Lemez - Csapong tovább - Isten Háta Mögött: Û

  • V. Á.
  • 2011. január 13.

Zene

Radikális változásokat sejtettek az Isten Háta Mögött tagjai az új lemezük felvezetése során. Először a tavaly nyáron megejtett tagcsere után - Bokros Csaba helyére Sándor Dániel került - kezdték el szellőztetni, hogy a megüresedett gitárosi posztra érkezett új zenésznek elsődlegesen billentyűsi feladatokat szánnak (Sándor eredetileg az Esclin Syndóban is szintetizátorosként fungált), másrészt az elsőként közzétett új dal, a Közkút is vegytisztán elektronikus hangszerelésű szerzemény volt. Utóbbi teljesen megosztotta az Isten Háta Mögött rajongótáborát - a szélsőségesebbek egyenesen temetni kezdték a zenekart -, de pár nappal később a zenekar elismerte, hogy a Közkutat csak amolyan médiahackjelleggel hozták nyilvánosságra, és szándékukban sem állt feltenni a lemezre.

Radikális változásokat sejtettek az Isten Háta Mögött tagjai az új lemezük felvezetése során. Először a tavaly nyáron megejtett tagcsere után - Bokros Csaba helyére Sándor Dániel került - kezdték el szellőztetni, hogy a megüresedett gitárosi posztra érkezett új zenésznek elsődlegesen billentyűsi feladatokat szánnak (Sándor eredetileg az Esclin Syndóban is szintetizátorosként fungált), másrészt az elsőként közzétett új dal, a Közkút is vegytisztán elektronikus hangszerelésű szerzemény volt. Utóbbi teljesen megosztotta az Isten Háta Mögött rajongótáborát - a szélsőségesebbek egyenesen temetni kezdték a zenekart -, de pár nappal később a zenekar elismerte, hogy a Közkutat csak amolyan médiahackjelleggel hozták nyilvánosságra, és szándékukban sem állt feltenni a lemezre.

Mindez azért fontos, mert a zenekar által gyakran (nálunk is, lásd: MaNcs, 2010. november 4.) emlegetett poposodási tendencia, valamint a Közkút hatására a hallgató joggal várhatna el egy deklaráltan az MR2-re optimalizált, vérbeli poplemezt az Isten Háta Mögött-től, vagyis pontosan egy olyan anyagot, amellyel a zenekar száznyolcvan fokos fordulatot venne az eddigi munkásságához képest. A helyzet viszont az, hogy az Û a hangszerelési változásoktól eltekintve (az eddig is komolyan jelen lévő billentyűs hangszerek több teret kaptak, míg a gitár gyakorlatilag ritmushangszerré vált) szervesen odailleszthető az Isten Háta Mögött-diszkográfia végére, A kényelmetlen lemez egyenes folytatásaként. A zenekar továbbra sem vesztette el ugyanis a csapongó dalszerkezetek iránti vonzalmát, és a teljesen egymáshoz nem illő témákat is ugyanolyan pofátlan ügyességgel pakolják egymás után (az Alig akarom lendületes gitározása mögé minden átmenet nélkül odapasszított kiállás azzal a hihetetlen, space-es szintetizátortémával különösen gyönyörű példa erre), mint eddig. A kohéziós erőt pedig most is Pálinkás Tamás jellegzetes énekdallamai és szövegei adják.

Az elődjéhez képest jóval egységesebb és melankolikusabb hangvételű lemezt végighallgatva józan ésszel nem is tud kiválasztani az ember olyan dalt, ami komoly rotációban foroghatna a rádióban. A nyitó Hídavatás szintetikus vonósokkal aláfestett, recitáló énektémára épülő lüktetését gyökerestül rombolja szét a közepén-végén beérkező gitárnyúzás, a rövid és velős Szerető majdhogynem punkos lendülettel operál, a nagyon hangulatosan induló Áttelelésből pedig az öt és fél perces hossza miatt nem lesz sláger.

Az Û ugyanúgy egyben hallgatva működik igazán, mint az IHM eddigi lemezei: a zenekarnak ismét sikerült egy hangulati ívet - ezúttal kevesebb szélsőséggel - dalokba formálnia, a klisémentes zenei és hangszerelési megoldások pedig továbbra is meggyőzik a hallgatót, hogy Magyarországon gyakorlatilag az Isten Háta Mögött az egyetlen, valóban progresszív zenét játszó társulat - már a szó eredeti értelmében.

EMI, 2010

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.