lemez - BEETHOVEN FIDELIO

  • - csont -
  • 2008. november 27.

Zene

című zaklatott sorsú, mert három verzióban is megírt operájának legutóbbi magyar bemutatója Kovalik Balázs rendezése miatt némi vitát kavart, ám abban megegyeztek az elemzők, hogy az előadás zenei csúcspontja az úgynevezett 3. Lenóra nyitány volt Fischer Ádám dirigálásával.
címû zaklatott sorsú, mert három verzióban is megírt operájának legutóbbi magyar bemutatója Kovalik Balázs rendezése miatt némi vitát kavart, ám abban megegyeztek az elemzõk, hogy az elõadás zenei csúcspontja az úgynevezett 3. Lenóra nyitány volt Fischer Ádám dirigálásával. Nagyon elütõt a Simon Rattle vezényelte felvételrõl sem mondhatunk, bár innen hiányzik az említett, elõször Mahler által az elsõ és második rész közé illesztett nyitány, viszont az eredetileg is az operába komponált zenekari részletek (a mû elején megszólaló nyitány, az induló, a börtönjelenet bevezetõ zenéje) nagy karmesterre vallanak, igaz, e pálca alatt a világ egyik legjobbja, a Berlini Filharmonikusok muzsikál. Nem is szólva a zárójelenetrõl, a 9. szimfónia utolsó tétele és a Missa solemnis elõzményérõl, errõl az igazság gyõzelmét tébolyultan ünneplõ jelenetrõl, amelyben - állítólag! - örökké diadalmaskodik a Jó, és a Gonoszak végleg porba hullanak. Itt, ahol Rattle-nek nem kell megküzdenie rémes szólistáival, hatalmas lendülettel tör elõre a zene, és ilyenkor elhisszük, hogy nagy mû ez a szerencsétlen opera, mely voltaképpen oratórium. Ám alig vagyunk hajlandók erre, amikor a címszereplõ, Angela Denoke szánalmas erõlködését, erõltetett középhangjait (a csúcshangokról hallgasson szemérmesen e kis beszámoló) vagy férje, Florestan (Jon Villars) amuzikális nyökögését hallgatjuk, noha elismerjük, hogy mindkét szerep a leénekelhetetlen határán jár. Na de akkor miért sikerült ez például Klemperer vagy Furtwängler szólistáinak? Rocco szerepében Polgár László ad némi, nagyon-nagyon csekély vigaszt.

EMI Classics, 2 CD, 2008

**

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.