lemez - DIRTMUSIC: BKO

  • m.l.t.
  • 2010. április 15.

Zene

Sok víz lefolyt azóta a Dunán, hogy az amerikai Ry Cooder és a mali Ali Farka Toure tizenhat évvel ezelőtt megjelentette a - világzene egyik mérföldköveként jegyzett - Talking Timbuktu című albumot. Azóta más világ van, immár mindenki mindenkivel, tele a padlás mali kollaborációkkal.
Sok víz lefolyt azóta a Dunán, hogy az amerikai Ry Cooder és a mali Ali Farka Toure tizenhat évvel ezelõtt megjelentette a - világzene egyik mérföldköveként jegyzett - Talking Timbuktu címû albumot. Azóta más világ van, immár mindenki mindenkivel, tele a padlás mali kollaborációkkal. Csupán egy újabb mérföldkõre kellett várni - mostanáig.

A BKO története 2006 januárjáig nyúlik vissza, amikor is Chris Eckman elõször utazott a Sivatag Fesztiválra. Akkor még nem mûködött a Dirtmusic zenekar, viszont Eckman egy Dirtmusic címû kesernyés-álmodozós-zenés könyvet olvasott. Majd meghallotta a tuareg bluest játszó Tamikrest zenekart.

2008-ra Eckman - Hugo Race-szel és Chris Brokaw-val - már létrehozta a Dirtmusic zenekart, úgyhogy együtt mentek a Sivatag Fesztiválra. Ahol úgy hozta a sors, hogy néhány szám erejéig a Tamikresttel megosztották a színpadot. Hugo Race írta valahol: ücsörögtek egy sátorban, meg közben pengettek ezt-azt, na és amikor belekezdett az All Tomorrows Parties címû Velvet Undergroundba, a Tamikrest úgy folyt bele, mintha õk is ezen nõttek volna fel...

A következõ januárban bevonultak egy stúdióba Bamakóban, nem is akármelyikbe. Abba, amit Ali Farka Toure gründolt össze.

Dióhéjban ennyit BKO-ról - ahogy a bamakói repteret nevezik azon az égtájon - felvezetésileg.

Ami pedig a fül dolga, nos, jól hallatszik belõle az eredendõ Dirtmusic-idea: akusztikus gitárokkal valami gyökértelen, városi folkos-bluest játszani. És jól hallatszik az eredendõ Tamikrest is: a Tinariwen nyomán - csak éppen nyersebben, fiatalosabban, még nyitottabban - nyúzni a villanygitárokat, a tuareg blues jegyében. De ez a kettõ így együtt: minimum három... Vagy ki tudja, hány. Mert korántsem csak összeadódott, hanem valami egészen különlegeset alkotott. Kesernyéset, álmodozósat, és nagyon zeneit. És akkor az All Tomorrows Partiest még nem is említettem.

Glitterhouse Records, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."