Lemez - Bevált recept - Bryan Ferry: Olympia

  • - legát -
  • 2011. január 6.

Zene

A Roxy Music hetvenes évekbeli lemezeinek kulcsfigurája a borítón szereplő "jó nő" volt, a csomagolással való pepecselés olykor több időt vett igénybe, mint a dalok elkészítése. Ez akkoriban a kritikusok gúnyolódásának tárgya volt, mára azonban szinte az összes 1972-1979 közötti RM-borító klasszikussá vált. A címlaplányokat - köztük Amanda Leart és Jerry Hallt - Bryan Ferry "szállította", ő hagyta jóvá a megjelenő fotót is, vagyis általában miatta "úsztak el" a dolgok. Ellenben az énekes 1973-tól megjelenő szólólemezeinek borítói már korántsem ennyire emlékezetesek - szmokingban, pólóban, bajusszal, bajusz nélkül, színpadon, tóparton, kastély udvarán, taxi hátsó ülésén: Bryan Ferry eddigi tizenkét albumának borítóját egy kivételével Bryan Ferry díszíti.

A Roxy Music hetvenes évekbeli lemezeinek kulcsfigurája a borítón szereplő "jó nő" volt, a csomagolással való pepecselés olykor több időt vett igénybe, mint a dalok elkészítése. Ez akkoriban a kritikusok gúnyolódásának tárgya volt, mára azonban szinte az összes 1972-1979 közötti RM-borító klasszikussá vált. A címlaplányokat - köztük Amanda Leart és Jerry Hallt - Bryan Ferry "szállította", ő hagyta jóvá a megjelenő fotót is, vagyis általában miatta "úsztak el" a dolgok. Ellenben az énekes 1973-tól megjelenő szólólemezeinek borítói már korántsem ennyire emlékezetesek - szmokingban, pólóban, bajusszal, bajusz nélkül, színpadon, tóparton, kastély udvarán, taxi hátsó ülésén: Bryan Ferry eddigi tizenkét albumának borítóját egy kivételével Bryan Ferry díszíti.

Mindez azért érdekes, mert a veterán playboy tavaly megjelent lemezének borítója körüli felhajtás a régi időkre emlékeztetett. A cover girl ezúttal Kate Moss volt, a fotózás - a kelléknyakék miatt - a legszigorúbb biztonsági intézkedések közepette zajlott, és persze hamar kiderült, hogy a topmodell és az énekes között kölcsönös a rajongás. Ferry korunk Marilyn Monroe-jának nevezte Mosst, aki az akcióról készült werkfilmben csillogó szemmel kér autogramot az énekestől az első Roxy-album bakelitkiadására.

Ami a borítót illeti: parfümreklámnak tökéletes.

De nincs evvel semmi baj, hiszen az Olympián szereplő (a lemez címét Manet festménye ihlette) tíz dalra ugyanazok a jelzők illenek, mint a minőségi illatszerre: balzsamos, fűszeres, fanyar. Ferry legutóbbi lemezein (As Time Goes By, 1999; Frantic, 2002; Dylanasque, 2007) megpróbált a "luxusdiszkók hajnali dalnoka" skatulyából kibújni, most azonban visszatér a régi játszótérre. Az Olympia a nyolcvanas éveket idézi fel, Ferry le sem tagadhatná, hogy az előkészületek során legnagyobb szólósikerei, a Boys And Girls (1985) és a Bte Noire (1987) receptjét használta. A közreműködők között olyan hírességeket találunk, mint David Gilmour, Flea, a Scissor Sisters, Marcus Miller vagy a Radiohead-gitáros Jonny Greenwood; felbukkannak a régi társak, Phil Manzarena és Andy Mackay a Roxy Musicból, sőt Brian Eno is, ám a legfontosabbnak mégis az tűnik, hogy Ferry a korszak két legnagyobb hatású producerét, Dave Stewartot és Nile Rodgerst is rábírta, hogy vegyenek részt a közös munkában.

Végeredményben az Olympia kifejezetten kellemes hallgatnivaló, és bár "érzelmi alapon" idéz fel régi, szép időket, egy pillanatra sem tűnik kopottnak, öregesnek. Tökéletesen kivitelezett kötéltánc.

Virgin, 2010

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."