Lemez - Bevált recept - Bryan Ferry: Olympia

  • - legát -
  • 2011. január 6.

Zene

A Roxy Music hetvenes évekbeli lemezeinek kulcsfigurája a borítón szereplő "jó nő" volt, a csomagolással való pepecselés olykor több időt vett igénybe, mint a dalok elkészítése. Ez akkoriban a kritikusok gúnyolódásának tárgya volt, mára azonban szinte az összes 1972-1979 közötti RM-borító klasszikussá vált. A címlaplányokat - köztük Amanda Leart és Jerry Hallt - Bryan Ferry "szállította", ő hagyta jóvá a megjelenő fotót is, vagyis általában miatta "úsztak el" a dolgok. Ellenben az énekes 1973-tól megjelenő szólólemezeinek borítói már korántsem ennyire emlékezetesek - szmokingban, pólóban, bajusszal, bajusz nélkül, színpadon, tóparton, kastély udvarán, taxi hátsó ülésén: Bryan Ferry eddigi tizenkét albumának borítóját egy kivételével Bryan Ferry díszíti.

A Roxy Music hetvenes évekbeli lemezeinek kulcsfigurája a borítón szereplő "jó nő" volt, a csomagolással való pepecselés olykor több időt vett igénybe, mint a dalok elkészítése. Ez akkoriban a kritikusok gúnyolódásának tárgya volt, mára azonban szinte az összes 1972-1979 közötti RM-borító klasszikussá vált. A címlaplányokat - köztük Amanda Leart és Jerry Hallt - Bryan Ferry "szállította", ő hagyta jóvá a megjelenő fotót is, vagyis általában miatta "úsztak el" a dolgok. Ellenben az énekes 1973-tól megjelenő szólólemezeinek borítói már korántsem ennyire emlékezetesek - szmokingban, pólóban, bajusszal, bajusz nélkül, színpadon, tóparton, kastély udvarán, taxi hátsó ülésén: Bryan Ferry eddigi tizenkét albumának borítóját egy kivételével Bryan Ferry díszíti.

Mindez azért érdekes, mert a veterán playboy tavaly megjelent lemezének borítója körüli felhajtás a régi időkre emlékeztetett. A cover girl ezúttal Kate Moss volt, a fotózás - a kelléknyakék miatt - a legszigorúbb biztonsági intézkedések közepette zajlott, és persze hamar kiderült, hogy a topmodell és az énekes között kölcsönös a rajongás. Ferry korunk Marilyn Monroe-jának nevezte Mosst, aki az akcióról készült werkfilmben csillogó szemmel kér autogramot az énekestől az első Roxy-album bakelitkiadására.

Ami a borítót illeti: parfümreklámnak tökéletes.

De nincs evvel semmi baj, hiszen az Olympián szereplő (a lemez címét Manet festménye ihlette) tíz dalra ugyanazok a jelzők illenek, mint a minőségi illatszerre: balzsamos, fűszeres, fanyar. Ferry legutóbbi lemezein (As Time Goes By, 1999; Frantic, 2002; Dylanasque, 2007) megpróbált a "luxusdiszkók hajnali dalnoka" skatulyából kibújni, most azonban visszatér a régi játszótérre. Az Olympia a nyolcvanas éveket idézi fel, Ferry le sem tagadhatná, hogy az előkészületek során legnagyobb szólósikerei, a Boys And Girls (1985) és a Bte Noire (1987) receptjét használta. A közreműködők között olyan hírességeket találunk, mint David Gilmour, Flea, a Scissor Sisters, Marcus Miller vagy a Radiohead-gitáros Jonny Greenwood; felbukkannak a régi társak, Phil Manzarena és Andy Mackay a Roxy Musicból, sőt Brian Eno is, ám a legfontosabbnak mégis az tűnik, hogy Ferry a korszak két legnagyobb hatású producerét, Dave Stewartot és Nile Rodgerst is rábírta, hogy vegyenek részt a közös munkában.

Végeredményben az Olympia kifejezetten kellemes hallgatnivaló, és bár "érzelmi alapon" idéz fel régi, szép időket, egy pillanatra sem tűnik kopottnak, öregesnek. Tökéletesen kivitelezett kötéltánc.

Virgin, 2010

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.