lemez - EELS: END TIMES

  • Soós Csaba
  • 2010. március 4.

Zene

Szegény Mark Oliver Everettet (becenevén E) még az ág is húzza. Olyan, mint egy fán ülő ázott madár, aki bánatában énekel.
Szegény Mark Oliver Everettet (becenevén E) még az ág is húzza. Olyan, mint egy fán ülõ ázott madár, aki bánatában énekel. Mert mi mást tehetne. Alkoholista édesapja szívrohamban, édesanyja rákban hunyt el, neurotikus nõvére öngyilkos lett, egyik unokatestvére pedig a Pentagonba csapódó gépen dolgozott stewardessként. Aztán amikor úgy tûnt, hogy sínen van az élete, és boldog házasságban él, bekövetkezik a válás. E persze nem esik kétségbe, elkezd dalokat írni. Hiszen eddig is ezt csinálta. 1996 óta nagyjából két-három évente jelentkezik új albummal zenekarával, az Eelsszel; a lehetõ legszélesebb mûfaji választékból (hiphop, dzsessz, blues, rock, folk, country) merítõ fülbemászó zenei körítéssel, amelyben a legkibukottabb pillanatokat finom irónia, humor vagy éppen egykedvû vállrándítás oldja fel.

Az End Times már a nyolcadik lemeze a sorban, és a tavalyi albumhoz, az Hombre Lobóhoz képest elég gyorsan elkészült, hiszen bõ fél év telt el csupán azóta. Talán túl gyorsan is, mert a szakítás és az öregedés (a lemez Adrian Tomine által rajzolt borítója is erre utal) témáját körbejáró, nagyrészt csupasz, akusztikus hangszerelésû, négy sávra rögzített nagylemez olyan, mint E jelenlegi állapota: kicsit tompa, kicsit unott, kicsit szürke, kicsit viharvert; kevés emlékezetes pillanattal, ám kétségkívül szimpatikus esendõséggel. Éppen ezért ne is bántsuk E-t, mivel a dalírás számára terápia, gyógymód, még akkor is, ha most (számunkra legalábbis) hatástalannak bizonyult. Sebaj, Everett azért egy hátbaveregetést mindenképpen megérdemel: legközelebb jobb lesz, haver.

Vagrant/Universal, 2010

***

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.