mi a kotta?

Szegény jó Muszorjányin

  • mi a kotta
  • 2015. szeptember 19.

Zene

„Repin a böjti időszak elején találkozott utoljára Muszorgszkijjal. A jelekből ítélve igyekeznie kellett a szeretett ember arcképével: tisztában volt vele, hogy soha többé nem látják egymást. És lám, a szerencse kedvezett a portrénak: a böjt elején Muszorgszkij állapotában javulás mutatkozott; a beteg felfrissült, új erőre kapott, jókedvű lett, közeli felépülésében bizakodott, és új zenei munkákról ábrándozott, úgy vélte, még ott a kórházban munkához láthat. […] Repin mindössze négy napon át festhette az arcképet: március 2-án, 3-án, 4-én és 5-én; azután már a betegség újabb, végső szakasza következett. A munkát elég sok kényelmetlenség akadályozta: a művésznek még festőállványa sem volt, ezért egy asztalkánál helyezkedett el, szemben a kórházi karosszékben ülő zeneszerzővel. Muszorgszkij a képen zöld köntöst visel málnaszínű bársonyhajtókával és kézelővel, és kissé lehajtott fővel gondolataiba mélyed. Az arc vonásainak és kifejezésének hasonlósága döbbenetes. Muszorgszkij ismerősei kivétel nélkül el voltak ragadtatva a portrétól – annyira eleven, annyira hasonlít, oly hűen és egyszerűen idézi fel Muszorgszkij természetét, jellemét, külsejét.” A tekintélyes kritikus és bizalmas barát, Vlagyimir Sztaszov számolt be ekképp annak a nevezetes portrénak (lásd mellékelve) az elkészültéről, amely 1881-ben a Mogyeszt Muszorgszkij halála előtti állapotot rögzítette – valóban hű és döbbenetes módon. „Egészségét aláásta az alkohol, a »népköltők« átka” – írta a skót poétáról, Robert Burnsről Szerb Antal, s ez az átok sajna a narodnyik hajlamú zeneszerzőket is könnyen utolérhette, ahogyan ez Ilja Repin festményén is jól látható.

A portréján kollégája, Kjui kölcsönköntösét viselő Muszorgszkij (vagy ahogy ő magát és barátai őt emlegették: Muszorjányin) köztudomásúlag más képek kapcsán is az eszünkbe juthat. Így lesz ez vasárnap este, a Zempléni Fesztivál sárospataki záró koncertjén is, ahol a Budafoki Dohnányi Zenekar – Kodály Zoltán Háry János-szvitje után – az Egy kiállítás képeit játssza majd (Rákóczi-vár, augusztus 23., nyolc óra). E mű ihletője egy Viktor Hartmann nevű kortárs építész és képzőművész volt, s az ő képeit idézik Muszorgszkij ciklusának tételei, melyekhez azonban mi most Cakó Ferenc homokanimációit kapjuk majd vizuális segédanyag gyanánt.

A Zempléni Fesztivál utolsó előtti napján egy másik, tragikusan korán elhalt alkotó s egy ugyancsak páratlan életmű darabjai jutnak majd elénk Gyöngyösi Ivett tokaji szólókoncertjén (Zsinagóga, augusztus 22., hat óra). A köztévés Virtuózok révén országos ismertséget szerzett, nagy tehetségű fiatal zongoraművésznő ugyanis Chopin-programmal készül, s ha már e televíziós műsorfolyam szóba került, hát az itt fölfedezett és megkedvelt ifjú muzsikusok, köztük az említett Gyöngyösi Ivett s más nagy- és kiskamaszok, a Margitszigeten egy úgynevezett nyári nagykoncert tartamára újra elénk gyűlnek az új kenyér ünnepén (Margitszigeti Szabadtéri Színpad, augusztus 20., nyolc óra). Tűzijáték előtt és után.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.