Lemez - Csapong tovább - Isten Háta Mögött: Û

  • V. Á.
  • 2011. január 13.

Zene

Radikális változásokat sejtettek az Isten Háta Mögött tagjai az új lemezük felvezetése során. Először a tavaly nyáron megejtett tagcsere után - Bokros Csaba helyére Sándor Dániel került - kezdték el szellőztetni, hogy a megüresedett gitárosi posztra érkezett új zenésznek elsődlegesen billentyűsi feladatokat szánnak (Sándor eredetileg az Esclin Syndóban is szintetizátorosként fungált), másrészt az elsőként közzétett új dal, a Közkút is vegytisztán elektronikus hangszerelésű szerzemény volt. Utóbbi teljesen megosztotta az Isten Háta Mögött rajongótáborát - a szélsőségesebbek egyenesen temetni kezdték a zenekart -, de pár nappal később a zenekar elismerte, hogy a Közkutat csak amolyan médiahackjelleggel hozták nyilvánosságra, és szándékukban sem állt feltenni a lemezre.

Radikális változásokat sejtettek az Isten Háta Mögött tagjai az új lemezük felvezetése során. Először a tavaly nyáron megejtett tagcsere után - Bokros Csaba helyére Sándor Dániel került - kezdték el szellőztetni, hogy a megüresedett gitárosi posztra érkezett új zenésznek elsődlegesen billentyűsi feladatokat szánnak (Sándor eredetileg az Esclin Syndóban is szintetizátorosként fungált), másrészt az elsőként közzétett új dal, a Közkút is vegytisztán elektronikus hangszerelésű szerzemény volt. Utóbbi teljesen megosztotta az Isten Háta Mögött rajongótáborát - a szélsőségesebbek egyenesen temetni kezdték a zenekart -, de pár nappal később a zenekar elismerte, hogy a Közkutat csak amolyan médiahackjelleggel hozták nyilvánosságra, és szándékukban sem állt feltenni a lemezre.

Mindez azért fontos, mert a zenekar által gyakran (nálunk is, lásd: MaNcs, 2010. november 4.) emlegetett poposodási tendencia, valamint a Közkút hatására a hallgató joggal várhatna el egy deklaráltan az MR2-re optimalizált, vérbeli poplemezt az Isten Háta Mögött-től, vagyis pontosan egy olyan anyagot, amellyel a zenekar száznyolcvan fokos fordulatot venne az eddigi munkásságához képest. A helyzet viszont az, hogy az Û a hangszerelési változásoktól eltekintve (az eddig is komolyan jelen lévő billentyűs hangszerek több teret kaptak, míg a gitár gyakorlatilag ritmushangszerré vált) szervesen odailleszthető az Isten Háta Mögött-diszkográfia végére, A kényelmetlen lemez egyenes folytatásaként. A zenekar továbbra sem vesztette el ugyanis a csapongó dalszerkezetek iránti vonzalmát, és a teljesen egymáshoz nem illő témákat is ugyanolyan pofátlan ügyességgel pakolják egymás után (az Alig akarom lendületes gitározása mögé minden átmenet nélkül odapasszított kiállás azzal a hihetetlen, space-es szintetizátortémával különösen gyönyörű példa erre), mint eddig. A kohéziós erőt pedig most is Pálinkás Tamás jellegzetes énekdallamai és szövegei adják.

Az elődjéhez képest jóval egységesebb és melankolikusabb hangvételű lemezt végighallgatva józan ésszel nem is tud kiválasztani az ember olyan dalt, ami komoly rotációban foroghatna a rádióban. A nyitó Hídavatás szintetikus vonósokkal aláfestett, recitáló énektémára épülő lüktetését gyökerestül rombolja szét a közepén-végén beérkező gitárnyúzás, a rövid és velős Szerető majdhogynem punkos lendülettel operál, a nagyon hangulatosan induló Áttelelésből pedig az öt és fél perces hossza miatt nem lesz sláger.

Az Û ugyanúgy egyben hallgatva működik igazán, mint az IHM eddigi lemezei: a zenekarnak ismét sikerült egy hangulati ívet - ezúttal kevesebb szélsőséggel - dalokba formálnia, a klisémentes zenei és hangszerelési megoldások pedig továbbra is meggyőzik a hallgatót, hogy Magyarországon gyakorlatilag az Isten Háta Mögött az egyetlen, valóban progresszív zenét játszó társulat - már a szó eredeti értelmében.

EMI, 2010

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.