Lemez - Cserebere - Peter Gabriel: Scratch My Back

  • Németh Róbert
  • 2010. február 11.

Zene

Annak részletesebb ismertetése, hogy miért jó és fontos előadó, valamint megkerülhetetlen személyiség Peter Gabriel, ahogy mondani szokás, szétfeszítené ennek a lemezkritikának a kereteit. Azt azonban semmiképp se felejtsük el megjegyezni, hogy konzisztens és törések nélkül magas színvonalú életmű az övé, csupa izgalmas, megkapó, humánummal bőven átitatott dallal és albummal, a világzenéhez kapcsolódó, korát megelőző alkotói attitűddel és szervezői-lemezkiadói tevékenységgel - emberi jogi elkötelezettségéről, a könnyűzenei koncertekhez kapcsolódó korszakalkotó vizuális megoldásairól vagy a hangszerelési kísérletezésekhez fűződő bensőséges viszonyáról nem is beszélve. Hogy ki mindenkire volt hatással, felsorolni is nehéz volna.

Annak részletesebb ismertetése, hogy miért jó és fontos előadó, valamint megkerülhetetlen személyiség Peter Gabriel, ahogy mondani szokás, szétfeszítené ennek a lemezkritikának a kereteit. Azt azonban semmiképp se felejtsük el megjegyezni, hogy konzisztens és törések nélkül magas színvonalú életmű az övé, csupa izgalmas, megkapó, humánummal bőven átitatott dallal és albummal, a világzenéhez kapcsolódó, korát megelőző alkotói attitűddel és szervezői-lemezkiadói tevékenységgel - emberi jogi elkötelezettségéről, a könnyűzenei koncertekhez kapcsolódó korszakalkotó vizuális megoldásairól vagy a hangszerelési kísérletezésekhez fűződő bensőséges viszonyáról nem is beszélve. Hogy ki mindenkire volt hatással, felsorolni is nehéz volna.

Legfőképp persze a dalaira gondolunk. Azokra a dalokra, melyekből immár nyolc esztendeje nem kaptunk friss csokorra valót - Gabriel az elmúlt húsz esztendőben összesen két sorlemezt hozott össze: legutóbbi új számokat tartalmazó albuma szűk egy évtizede, 2002-ben jelent meg Up címmel, épp tíz esztendővel az azt megelőző Us után. Remélem, senki kedvét nem szegem, de a most megjelent, a legendás producerrel, Bob Ezrinnel készült Scratch My Back sem efféle kollekció - hanem "csak" egy feldolgozáslemez. Persze nem akármilyen feldolgozáslemez; nem is Peter Gabrielről lenne szó, ha nem rakott volna egy-két csavart a történetbe. Egyfelől afféle "cserebere" projektről van szó, melynek során a most megjelent lemezre feldolgozott dalok gazdái - David Bowie, Paul Simon, az Elbow, a Bon Iver, a Talking Heads, Lou Reed, az Arcade Fire, a Magnetic Fields, Randy Newman, Regina Spektor, Neil Young és a Radiohead - egy-egy Peter Gabriel-feldolgozással dobják majd vissza a labdát (a tervek szerint ezeket a dalokat egy I'll Scratch Yours című albumon egy későbbi időpontban adnák ki). Másfelől egyszerre szimpatikusan puritán, finom és érzékeny, a maga módján ugyanakkor igencsak radikális lemezről van szó: Gabriel a dalokat egyrészt úgy formálta át, hogy néhányra "még az édesanyjuk sem ismerne rá", másrészt úgy homogenizálta az anyagot, egyben pedig úgy ragadta ki a dalokat eredeti kontextusukból, hogy zongorára és vonósokra hangszerelte őket. Tegyük hozzá, a lemezen túlmutató konceptről van szó: aktuális turnéján Gabriel szimfonikus zenekarral indul útnak, s a régi portékáit is az újakhoz igazítja. A - Gabriel szólópályafutására egyébként nem kifejezetten jellemző - szikár kamarakörnyezet és a kiválasztott dalok (Street Spirit, Heroes, Boy In The Bubble, My Body Is The Cage - többek között) jól állnak a veterán brit énekes-dalszerzőnek. A számok ráadásul még azt is világossá teszik, hogy a lassan négy és fél évtizede a pályán lévő zenész mit sem vesztett közmondásos frissességéből és nyitottságából, s többek közt a mai izgalmas előadók és zenekarok tekintetében is "képben van". Summa summarum: bármennyire fájhat is a szívünk, hogy Peter Gabriel továbbra is adósunk a saját új dalokkal, ezzel a bőven rendben lévő lemezzel talán kihúzhatjuk a következő találkozásig.

EMI, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.