mi a kotta?

Szegény jó Muszorjányin

  • mi a kotta
  • 2015. szeptember 19.

Zene

„Repin a böjti időszak elején találkozott utoljára Muszorgszkijjal. A jelekből ítélve igyekeznie kellett a szeretett ember arcképével: tisztában volt vele, hogy soha többé nem látják egymást. És lám, a szerencse kedvezett a portrénak: a böjt elején Muszorgszkij állapotában javulás mutatkozott; a beteg felfrissült, új erőre kapott, jókedvű lett, közeli felépülésében bizakodott, és új zenei munkákról ábrándozott, úgy vélte, még ott a kórházban munkához láthat. […] Repin mindössze négy napon át festhette az arcképet: március 2-án, 3-án, 4-én és 5-én; azután már a betegség újabb, végső szakasza következett. A munkát elég sok kényelmetlenség akadályozta: a művésznek még festőállványa sem volt, ezért egy asztalkánál helyezkedett el, szemben a kórházi karosszékben ülő zeneszerzővel. Muszorgszkij a képen zöld köntöst visel málnaszínű bársonyhajtókával és kézelővel, és kissé lehajtott fővel gondolataiba mélyed. Az arc vonásainak és kifejezésének hasonlósága döbbenetes. Muszorgszkij ismerősei kivétel nélkül el voltak ragadtatva a portrétól – annyira eleven, annyira hasonlít, oly hűen és egyszerűen idézi fel Muszorgszkij természetét, jellemét, külsejét.” A tekintélyes kritikus és bizalmas barát, Vlagyimir Sztaszov számolt be ekképp annak a nevezetes portrénak (lásd mellékelve) az elkészültéről, amely 1881-ben a Mogyeszt Muszorgszkij halála előtti állapotot rögzítette – valóban hű és döbbenetes módon. „Egészségét aláásta az alkohol, a »népköltők« átka” – írta a skót poétáról, Robert Burnsről Szerb Antal, s ez az átok sajna a narodnyik hajlamú zeneszerzőket is könnyen utolérhette, ahogyan ez Ilja Repin festményén is jól látható.

A portréján kollégája, Kjui kölcsönköntösét viselő Muszorgszkij (vagy ahogy ő magát és barátai őt emlegették: Muszorjányin) köztudomásúlag más képek kapcsán is az eszünkbe juthat. Így lesz ez vasárnap este, a Zempléni Fesztivál sárospataki záró koncertjén is, ahol a Budafoki Dohnányi Zenekar – Kodály Zoltán Háry János-szvitje után – az Egy kiállítás képeit játssza majd (Rákóczi-vár, augusztus 23., nyolc óra). E mű ihletője egy Viktor Hartmann nevű kortárs építész és képzőművész volt, s az ő képeit idézik Muszorgszkij ciklusának tételei, melyekhez azonban mi most Cakó Ferenc homokanimációit kapjuk majd vizuális segédanyag gyanánt.

A Zempléni Fesztivál utolsó előtti napján egy másik, tragikusan korán elhalt alkotó s egy ugyancsak páratlan életmű darabjai jutnak majd elénk Gyöngyösi Ivett tokaji szólókoncertjén (Zsinagóga, augusztus 22., hat óra). A köztévés Virtuózok révén országos ismertséget szerzett, nagy tehetségű fiatal zongoraművésznő ugyanis Chopin-programmal készül, s ha már e televíziós műsorfolyam szóba került, hát az itt fölfedezett és megkedvelt ifjú muzsikusok, köztük az említett Gyöngyösi Ivett s más nagy- és kiskamaszok, a Margitszigeten egy úgynevezett nyári nagykoncert tartamára újra elénk gyűlnek az új kenyér ünnepén (Margitszigeti Szabadtéri Színpad, augusztus 20., nyolc óra). Tűzijáték előtt és után.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.