film - ZOMBIELAND

  • Békés Bálint
  • 2009. december 10.

Zene

Ruben Fleischer első filmjében Amerika teljes elzombisodását vizionálja. Mindent felzabáló hordáik ellen két magányos ellenálló küzd: a kisfiús, félénk Columbus és a zombiirtásra szakosodott tuskó, Tallahassee.
Ruben Fleischer elsõ filmjében Amerika teljes elzombisodását vizionálja. Mindent felzabáló hordáik ellen két magányos ellenálló küzd: a kisfiús, félénk Columbus és a zombiirtásra szakosodott tuskó, Tallahassee. Mindketten az országutat róják, egyikük a szüleit keresi, a másik felfalt családja emléke elõl menekül. Épp hogy megszoknák egymást, máris újabb útitársak és újabb fordulatok jönnek. Egy fiatal lány és kishúga csatlakozik hozzájuk, akik kezdetben kihasználják a férfiak naivitását és ügyetlenségét, majd kisebb hatalmi és lelki huzavona után végül is velük tartanak. A horrorvígjátékot és a road movie-t ötvözõ Zombielandnek sajnos épp a legfontosabb testrésze vérzik sok sebbõl, a karakterformálás. Ha a zombifilmben vagy a road movie-ban - vagy bármilyen filmben - nem elég kidolgozott vagy nem elég érdekes a hõsök jelleme, a történet menthetetlenül unalomba fullad. Most a forgatókönyvírók mindent meg is tesznek ezért: szereplõiket alig (egy-egy vékony flashbackkel) jellemzik, nincs élõ kapcsolat közöttük, de még a film dramaturgiája is akadozik: teljesen funkciótlan jelenetek, kihagyott helyzetek, zéró feszültség. Egy igazán jó ötletük azért akad: hõseink, miután Hollywoodot már elárasztották az élõhalottak, a környéken lakó Bill Murray házában keresnek menedéket, aki zombinak öltözve próbálja túlélni az inváziót, ám végzetét így sem kerülheti el. Ez a poén biztos, hogy megmarad, de nem menti meg a filmet, ahogy Woody Harrelson (Tallahassee) és Jesse Eisenberg (Columbus) amúgy belevaló és laza alakítása sem.

Forgalmazza az InterCom

**

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.