen zöld köntöst visel málnaszínű bársonyhajtókával és kézelővel, és kissé lehajtott fővel gondolataiba mélyed. Az arc vonásainak és kifejezésének hasonlósága döbbenetes. Muszorgszkij ismerősei kivétel nélkül el voltak ragadtatva a portrétól – annyira eleven, annyira hasonlít, oly hűen és egyszerűen idézi fel Muszorgszkij természetét, jellemét, külsejét.” A tekintélyes kritikus és bizalmas barát, Vlagyimir Sztaszov számolt be ekképp annak a nevezetes portrénak (lásd mellékelve) az elkészültéről, amely 1881-ben a Mogyeszt Muszorgszkij halála előtti állapotot rögzítette – valóban hű és döbbenetes módon. „Egészségét aláásta az alkohol, a »népköltők« átka” – írta a skót poétáról, Robert Burnsről Szerb Antal, s ez az átok sajna a narodnyik hajlamú zeneszerzőket is könnyen utolérhette, ahogyan ez Ilja Repin festményén is jól látható.

A portréján kollégája, Kjui kölcsönköntösét viselő Muszorgszkij (vagy ahogy ő magát és barátai őt emlegették: Muszorjányin) köztudomásúlag más képek kapcsán is az eszünkbe juthat. Így lesz ez vasárnap este, a Zempléni Fesztivál sárospataki záró koncertjén is, ahol a Budafoki Dohnányi Zenekar – Kodály Zoltán Háry János-szvitje után – az Egy kiállítás képeit játssza majd (Rákóczi-vár, augusztus 23., nyolc óra). E mű ihletője egy Viktor Hartmann nevű kortárs építész és képzőművész volt, s az ő képeit idézik Muszorgszkij ciklusának tételei, melyekhez azonban mi most Cakó Ferenc homokanimációit kapjuk majd vizuális segédanyag gyanánt.

A Zempléni Fesztivál utolsó előtti napján egy másik, tragikusan korán elhalt alkotó s egy ugyancsak páratlan életmű darabjai jutnak majd elénk Gyöngyösi Ivett tokaji szólókoncertjén (Zsinagóga, augusztus 22., hat óra). A köztévés Virtuózok révén országos ismertséget szerzett, nagy tehetségű fiatal zongoraművésznő ugyanis Chopin-programmal készül, s ha már e televíziós műsorfolyam szóba került, hát az itt fölfedezett és megkedvelt ifjú muzsikusok, köztük az említett Gyöngyösi Ivett s más nagy- és kiskamaszok, a Margitszigeten egy úgynevezett nyári nagykoncert tartamára újra elénk gyűlnek az új kenyér ünnepén (Margitszigeti Szabadtéri Színpad, augusztus 20., nyolc óra). Tűzijáték előtt és után.

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?