Koncert

Lelkes karaoke

David Bowie-est a Gödörben

  • - izs -
  • 2011. december 19.

Zene

Ahhoz képest, hogy csupa pasi ügyködik a színpadon, meglehetősen széles a megvillantott riszálási technikák skálája. Van itt szolid csípő jobbra-csípő balra, elviccelt fenékrázás, ritmikus önsimogatás, komolyan vett fenékrázás, és hasonló mozdulatsorok minden mennyiségben és minőségben.

 

A csípőcsavarintáshoz hasonlóan a danolászás színvonala is erősen ingadozó szombat este a Gödörben: hiába sikerül például Poniklo Imrének (Amber Smith) vagy Bakó Balázsnak (Supersonic) többé-kevésbé megidéznie a mester szellemét, pár egyedi humorral fűszerezett sztorizgatásnak vagy hangképzésügyileg komoly kihívásokkal küszködő kollégának egy fenékrázásnyi idő sem kell ahhoz, hogy legyilkolja az amúgy sem különösebben sűrű hangulatot. A mélypont egyértelműen Bérczesi Róbert egy szál gitáros akciója valahol félidőben: a Hiperkarma és a Biorobot énekese szóban, dalban és tettben egyaránt bizonyítja, hogy nem sok köze van David Bowie-hoz – ami igazából nem lenne baj, ha erről nem egy Bowie-esten adna számot. Ráadásul zsinórban hármat.

 

 

Frenk


Frenk

Fotó: Németh Dániel

 

Ezután már csak jobb jöhet – és szerencsénkre jön is: bár Poniklo és Bakó továbbra is ügyesen és szórakoztatóan utánozgatják a mestert, a legigazibb mű-Bowie díja egyértelműen Frenknek jár. A (nehezen megbocsátható nevű) The Starmans tagjai közül ő az egyetlen, aki van annyira izgalmas és karizmatikus előadó, hogy csuklóból, (látszólag) minden erőlködés nélkül magára vonja és végig meg is tartsa a figyelmet; a kissé hermafrodita megjelenés, a mély hang és a kígyónőmozgás már csak a hab a Bowie-tortán.

 

Senkinek sem akarunk tippeket adni, de ha a jövőben Frenk többet, mindenki más pedig kevesebbet (vagy egyáltalán nem) szerepelne az ilyen jellegű megmozdulásokon, akkor a dolog inkább emlékeztetne valódi koncertre, mint egy jól hangszerelt, lelkes rajongók által lezúzott karaoke-estre.

 

Gödör Klub, december 17.

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.