lemez - EELS: END TIMES

  • Soós Csaba
  • 2010. március 4.

Zene

Szegény Mark Oliver Everettet (becenevén E) még az ág is húzza. Olyan, mint egy fán ülő ázott madár, aki bánatában énekel.
Szegény Mark Oliver Everettet (becenevén E) még az ág is húzza. Olyan, mint egy fán ülõ ázott madár, aki bánatában énekel. Mert mi mást tehetne. Alkoholista édesapja szívrohamban, édesanyja rákban hunyt el, neurotikus nõvére öngyilkos lett, egyik unokatestvére pedig a Pentagonba csapódó gépen dolgozott stewardessként. Aztán amikor úgy tûnt, hogy sínen van az élete, és boldog házasságban él, bekövetkezik a válás. E persze nem esik kétségbe, elkezd dalokat írni. Hiszen eddig is ezt csinálta. 1996 óta nagyjából két-három évente jelentkezik új albummal zenekarával, az Eelsszel; a lehetõ legszélesebb mûfaji választékból (hiphop, dzsessz, blues, rock, folk, country) merítõ fülbemászó zenei körítéssel, amelyben a legkibukottabb pillanatokat finom irónia, humor vagy éppen egykedvû vállrándítás oldja fel.

Az End Times már a nyolcadik lemeze a sorban, és a tavalyi albumhoz, az Hombre Lobóhoz képest elég gyorsan elkészült, hiszen bõ fél év telt el csupán azóta. Talán túl gyorsan is, mert a szakítás és az öregedés (a lemez Adrian Tomine által rajzolt borítója is erre utal) témáját körbejáró, nagyrészt csupasz, akusztikus hangszerelésû, négy sávra rögzített nagylemez olyan, mint E jelenlegi állapota: kicsit tompa, kicsit unott, kicsit szürke, kicsit viharvert; kevés emlékezetes pillanattal, ám kétségkívül szimpatikus esendõséggel. Éppen ezért ne is bántsuk E-t, mivel a dalírás számára terápia, gyógymód, még akkor is, ha most (számunkra legalábbis) hatástalannak bizonyult. Sebaj, Everett azért egy hátbaveregetést mindenképpen megérdemel: legközelebb jobb lesz, haver.

Vagrant/Universal, 2010

***

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.