Lassú kéz, lassú blues – Eric Clapton új albuma

  • Soós Tamás
  • 2016. június 4.

Zene

A 71 éves Clapton nem zárta ki, hogy ezzel a lemezzel búcsúzik közönségétől. Kritika.

„Hát, mit tagadjam, rezignált nyugger vagyok” – énekelte Bródy János az időskori zenélés és facebookozás szépségeiről szóló Nyugger dalban. „Öreg zokni” – kontrázott rá 2013-as lemezcímében Eric Clapton, akit David Bowie nevezett így, miután Clapton megdicsérte Where Are We Know? c. dalát. („Thanks for the shout out, old sock” – szólt a válaszemail, ami nagyjából annyit tesz: „Kösz, hogy szóltál, öreg zokni”.) Ideje is volt viccelni, hiszen Clapton már bő évtizede készíti nyugdíjas lemezeit – csak Bródy fanyar öniróniája és Bowie átütő erejű művészi víziója nélkül. Új albumára – nem vicc – még egy altatódalt is felénekelt Clapton, akit suhanckorában gyors, virtuóz gitárjátéka miatt neveztek el Slowhandnek, Lassú kezűnek, de szólókarrierje vége felé kikopott becenevéből az irónia: úgy játszik mindent, reggae-t, jazzt, bossa novát, mintha lassú bluest pengetne.

false

Nem mintha nem lenne meg ennek is a szépsége. Az idős Clapton bluesa elegáns, udvarias, jó ízléssel játszott blues, amit a Royal Albert Hallban ülve, ráncolt homlokkal lehet a legjobban élvezni. Vannak köztük meggyőző, szenvedélyes vallomások (mint az I Still Do-ra improvizált Spiral) és lebilincselő átiratok is (Me and Mr. Johnson), de kár tagadni: Clapton mostanában akkor izgalmas, ha mással zenél. Steve Winwooddal például, vagy Wynton Marsalis jazztrombitással: vele egy vidám, humoros jazzblues-koncertlemezt adott ki. Az I Still Do-t is vendégjátékosa, bizonyos Angelo Mysterioso miatt kapták fel a sajtóban, akinek álneve kísértetiesen hasonlít George Harrison álnevére, amit a Claptonnal közösen írt Cream-szám, a Badge felvételekor használt először. (Clapton tagadja, hogy Harrisonnal énekelne posztumusz duettet a Wonderful Tonight fonalát felvevő I Will Be There-ben, és mi hiszünk neki – a megfejtést valószínűleg itt találjuk.)

false

Különben kevés itt az izgalom. Említésre érdemes, hogy az új lemezen Glyn Johns volt a producer, akivel Clapton legjobban fogyó lemezét, a Slowhandet és annak gyengébb folytatását, a Backlesst rögzítette. Az I Still Do a kettő közül inkább a Backlesst idézi: a hangulat itt is kellemesen bágyadt, és megint Bob Dylan-dal jár a J.J. Cale-coverek meg a világháború előtti bluesok mellé. Gyerekkorába kalauzol Clapton, és korabeli jazzsztenderddel, népdallal és altatóval nosztalgiázik, de akkor kel életre, ha bluest, Skip Jamest vagy Robert Johnsont gitározhat. Ilyenkor villant valamit, mielőtt végleg elkalandoznánk: egy csipetnyi funkot, vagy egy koszos kis slide gitárt.

Most ennyi is elég, mert az se kizárt, hogy búcsúzik – és ahogy ő is, mi is a szépre, a múltra emlékezünk.

Eric Clapton: I Still Do;Universal, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.