lemez - EELS: END TIMES

  • Soós Csaba
  • 2010. március 4.

Zene

Szegény Mark Oliver Everettet (becenevén E) még az ág is húzza. Olyan, mint egy fán ülő ázott madár, aki bánatában énekel.
Szegény Mark Oliver Everettet (becenevén E) még az ág is húzza. Olyan, mint egy fán ülõ ázott madár, aki bánatában énekel. Mert mi mást tehetne. Alkoholista édesapja szívrohamban, édesanyja rákban hunyt el, neurotikus nõvére öngyilkos lett, egyik unokatestvére pedig a Pentagonba csapódó gépen dolgozott stewardessként. Aztán amikor úgy tûnt, hogy sínen van az élete, és boldog házasságban él, bekövetkezik a válás. E persze nem esik kétségbe, elkezd dalokat írni. Hiszen eddig is ezt csinálta. 1996 óta nagyjából két-három évente jelentkezik új albummal zenekarával, az Eelsszel; a lehetõ legszélesebb mûfaji választékból (hiphop, dzsessz, blues, rock, folk, country) merítõ fülbemászó zenei körítéssel, amelyben a legkibukottabb pillanatokat finom irónia, humor vagy éppen egykedvû vállrándítás oldja fel.

Az End Times már a nyolcadik lemeze a sorban, és a tavalyi albumhoz, az Hombre Lobóhoz képest elég gyorsan elkészült, hiszen bõ fél év telt el csupán azóta. Talán túl gyorsan is, mert a szakítás és az öregedés (a lemez Adrian Tomine által rajzolt borítója is erre utal) témáját körbejáró, nagyrészt csupasz, akusztikus hangszerelésû, négy sávra rögzített nagylemez olyan, mint E jelenlegi állapota: kicsit tompa, kicsit unott, kicsit szürke, kicsit viharvert; kevés emlékezetes pillanattal, ám kétségkívül szimpatikus esendõséggel. Éppen ezért ne is bántsuk E-t, mivel a dalírás számára terápia, gyógymód, még akkor is, ha most (számunkra legalábbis) hatástalannak bizonyult. Sebaj, Everett azért egy hátbaveregetést mindenképpen megérdemel: legközelebb jobb lesz, haver.

Vagrant/Universal, 2010

***

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.