Lemez - Görcsös igyekezettel - Mastodon: Crack The Skye

  • - vincze -
  • 2009. április 9.

Zene

Ahogy mondani szokták, a Mastodon üstökösként hasította fel az új hangzásokra mindig vevő underground metálszíntér egét hét éve a Remission lemezzel. A lemez turnéján hozzánk is eljutottak: körülbelül nyolcvan néző előtt változtatták bombatölcsér lyuggatta műveleti területté az egykor kultikus gödöllői Trafó klub színpadát (a High On Fire zenekarral közösen), majd kiadták a kettes lemezt, a Melville Moby Dickjének alapján készült, monumentális Leviathant, ami egyszerre merített a Melvins és társai fémjelezte noise-rock büntetésekből meg a klasszikus, Led Zeppelin/Black Sabbath hatású ősrockból, és ami az utóbbi tíz év egyik legfontosabb extrémmetál lemeze. Ezután le is léceltek a független Relapse-től (irány a Warner jelszóval), és kiléptek a klubokból. A megcsökevényesedett undergroundhívők itt gyorsan el is temették a zenekart, könnyes nosztalgiával néha fel-feltéve azért az első két album valamelyikét.

Ahogy mondani szokták, a Mastodon üstökösként hasította fel az új hangzásokra mindig vevő underground metálszíntér egét hét éve a Remission lemezzel. A lemez turnéján hozzánk is eljutottak: körülbelül nyolcvan néző előtt változtatták bombatölcsér lyuggatta műveleti területté az egykor kultikus gödöllői Trafó klub színpadát (a High On Fire zenekarral közösen), majd kiadták a kettes lemezt, a Melville Moby Dickjének alapján készült, monumentális Leviathant, ami egyszerre merített a Melvins és társai fémjelezte noise-rock büntetésekből meg a klasszikus, Led Zeppelin/Black Sabbath hatású ősrockból, és ami az utóbbi tíz év egyik legfontosabb extrémmetál lemeze. Ezután le is léceltek a független Relapse-től (irány a Warner jelszóval), és kiléptek a klubokból. A megcsökevényesedett undergroundhívők itt gyorsan el is temették a zenekart, könnyes nosztalgiával néha fel-feltéve azért az első két album valamelyikét.

Pedig a Mastodon cseppet sem lett kommerszebb a Warner-szerződéstől, noha a Blood Mountain címre keresztelt harmadik anyagon már érezhetőek voltak annak az ősrock felé való további elmozdulásnak az előszelei, ami igazából a Crack the Skye-on lett most igazán meghatározó. Egyre inkább eltünedeztek a korábban védjegyszerű, durva énektémák (az utóbbi időben verekedéseiről hírhedt Brent Hinds, a kirívóan surmó gitáros már ott is egész tisztességes dallamokkal rukkolt elő), a friss anyagon pedig már szinte csak a címadó tételben bődül fel egy erőteljes férfihang, amit ráadásul nem is a lemezt végigéneklő trió (Hinds mellett Troy Saunders basszusgitáros és Brann Dailor dobos is beszállt a vokálozásba) prezentál, hanem Scott Kelly a Neurosisból. Ez a dal a Crack The Skye csúcspontja egyébként, és nem azért, mert Kelly közreműködésével itt kerülnek (legalábbis a verzék alatt) a legközelebb a már megszokott Mastodon-dalstruktúrához, hanem mert túl az első tizenpár hallgatáson még mindig ez a refrén köszön vissza egyedül a nagyon nehéz és összetett anyagból.

Személy szerint nem ez a komplexitás a gondom a Crack the Skye-jal, hiszen a Leviathan sem volt könnyen emészthető lemez. Innen viszont hiányoznak a kettővel korábbi anyagot sokkal változatosabbá és dinamikusabbá tevő jellegzetes Mastodon-dühkitörések, amelyek annyira csodálatossá varázsolták mondjuk a Leviathan tizenhárom perces zárótételét, a Hearts Alive-ot. Itt két dal is tíz perc fölé kúszik, mégsem érdekesek annyira, mint az említett darab. Kettejük közül egyébként a visszafogottan induló, majd a pulzáló gitártémákkal felpörgetett The Czar a nyerőbb, a záró The Last Baronnál pedig mindig az jut eszembe, amit elsőre is gondoltam a lemezről: tudniillik, hogy a Mastodon mintha túl görcsösen igyekezett volna megmutatni, hogy több rejlik bennük, mint amit egy Melvinsen és Led Zeppelinen szocializálódott georgiai prosztóbrigádtól várna az ember. A bizonyítási vággyal nincs gond, a Crack The Skye valódi helyét az életműben viszont csak évek múlva lehet majd biztos kézzel kijelölni. Addig pedig hallgatni kell, nagyon sokszor.

Reprise/Warner, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.