Lemez - Bevált recept - Bryan Ferry: Olympia

  • - legát -
  • 2011. január 6.

Zene

A Roxy Music hetvenes évekbeli lemezeinek kulcsfigurája a borítón szereplő "jó nő" volt, a csomagolással való pepecselés olykor több időt vett igénybe, mint a dalok elkészítése. Ez akkoriban a kritikusok gúnyolódásának tárgya volt, mára azonban szinte az összes 1972-1979 közötti RM-borító klasszikussá vált. A címlaplányokat - köztük Amanda Leart és Jerry Hallt - Bryan Ferry "szállította", ő hagyta jóvá a megjelenő fotót is, vagyis általában miatta "úsztak el" a dolgok. Ellenben az énekes 1973-tól megjelenő szólólemezeinek borítói már korántsem ennyire emlékezetesek - szmokingban, pólóban, bajusszal, bajusz nélkül, színpadon, tóparton, kastély udvarán, taxi hátsó ülésén: Bryan Ferry eddigi tizenkét albumának borítóját egy kivételével Bryan Ferry díszíti.

A Roxy Music hetvenes évekbeli lemezeinek kulcsfigurája a borítón szereplő "jó nő" volt, a csomagolással való pepecselés olykor több időt vett igénybe, mint a dalok elkészítése. Ez akkoriban a kritikusok gúnyolódásának tárgya volt, mára azonban szinte az összes 1972-1979 közötti RM-borító klasszikussá vált. A címlaplányokat - köztük Amanda Leart és Jerry Hallt - Bryan Ferry "szállította", ő hagyta jóvá a megjelenő fotót is, vagyis általában miatta "úsztak el" a dolgok. Ellenben az énekes 1973-tól megjelenő szólólemezeinek borítói már korántsem ennyire emlékezetesek - szmokingban, pólóban, bajusszal, bajusz nélkül, színpadon, tóparton, kastély udvarán, taxi hátsó ülésén: Bryan Ferry eddigi tizenkét albumának borítóját egy kivételével Bryan Ferry díszíti.

Mindez azért érdekes, mert a veterán playboy tavaly megjelent lemezének borítója körüli felhajtás a régi időkre emlékeztetett. A cover girl ezúttal Kate Moss volt, a fotózás - a kelléknyakék miatt - a legszigorúbb biztonsági intézkedések közepette zajlott, és persze hamar kiderült, hogy a topmodell és az énekes között kölcsönös a rajongás. Ferry korunk Marilyn Monroe-jának nevezte Mosst, aki az akcióról készült werkfilmben csillogó szemmel kér autogramot az énekestől az első Roxy-album bakelitkiadására.

Ami a borítót illeti: parfümreklámnak tökéletes.

De nincs evvel semmi baj, hiszen az Olympián szereplő (a lemez címét Manet festménye ihlette) tíz dalra ugyanazok a jelzők illenek, mint a minőségi illatszerre: balzsamos, fűszeres, fanyar. Ferry legutóbbi lemezein (As Time Goes By, 1999; Frantic, 2002; Dylanasque, 2007) megpróbált a "luxusdiszkók hajnali dalnoka" skatulyából kibújni, most azonban visszatér a régi játszótérre. Az Olympia a nyolcvanas éveket idézi fel, Ferry le sem tagadhatná, hogy az előkészületek során legnagyobb szólósikerei, a Boys And Girls (1985) és a Bte Noire (1987) receptjét használta. A közreműködők között olyan hírességeket találunk, mint David Gilmour, Flea, a Scissor Sisters, Marcus Miller vagy a Radiohead-gitáros Jonny Greenwood; felbukkannak a régi társak, Phil Manzarena és Andy Mackay a Roxy Musicból, sőt Brian Eno is, ám a legfontosabbnak mégis az tűnik, hogy Ferry a korszak két legnagyobb hatású producerét, Dave Stewartot és Nile Rodgerst is rábírta, hogy vegyenek részt a közös munkában.

Végeredményben az Olympia kifejezetten kellemes hallgatnivaló, és bár "érzelmi alapon" idéz fel régi, szép időket, egy pillanatra sem tűnik kopottnak, öregesnek. Tökéletesen kivitelezett kötéltánc.

Virgin, 2010

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.