Koncert

Morbid Angel

  • - vincze -
  • 2011. december 19.

Zene

A gyér nézőszám alapján a magyar rajongók többségének vélhetően óriási csalódás a Morbid Angel formabontóra sikerült új lemeze, azIllud Divinum Insanus. Hiszen az MA nem jár sűrűn errefelé: utoljára 2006-ban lehetett őket elcsípni a Szigeten, olyan hangzással, ami nyolcvanperces fehérzaj-támadássá degradálta a koncertet. Igaz, akkor még a klasszikusnak mondott felállással érkeztek, mára viszont a súlyos gerincbántalmaktól szenvedő Pete Sandoval dobost Tim Yeung váltotta, míg Erik Rutan gitáros helyére a Norvégiából importált Destructhor érkezett.

 

A koncert egyik nagy kérdése így az volt, vajon mit produkálnak az új arcok - főleg a Sandoval őrjöngő tempói miatt komoly kihívás elé állított Yeung - élőben. A Morbid Angel persze semmit nem bíz a véletlenre: az új gitáros színpadi látványban ugyan sehol sem volt az energiabomba Rutanhoz képest, de hibátlanul játszott, Yeung pedig egyrészt tökéletesen hozta Sandoval legendás témáit, másrészt a lassabb részeknél a Tommy Lee-iskola minden mutatványát (dobverőpörgetés, teátrálisan, fej mögül indított ütések) elővezette. A másik kérdés (mennyit játszanak a vitatott új lemezről?) szintén a papírforma szerint dőlt el: két dal kivételével semennyit - még az I Am Morbid is kimaradt, ami (akárcsak a Dawn Of The Angry hanyagolása) komoly hibája volt a koncertnek.

 

Trey Azagtoth viszont - szerény, egyik lábról a másikra állós színpadi antijelenléte ellensúlyozásaként - még mindig stabilan hozza a műfaj legbetegebb gitárszólóit. David Vincent, az egykor fennhéjázó köcsögként viselkedő énekes-basszusgitáros pedig meglepő módon majdnem a slayeres Tom Araya szintjéig jutott barátságosságban: még Happy Birthdayt is dalolt az épp születésnapos Yeungnak. Ez persze abszolút megölte a vérengző death metal frontemberi imázst - bár a jóságos nagybácsiként viselkedő Vincent látványa voltaképp legalább annyira bizarr, mint a legutóbbi MA-lemez.

 

Club 202, november 27.



Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.