lemez - EELS: END TIMES

  • Soós Csaba
  • 2010. március 4.

Zene

Szegény Mark Oliver Everettet (becenevén E) még az ág is húzza. Olyan, mint egy fán ülő ázott madár, aki bánatában énekel.
Szegény Mark Oliver Everettet (becenevén E) még az ág is húzza. Olyan, mint egy fán ülõ ázott madár, aki bánatában énekel. Mert mi mást tehetne. Alkoholista édesapja szívrohamban, édesanyja rákban hunyt el, neurotikus nõvére öngyilkos lett, egyik unokatestvére pedig a Pentagonba csapódó gépen dolgozott stewardessként. Aztán amikor úgy tûnt, hogy sínen van az élete, és boldog házasságban él, bekövetkezik a válás. E persze nem esik kétségbe, elkezd dalokat írni. Hiszen eddig is ezt csinálta. 1996 óta nagyjából két-három évente jelentkezik új albummal zenekarával, az Eelsszel; a lehetõ legszélesebb mûfaji választékból (hiphop, dzsessz, blues, rock, folk, country) merítõ fülbemászó zenei körítéssel, amelyben a legkibukottabb pillanatokat finom irónia, humor vagy éppen egykedvû vállrándítás oldja fel.

Az End Times már a nyolcadik lemeze a sorban, és a tavalyi albumhoz, az Hombre Lobóhoz képest elég gyorsan elkészült, hiszen bõ fél év telt el csupán azóta. Talán túl gyorsan is, mert a szakítás és az öregedés (a lemez Adrian Tomine által rajzolt borítója is erre utal) témáját körbejáró, nagyrészt csupasz, akusztikus hangszerelésû, négy sávra rögzített nagylemez olyan, mint E jelenlegi állapota: kicsit tompa, kicsit unott, kicsit szürke, kicsit viharvert; kevés emlékezetes pillanattal, ám kétségkívül szimpatikus esendõséggel. Éppen ezért ne is bántsuk E-t, mivel a dalírás számára terápia, gyógymód, még akkor is, ha most (számunkra legalábbis) hatástalannak bizonyult. Sebaj, Everett azért egy hátbaveregetést mindenképpen megérdemel: legközelebb jobb lesz, haver.

Vagrant/Universal, 2010

***

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."