lemez - DIRTMUSIC: BKO

  • m.l.t.
  • 2010. április 15.

Zene

Sok víz lefolyt azóta a Dunán, hogy az amerikai Ry Cooder és a mali Ali Farka Toure tizenhat évvel ezelőtt megjelentette a - világzene egyik mérföldköveként jegyzett - Talking Timbuktu című albumot. Azóta más világ van, immár mindenki mindenkivel, tele a padlás mali kollaborációkkal.
Sok víz lefolyt azóta a Dunán, hogy az amerikai Ry Cooder és a mali Ali Farka Toure tizenhat évvel ezelõtt megjelentette a - világzene egyik mérföldköveként jegyzett - Talking Timbuktu címû albumot. Azóta más világ van, immár mindenki mindenkivel, tele a padlás mali kollaborációkkal. Csupán egy újabb mérföldkõre kellett várni - mostanáig.

A BKO története 2006 januárjáig nyúlik vissza, amikor is Chris Eckman elõször utazott a Sivatag Fesztiválra. Akkor még nem mûködött a Dirtmusic zenekar, viszont Eckman egy Dirtmusic címû kesernyés-álmodozós-zenés könyvet olvasott. Majd meghallotta a tuareg bluest játszó Tamikrest zenekart.

2008-ra Eckman - Hugo Race-szel és Chris Brokaw-val - már létrehozta a Dirtmusic zenekart, úgyhogy együtt mentek a Sivatag Fesztiválra. Ahol úgy hozta a sors, hogy néhány szám erejéig a Tamikresttel megosztották a színpadot. Hugo Race írta valahol: ücsörögtek egy sátorban, meg közben pengettek ezt-azt, na és amikor belekezdett az All Tomorrows Parties címû Velvet Undergroundba, a Tamikrest úgy folyt bele, mintha õk is ezen nõttek volna fel...

A következõ januárban bevonultak egy stúdióba Bamakóban, nem is akármelyikbe. Abba, amit Ali Farka Toure gründolt össze.

Dióhéjban ennyit BKO-ról - ahogy a bamakói repteret nevezik azon az égtájon - felvezetésileg.

Ami pedig a fül dolga, nos, jól hallatszik belõle az eredendõ Dirtmusic-idea: akusztikus gitárokkal valami gyökértelen, városi folkos-bluest játszani. És jól hallatszik az eredendõ Tamikrest is: a Tinariwen nyomán - csak éppen nyersebben, fiatalosabban, még nyitottabban - nyúzni a villanygitárokat, a tuareg blues jegyében. De ez a kettõ így együtt: minimum három... Vagy ki tudja, hány. Mert korántsem csak összeadódott, hanem valami egészen különlegeset alkotott. Kesernyéset, álmodozósat, és nagyon zeneit. És akkor az All Tomorrows Partiest még nem is említettem.

Glitterhouse Records, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.