Interjú

„A véleményezés a néző dolga”

Hermányi Mariann színésznő

Játszott A besúgó és a Hunyadi című tévésorozatokban, de főképp színpadon láthatjuk. A pályájáról, a szabad­úszó létről, gyerekekről, felnőttekről és a kiállásról beszélgettünk.

Magyar Narancs: 2020-ban végeztél a Kaposvári Egyetemen, Cserhalmi György osztá­lyá­ban. Miért választottad a szabadúszást ezután?

Hermányi Mariann: Amikor a Covid berobbanásakor végeztem, a szakdolgozatomat már a lockdown alatt, zárt ajtók mögött, a nappalimban írtam. A színházi és kulturális élet, ahogy az élet egyéb területei is, beszűkültek, megálltak, és nagyon lassan indultak újra.

A szabadúszást nem tudatosan választottam; inkább figyeltem az elém táruló lehetőségeket, és mivel a legjobb lehetőség a szabadúszás volt, azzal éltem az elmúlt négy évben.

MN: Ez azt jelenti, hogy nem volt olyan kőszínházi felkérés, amelyre igent mondhattál volna a diplomád után?

HM: Volt ilyen. Nekem is vannak határaim: volt olyan felkérés, hogy egy színházhoz csatlakozzak, de nemet kellett mondanom, mert úgy éreztem, meghasonultam volna abban a közegben.

MN: Tavaly a Centrál Színházhoz csatlakoztál társulati tagként. Mi volt az ajánlat, amely kimozdított a szabadúszásból?

HM: Szerettem volna nagyobb biztonságban tudni magam lelkileg, emberileg és szakmailag. Éppen egy fesztivál közepén sétálgattam, amikor felhívtak a Centrálból, Ágoston Katit kellett helyettesítenem két szerepben egy éven át. Egy év próbaidő után szerződtettek, és most már a második, hivatalos szerződéses évemnél tartunk.

MN: Másfél éve részt vettél Bagossy Júlia freeszfés diplomarendezésében, Az utolsó férfi című előadásban, amely nemcsak a nemi szerepeket, de a populizmus kérdéseit is boncolgatta. Hogyan hatott rád ez az előadás?

HM: Szeretem, amikor a körülöttem lévő dolgokról tudok beszélni, legyen szó társadalmi kérdésekről, magánéletről vagy életkori szakaszok megéléséről. Ebben az előadásban rengeteg dolgot be tudtam vinni a saját gondolataimból. Nagyon tetszett, hogy kísérleti színházban, műhelymunkában dolgozhattam, ahol a szöveg és az előadás együtt lélegzik, folyamatosan változik, és mi is részesei vagyunk a dramaturgiai munkának: jelen vagyunk a próbákon, hozzászólunk, ötleteket dobunk be. Több időnk van egy-egy jelenetet próbálni, mint egy kőszínházban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.