Lemez - Cserebere - Peter Gabriel: Scratch My Back

  • Németh Róbert
  • 2010. február 11.

Zene

Annak részletesebb ismertetése, hogy miért jó és fontos előadó, valamint megkerülhetetlen személyiség Peter Gabriel, ahogy mondani szokás, szétfeszítené ennek a lemezkritikának a kereteit. Azt azonban semmiképp se felejtsük el megjegyezni, hogy konzisztens és törések nélkül magas színvonalú életmű az övé, csupa izgalmas, megkapó, humánummal bőven átitatott dallal és albummal, a világzenéhez kapcsolódó, korát megelőző alkotói attitűddel és szervezői-lemezkiadói tevékenységgel - emberi jogi elkötelezettségéről, a könnyűzenei koncertekhez kapcsolódó korszakalkotó vizuális megoldásairól vagy a hangszerelési kísérletezésekhez fűződő bensőséges viszonyáról nem is beszélve. Hogy ki mindenkire volt hatással, felsorolni is nehéz volna.

Annak részletesebb ismertetése, hogy miért jó és fontos előadó, valamint megkerülhetetlen személyiség Peter Gabriel, ahogy mondani szokás, szétfeszítené ennek a lemezkritikának a kereteit. Azt azonban semmiképp se felejtsük el megjegyezni, hogy konzisztens és törések nélkül magas színvonalú életmű az övé, csupa izgalmas, megkapó, humánummal bőven átitatott dallal és albummal, a világzenéhez kapcsolódó, korát megelőző alkotói attitűddel és szervezői-lemezkiadói tevékenységgel - emberi jogi elkötelezettségéről, a könnyűzenei koncertekhez kapcsolódó korszakalkotó vizuális megoldásairól vagy a hangszerelési kísérletezésekhez fűződő bensőséges viszonyáról nem is beszélve. Hogy ki mindenkire volt hatással, felsorolni is nehéz volna.

Legfőképp persze a dalaira gondolunk. Azokra a dalokra, melyekből immár nyolc esztendeje nem kaptunk friss csokorra valót - Gabriel az elmúlt húsz esztendőben összesen két sorlemezt hozott össze: legutóbbi új számokat tartalmazó albuma szűk egy évtizede, 2002-ben jelent meg Up címmel, épp tíz esztendővel az azt megelőző Us után. Remélem, senki kedvét nem szegem, de a most megjelent, a legendás producerrel, Bob Ezrinnel készült Scratch My Back sem efféle kollekció - hanem "csak" egy feldolgozáslemez. Persze nem akármilyen feldolgozáslemez; nem is Peter Gabrielről lenne szó, ha nem rakott volna egy-két csavart a történetbe. Egyfelől afféle "cserebere" projektről van szó, melynek során a most megjelent lemezre feldolgozott dalok gazdái - David Bowie, Paul Simon, az Elbow, a Bon Iver, a Talking Heads, Lou Reed, az Arcade Fire, a Magnetic Fields, Randy Newman, Regina Spektor, Neil Young és a Radiohead - egy-egy Peter Gabriel-feldolgozással dobják majd vissza a labdát (a tervek szerint ezeket a dalokat egy I'll Scratch Yours című albumon egy későbbi időpontban adnák ki). Másfelől egyszerre szimpatikusan puritán, finom és érzékeny, a maga módján ugyanakkor igencsak radikális lemezről van szó: Gabriel a dalokat egyrészt úgy formálta át, hogy néhányra "még az édesanyjuk sem ismerne rá", másrészt úgy homogenizálta az anyagot, egyben pedig úgy ragadta ki a dalokat eredeti kontextusukból, hogy zongorára és vonósokra hangszerelte őket. Tegyük hozzá, a lemezen túlmutató konceptről van szó: aktuális turnéján Gabriel szimfonikus zenekarral indul útnak, s a régi portékáit is az újakhoz igazítja. A - Gabriel szólópályafutására egyébként nem kifejezetten jellemző - szikár kamarakörnyezet és a kiválasztott dalok (Street Spirit, Heroes, Boy In The Bubble, My Body Is The Cage - többek között) jól állnak a veterán brit énekes-dalszerzőnek. A számok ráadásul még azt is világossá teszik, hogy a lassan négy és fél évtizede a pályán lévő zenész mit sem vesztett közmondásos frissességéből és nyitottságából, s többek közt a mai izgalmas előadók és zenekarok tekintetében is "képben van". Summa summarum: bármennyire fájhat is a szívünk, hogy Peter Gabriel továbbra is adósunk a saját új dalokkal, ezzel a bőven rendben lévő lemezzel talán kihúzhatjuk a következő találkozásig.

EMI, 2009

Figyelmébe ajánljuk