lemez - HUMPERDINCK: JANCSI ÉS JULISKA

Zene

Testvérpárról szól, a két Grimm fivér mesegyűjteményén alapul, s ugyancsak két testvér, a zeneszerző Engelbert Humperdinck és a szövegkönyvet jegyző nővére, Adelheid munkája a máig legnépszerűbb német meseopera, az 1893-ban Richard Strauss által bemutatott Hänsel und Gretel, azaz a Jancsi és Juliska. S a tematika még tovább is folytatható, hiszen a darab első vázlata Adelheid két csemetéje számára készült, míg az ifjúsági operarepertoár sarkkövévé nemesült mesejáték - hogy a recepciótörténetet is játékba hozzuk - éppenséggel A két Lotti révén vonult be a világirodalomba.
Testvérpárról szól, a két Grimm fivér mesegyûjteményén alapul, s ugyancsak két testvér, a zeneszerzõ Engelbert Humperdinck és a szövegkönyvet jegyzõ nõvére, Adelheid munkája a máig legnépszerûbb német meseopera, az 1893-ban Richard Strauss által bemutatott Hänsel und Gretel, azaz a Jancsi és Juliska. S a tematika még tovább is folytatható, hiszen a darab elsõ vázlata Adelheid két csemetéje számára készült, míg az ifjúsági operarepertoár sarkkövévé nemesült mesejáték - hogy a recepciótörténetet is játékba hozzuk - éppenséggel A két Lotti révén vonult be a világirodalomba. Ahogy a karmester papáját csodáló egyik Lotti elmerült az operai élményben, úgy most mi is rácsodálkozhatunk a wagneriánus meseromantika csúcsteljesítményére, hála Donald Runnicles 1994-ben rögzített felvételének.

A néhány ütemmel a Parsifalba is bedolgozó, nevét holta után egy brit táncdalénekesnek kikölcsönzõ Humperdinck ugyanis máig eleven, tizenkét éves kor felett is pirulás nélkül élvezettel fogyasztható operát komponált, melyet ráadásul pompás elõadókkal hallhatunk. A müncheni Herkulessaalban két énekesgeneráció jelesei, csúcson idõzõk és feltörekvõk találkoztak össze: Jancsi és Juliska szüleit két Wagner-specialista, az idén elhunyt Hildegard Behrens és a bariton Bernd Weikl adja, a rút boszorkát az ugyancsak Wagner-szerepekben remeklõ Hanna Schwartz énekli, míg az erdõben bolyongó két édesszájú gyermeket a világhódításába éppen csak belekezdõ mezzoszoprán csoda, Jennifer Larmore és a nemrég hazánkban vendégelt Ruth Ziesak alakítja. Végre az ébresztõ manó kicsiny szerepében egy még náluknál is fiatalabb ígéretet lelünk: Christine Schäfert, aki azóta úgyszintén szép karriert futott be, s akit ilyesformán már az új év elsõ estéje is a New York-i Metropolitan színpadán talál majd.

Teldec/Warner, 2009 2 CD

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.