Lassú kéz, lassú blues – Eric Clapton új albuma

  • Soós Tamás
  • 2016. június 4.

Zene

A 71 éves Clapton nem zárta ki, hogy ezzel a lemezzel búcsúzik közönségétől. Kritika.

„Hát, mit tagadjam, rezignált nyugger vagyok” – énekelte Bródy János az időskori zenélés és facebookozás szépségeiről szóló Nyugger dalban. „Öreg zokni” – kontrázott rá 2013-as lemezcímében Eric Clapton, akit David Bowie nevezett így, miután Clapton megdicsérte Where Are We Know? c. dalát. („Thanks for the shout out, old sock” – szólt a válaszemail, ami nagyjából annyit tesz: „Kösz, hogy szóltál, öreg zokni”.) Ideje is volt viccelni, hiszen Clapton már bő évtizede készíti nyugdíjas lemezeit – csak Bródy fanyar öniróniája és Bowie átütő erejű művészi víziója nélkül. Új albumára – nem vicc – még egy altatódalt is felénekelt Clapton, akit suhanckorában gyors, virtuóz gitárjátéka miatt neveztek el Slowhandnek, Lassú kezűnek, de szólókarrierje vége felé kikopott becenevéből az irónia: úgy játszik mindent, reggae-t, jazzt, bossa novát, mintha lassú bluest pengetne.

false

Nem mintha nem lenne meg ennek is a szépsége. Az idős Clapton bluesa elegáns, udvarias, jó ízléssel játszott blues, amit a Royal Albert Hallban ülve, ráncolt homlokkal lehet a legjobban élvezni. Vannak köztük meggyőző, szenvedélyes vallomások (mint az I Still Do-ra improvizált Spiral) és lebilincselő átiratok is (Me and Mr. Johnson), de kár tagadni: Clapton mostanában akkor izgalmas, ha mással zenél. Steve Winwooddal például, vagy Wynton Marsalis jazztrombitással: vele egy vidám, humoros jazzblues-koncertlemezt adott ki. Az I Still Do-t is vendégjátékosa, bizonyos Angelo Mysterioso miatt kapták fel a sajtóban, akinek álneve kísértetiesen hasonlít George Harrison álnevére, amit a Claptonnal közösen írt Cream-szám, a Badge felvételekor használt először. (Clapton tagadja, hogy Harrisonnal énekelne posztumusz duettet a Wonderful Tonight fonalát felvevő I Will Be There-ben, és mi hiszünk neki – a megfejtést valószínűleg itt találjuk.)

false

Különben kevés itt az izgalom. Említésre érdemes, hogy az új lemezen Glyn Johns volt a producer, akivel Clapton legjobban fogyó lemezét, a Slowhandet és annak gyengébb folytatását, a Backlesst rögzítette. Az I Still Do a kettő közül inkább a Backlesst idézi: a hangulat itt is kellemesen bágyadt, és megint Bob Dylan-dal jár a J.J. Cale-coverek meg a világháború előtti bluesok mellé. Gyerekkorába kalauzol Clapton, és korabeli jazzsztenderddel, népdallal és altatóval nosztalgiázik, de akkor kel életre, ha bluest, Skip Jamest vagy Robert Johnsont gitározhat. Ilyenkor villant valamit, mielőtt végleg elkalandoznánk: egy csipetnyi funkot, vagy egy koszos kis slide gitárt.

Most ennyi is elég, mert az se kizárt, hogy búcsúzik – és ahogy ő is, mi is a szépre, a múltra emlékezünk.

Eric Clapton: I Still Do;Universal, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.