lemez - BEETHOVEN ÖSSZES ZONGORAVERSENYÉT

Zene

kínálja számunkra az a háromlemeznyi felvétel, mely a jeles amerikai pianista, Richard Goode és a Fischer Iván vezényelte Budapesti Fesztiválzenekar termékeny, immár több pesti koncertet is tartós élménnyé avató munkakapcsolatának négy év előtti állomásán, 2005-ben készült. Az ilyesféle összkiadásokat rendszerint az etalonállítás nem (vagy legfeljebb csak alig) titkolt szándéka motiválja, s ezúttal az öt versenymű esztétikai-zenetörténeti ívét markánsan megrajzoló Goode-nak sikerült is e nagyralátó vállalkozás.
kínálja számunkra az a háromlemeznyi felvétel, mely a jeles amerikai pianista, Richard Goode és a Fischer Iván vezényelte Budapesti Fesztiválzenekar termékeny, immár több pesti koncertet is tartós élménnyé avató munkakapcsolatának négy év elõtti állomásán, 2005-ben készült. Az ilyesféle összkiadásokat rendszerint az etalonállítás nem (vagy legfeljebb csak alig) titkolt szándéka motiválja, s ezúttal az öt versenymû esztétikai-zenetörténeti ívét markánsan megrajzoló Goode-nak sikerült is e nagyralátó vállalkozás. A Beethoven-specialistaként magasan jegyzett, a zongoraszonáták komplett kiadását már korábban elkészítõ 66 éves mûvész sosem tartozott a komolyzene elsõ ligás sztárjainak sorába, ám személyiségének tartózkodó vonásaiból ordas hiba lenne produkciójának haloványabb, netán kevésbé autentikus jellegére következtetni. Mert bizony Goode éppenséggel konzseniális Beethoven-közvetítõ: szenzitív, szenvedélyes és szellemes, kamarazenészi kultúrájára méltán alapozó, s egyszersmind kirobbanóan energikus, lehengerlõ szólista, értelemszerûen manuális képességeinek teljes birtokában. Ez utóbbiról, s persze a jogos nemzeti büszkeségünkként számon tartott Fesztiválzenekar és Goode föl-fölszikrázó, a zenei dialógust végig elevenen fenntartó együttmûködésérõl mindahány pazar Rondo-tétel tanúskodhat. Aminthogy e virtuóz párbeszéd nyûgözõ varázsát bizonyítja az összkiadás alkalmasint legsikerültebb darabja, a No. 4-es G-dúr zongoraverseny eszményi felvétele is. A szólista és a zenekar méltatását megtoldhatjuk még a Nemzeti Hangversenyterem dicséretével, mely színhely ugyancsak remekül muzsikál a három lemezen. A londoni Times kirendelt kritikusa nem sajnálta azon melegében kiszórni mind az öt csillagot a zongoraversenyek frissen megjelent felvételére, s mi sem igen tehetünk másként.

Nonesuch/Warner, 3 CD, 2009

*****

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.