lemez - BEETHOVEN ÖSSZES ZONGORAVERSENYÉT

Zene

kínálja számunkra az a háromlemeznyi felvétel, mely a jeles amerikai pianista, Richard Goode és a Fischer Iván vezényelte Budapesti Fesztiválzenekar termékeny, immár több pesti koncertet is tartós élménnyé avató munkakapcsolatának négy év előtti állomásán, 2005-ben készült. Az ilyesféle összkiadásokat rendszerint az etalonállítás nem (vagy legfeljebb csak alig) titkolt szándéka motiválja, s ezúttal az öt versenymű esztétikai-zenetörténeti ívét markánsan megrajzoló Goode-nak sikerült is e nagyralátó vállalkozás.
kínálja számunkra az a háromlemeznyi felvétel, mely a jeles amerikai pianista, Richard Goode és a Fischer Iván vezényelte Budapesti Fesztiválzenekar termékeny, immár több pesti koncertet is tartós élménnyé avató munkakapcsolatának négy év elõtti állomásán, 2005-ben készült. Az ilyesféle összkiadásokat rendszerint az etalonállítás nem (vagy legfeljebb csak alig) titkolt szándéka motiválja, s ezúttal az öt versenymû esztétikai-zenetörténeti ívét markánsan megrajzoló Goode-nak sikerült is e nagyralátó vállalkozás. A Beethoven-specialistaként magasan jegyzett, a zongoraszonáták komplett kiadását már korábban elkészítõ 66 éves mûvész sosem tartozott a komolyzene elsõ ligás sztárjainak sorába, ám személyiségének tartózkodó vonásaiból ordas hiba lenne produkciójának haloványabb, netán kevésbé autentikus jellegére következtetni. Mert bizony Goode éppenséggel konzseniális Beethoven-közvetítõ: szenzitív, szenvedélyes és szellemes, kamarazenészi kultúrájára méltán alapozó, s egyszersmind kirobbanóan energikus, lehengerlõ szólista, értelemszerûen manuális képességeinek teljes birtokában. Ez utóbbiról, s persze a jogos nemzeti büszkeségünkként számon tartott Fesztiválzenekar és Goode föl-fölszikrázó, a zenei dialógust végig elevenen fenntartó együttmûködésérõl mindahány pazar Rondo-tétel tanúskodhat. Aminthogy e virtuóz párbeszéd nyûgözõ varázsát bizonyítja az összkiadás alkalmasint legsikerültebb darabja, a No. 4-es G-dúr zongoraverseny eszményi felvétele is. A szólista és a zenekar méltatását megtoldhatjuk még a Nemzeti Hangversenyterem dicséretével, mely színhely ugyancsak remekül muzsikál a három lemezen. A londoni Times kirendelt kritikusa nem sajnálta azon melegében kiszórni mind az öt csillagot a zongoraversenyek frissen megjelent felvételére, s mi sem igen tehetünk másként.

Nonesuch/Warner, 3 CD, 2009

*****

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.