lemez - DIRTMUSIC: BKO

  • m.l.t.
  • 2010. április 15.

Zene

Sok víz lefolyt azóta a Dunán, hogy az amerikai Ry Cooder és a mali Ali Farka Toure tizenhat évvel ezelőtt megjelentette a - világzene egyik mérföldköveként jegyzett - Talking Timbuktu című albumot. Azóta más világ van, immár mindenki mindenkivel, tele a padlás mali kollaborációkkal.
Sok víz lefolyt azóta a Dunán, hogy az amerikai Ry Cooder és a mali Ali Farka Toure tizenhat évvel ezelõtt megjelentette a - világzene egyik mérföldköveként jegyzett - Talking Timbuktu címû albumot. Azóta más világ van, immár mindenki mindenkivel, tele a padlás mali kollaborációkkal. Csupán egy újabb mérföldkõre kellett várni - mostanáig.

A BKO története 2006 januárjáig nyúlik vissza, amikor is Chris Eckman elõször utazott a Sivatag Fesztiválra. Akkor még nem mûködött a Dirtmusic zenekar, viszont Eckman egy Dirtmusic címû kesernyés-álmodozós-zenés könyvet olvasott. Majd meghallotta a tuareg bluest játszó Tamikrest zenekart.

2008-ra Eckman - Hugo Race-szel és Chris Brokaw-val - már létrehozta a Dirtmusic zenekart, úgyhogy együtt mentek a Sivatag Fesztiválra. Ahol úgy hozta a sors, hogy néhány szám erejéig a Tamikresttel megosztották a színpadot. Hugo Race írta valahol: ücsörögtek egy sátorban, meg közben pengettek ezt-azt, na és amikor belekezdett az All Tomorrows Parties címû Velvet Undergroundba, a Tamikrest úgy folyt bele, mintha õk is ezen nõttek volna fel...

A következõ januárban bevonultak egy stúdióba Bamakóban, nem is akármelyikbe. Abba, amit Ali Farka Toure gründolt össze.

Dióhéjban ennyit BKO-ról - ahogy a bamakói repteret nevezik azon az égtájon - felvezetésileg.

Ami pedig a fül dolga, nos, jól hallatszik belõle az eredendõ Dirtmusic-idea: akusztikus gitárokkal valami gyökértelen, városi folkos-bluest játszani. És jól hallatszik az eredendõ Tamikrest is: a Tinariwen nyomán - csak éppen nyersebben, fiatalosabban, még nyitottabban - nyúzni a villanygitárokat, a tuareg blues jegyében. De ez a kettõ így együtt: minimum három... Vagy ki tudja, hány. Mert korántsem csak összeadódott, hanem valami egészen különlegeset alkotott. Kesernyéset, álmodozósat, és nagyon zeneit. És akkor az All Tomorrows Partiest még nem is említettem.

Glitterhouse Records, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.