Lemez - Cserebere - Peter Gabriel: Scratch My Back

  • Németh Róbert
  • 2010. február 11.

Zene

Annak részletesebb ismertetése, hogy miért jó és fontos előadó, valamint megkerülhetetlen személyiség Peter Gabriel, ahogy mondani szokás, szétfeszítené ennek a lemezkritikának a kereteit. Azt azonban semmiképp se felejtsük el megjegyezni, hogy konzisztens és törések nélkül magas színvonalú életmű az övé, csupa izgalmas, megkapó, humánummal bőven átitatott dallal és albummal, a világzenéhez kapcsolódó, korát megelőző alkotói attitűddel és szervezői-lemezkiadói tevékenységgel - emberi jogi elkötelezettségéről, a könnyűzenei koncertekhez kapcsolódó korszakalkotó vizuális megoldásairól vagy a hangszerelési kísérletezésekhez fűződő bensőséges viszonyáról nem is beszélve. Hogy ki mindenkire volt hatással, felsorolni is nehéz volna.

Annak részletesebb ismertetése, hogy miért jó és fontos előadó, valamint megkerülhetetlen személyiség Peter Gabriel, ahogy mondani szokás, szétfeszítené ennek a lemezkritikának a kereteit. Azt azonban semmiképp se felejtsük el megjegyezni, hogy konzisztens és törések nélkül magas színvonalú életmű az övé, csupa izgalmas, megkapó, humánummal bőven átitatott dallal és albummal, a világzenéhez kapcsolódó, korát megelőző alkotói attitűddel és szervezői-lemezkiadói tevékenységgel - emberi jogi elkötelezettségéről, a könnyűzenei koncertekhez kapcsolódó korszakalkotó vizuális megoldásairól vagy a hangszerelési kísérletezésekhez fűződő bensőséges viszonyáról nem is beszélve. Hogy ki mindenkire volt hatással, felsorolni is nehéz volna.

Legfőképp persze a dalaira gondolunk. Azokra a dalokra, melyekből immár nyolc esztendeje nem kaptunk friss csokorra valót - Gabriel az elmúlt húsz esztendőben összesen két sorlemezt hozott össze: legutóbbi új számokat tartalmazó albuma szűk egy évtizede, 2002-ben jelent meg Up címmel, épp tíz esztendővel az azt megelőző Us után. Remélem, senki kedvét nem szegem, de a most megjelent, a legendás producerrel, Bob Ezrinnel készült Scratch My Back sem efféle kollekció - hanem "csak" egy feldolgozáslemez. Persze nem akármilyen feldolgozáslemez; nem is Peter Gabrielről lenne szó, ha nem rakott volna egy-két csavart a történetbe. Egyfelől afféle "cserebere" projektről van szó, melynek során a most megjelent lemezre feldolgozott dalok gazdái - David Bowie, Paul Simon, az Elbow, a Bon Iver, a Talking Heads, Lou Reed, az Arcade Fire, a Magnetic Fields, Randy Newman, Regina Spektor, Neil Young és a Radiohead - egy-egy Peter Gabriel-feldolgozással dobják majd vissza a labdát (a tervek szerint ezeket a dalokat egy I'll Scratch Yours című albumon egy későbbi időpontban adnák ki). Másfelől egyszerre szimpatikusan puritán, finom és érzékeny, a maga módján ugyanakkor igencsak radikális lemezről van szó: Gabriel a dalokat egyrészt úgy formálta át, hogy néhányra "még az édesanyjuk sem ismerne rá", másrészt úgy homogenizálta az anyagot, egyben pedig úgy ragadta ki a dalokat eredeti kontextusukból, hogy zongorára és vonósokra hangszerelte őket. Tegyük hozzá, a lemezen túlmutató konceptről van szó: aktuális turnéján Gabriel szimfonikus zenekarral indul útnak, s a régi portékáit is az újakhoz igazítja. A - Gabriel szólópályafutására egyébként nem kifejezetten jellemző - szikár kamarakörnyezet és a kiválasztott dalok (Street Spirit, Heroes, Boy In The Bubble, My Body Is The Cage - többek között) jól állnak a veterán brit énekes-dalszerzőnek. A számok ráadásul még azt is világossá teszik, hogy a lassan négy és fél évtizede a pályán lévő zenész mit sem vesztett közmondásos frissességéből és nyitottságából, s többek közt a mai izgalmas előadók és zenekarok tekintetében is "képben van". Summa summarum: bármennyire fájhat is a szívünk, hogy Peter Gabriel továbbra is adósunk a saját új dalokkal, ezzel a bőven rendben lévő lemezzel talán kihúzhatjuk a következő találkozásig.

EMI, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.