Leggieremente, papuskáim! - Horowitz, Mozart, Abbado, Haydn, Harnoncourt (Lemez)

  • Csont András
  • 2008. augusztus 7.

Zene

Nietzsche egyik Wagner-ellenes kirohanásában arra jut, hogy neki olyan zene kell, ami nem izzad, és igenli az életet. Lássuk!

Horowitz in Hamburg - The Last Concert Hogy a 84 évesen, 1987. június 21-én, Hamburgban búcsúkoncertjét adó Vladimir Horowitz szenvedélyes életigenlő volt, ahhoz kétség sem férhet, noha pusztán az a tény is elkedvetleníthette volna, hogy zsidónak született Ukrajnában. Játéka minden erőltetéstől mentes, maga a hangokból szőtt selyem. Öregfiúként tébolyítóan nehéz darabokat persze nem választott be a műsorba, de kapunk helyette mást: minden maszatolástól mentes éneklést a zongorán, a rejtett belső szólamok felfoghatatlanul plasztikus rajzát, félelmetes ritmikai könnyedséget és rugalmasságot, lefegyverző eleganciát, beszédszerű zenélést, improvizatív közvetlenséget. Így aztán Chopin - általában amolyan katonai viharként előadott - Asz-dúr polonézében nem zavar a sok melléütés, kárpótolnak a játékos elemek, most táncot hallunk, nem a lengyelség egyik dicshimnuszát, inkább társastáncot, mint a könnyűlovasság száguldását, ahogy Liszt írta a darabról. De persze a csúcsot Schumann Kinderszenen című sorozata jelenti. Szavakkal körülírhatatlan az a lábujjhegyen mozgó intimitás (de sosem tipegés!), ahogy Horowitz bevezet a gyerekszobába; az utolsó darab címe (Der Dichter spricht) pedig az egész hangverseny mottója lehetne. Valóban költő szólt hozzánk, az előadóművészet aranykorából. (Universal/Deutsche Grammophon, 2008, 1 CD) *****

W. A. Mozart: The Violin Concertos - Sinfonia Concertante Megint bekövetkezik a szinte rutinszerű procedúra, az ember lexikonok után nyúl, hogy ellenőrizze: lehetséges, hogy valaki e darabokat 19 éves korában írta?! Noha fantasztikus technikai körülmények között készült, erre a lemezre nem mondaná Adorno: a tökély barbarizmusa. A hegedűs, Giuliano Carmignola játékában ugyanis sok az esetlegesség, nem is mindig tiszta, a tempói ugrálnak, olykor előrerohan, aztán visszafog, és sok mellékzörejjel játszik, melyeket nem vett ki a hangmérnök. Na de mindezt valami olyan gyermeki kékszeműséggel csinálja, olyan félelmetes jó kedéllyel, hogy az ember rögtön lerohan egy palack jó pezsgőért. Claudio Abbado, aki - noha megtehetné - már régen nem játszik a világ legprofibb zenekaraival, ezúttal a 2004-ben a többek közt általa alapított olasz Orchestra Mozart élén se nem régizenés (noha a hangszerek korhűek), se nem vadul német metafizikus-romantikus (a la, mondjuk, Klemperer, Furtwängler) módon dirigálja ezeket a sziporkázó darabokat, egy nagy operakarmester lendületével és dramaturgiai éleslátásával. (Universal/Deutsche Grammophon, 2008, 2 CD) *****

W. A. Mozart: Symphonies Mindezek az erények kevésbé szembeötlőek az öt Mozart-szimfóniát tartalmazó, 2005-2006-ban készült koncertfelvételeken. Abbado nem dirigálja agyon a fiatalokból álló, bolognai zenekart; talán mindössze ennyit mondott: "Leggieremente, amici miei!" De erre aztán olyan tűzzel robban ki a "Haffner" szimfónia (K. 385) negyedik tétele, hogy mindenki rátölt. Egyáltalán: a lezserség itt nem hányavetiséget jelent, hanem át- és meggondolt könnyedséget, amely mögött nyilván hatalmas munka áll. Ugyane mű második tételében a repetált előkés hangok éppen e látszólagos bohémságtól oly tökéletesek. Mindvégig lenyűgöző a frazeálás tisztasága és plaszticitása, a piano és forte, sőt mezzoforte közti világos, de sosem szájbarágós különbség; és ha eddig a Szöktetés... világában jártunk, a második CD-n már kibontakozik a Figaro és a Don Giovanni világdrámája: a "Prágai szimfónia" (K. 504) első tétele lehetne a világcsábítóról szóló opera nyitánya is, de ez nem Kierkegaard németes démona, hanem emberi, nagyon is emberi. Ám a "Jupiter" szimfóniában ez már kevés, szépen szól, de az előadásból hiányzik a nagyság. (Universal/Deutsche Grammophon, 2008, 2 CD) **** és fél

Joseph Haydn: Symphonies Mozart nagy kortársa életének különböző szakaszaiban írt szimfóniáit játssza Nikolaus Harnoncourt vezetésével a Concentus Musicus Wien nevű világhírű gárda. Meglepő, hogy Abbado bandájával ellentétben néha mennyire ragadós a hangzás, mennyire tapadnak az ujjak, menynyire nem felszabadult a játék - példája lehet ennek az 59-es szimfónia menüett tétele, és remek ellenpéldája a "Búcsú" szimfónia kezdete, vagy a 69-es mű egész előadása. Amikor tavaly a "régizenélés" egyik megalapítója a MűPában vendégszerepelt ugyanezzel az együttessel, néhányan úgy érezték, Harnoncourt valamiféle múzeum őre lett, és vele és általa éppen az a szellem ment a tárlókba, amely a múzeumokat akarta felszámolni egykor; röviden: a historikus előadásmód elöregedett kissé. Valami ilyesmit hallunk ezeken az 1987 és 2003 között készült felvételeken. Mintha a zenélés puszta öröme ment volna veszendőbe. Izzadásról nincs szó, viszont némi tudálékoskodást igenis észlelhetünk. Az említett szimfónia variációs tétele minden, csak nem változatos, ez pedig ellene dolgozik a műfajnak. Sok az elhibázott tempó, a kapkodás, és sokszor hiányzik az a bizonyos Haydn-féle kimondottan froclizós, olykor egészen drabális humor, e művészet egyik legfőbb éltetője. A D-dúr zongoraverseny (Hob. XVIII:11) Herbert Tachezi előadásában meg úgy szól, mintha valaki a mobilja csengőhangjait próbálgatná. (Warner Classics, 2008, 2 CD) *** és fél

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."