lemez - MATTHEW DEAR: BLACK CITY

  • - minek -
  • 2010. szeptember 2.

Zene

Három éve jelent meg Asa Breed című remek albuma, azóta dolgozott az újon - a kiadóvezető/producer/dj/zeneszerző/énekes Matthew Dear most sem viccelt velünk.

Három éve jelent meg Asa Breed címû remek albuma, azóta dolgozott az újon - a kiadóvezetõ/producer/dj/zeneszerzõ/énekes Matthew Dear most sem viccelt velünk.

Technoid énje (fõleg Audion néven) persze szorgalmasan termelte az osztályon felüli minõségû, minimalista, szétcsavarós-savazós partizenéket, de hogy valami más is volt a munkapadon, arról a most megjelent Black City (tán az eddigi legjobb Dear-szólólemez) tanúskodik. A recept gyakorlatilag ismerõs az Asa Breedrõl: részben az elektronikus tánczenébõl importált lüktetést, részben élõ, akusztikus zenei alapokat társít saját rendhagyó énekhangjához. Komponista keze, dalszerzõi invenciója, sõt lírai-történetalkotó énje pedig van olyan erõs, hogy tartalommal töltse meg a lemez számait. A palettára felhordott zenei textúra meghökkentõen változatos, mégsem öncélú: a számok sajátos, de jól értelmezhetõ ritmusban követik egymást - kezdve a majdnem bossás/krimidzseszszes atmoszférájú Honeytól a záró, szinte szedatív, lírai-zongorás Gemig. Akad itt még tökéletes nu disco darab (Little People - Black City), a nyolcvanas évek végét megidézõ nyersebb elektrodiszkó (You Put a Smell on Me), s jó néhány szabálytalan (elektro)popdal. Dear gátlás nélkül merít inspirációt akár jó három évtizedes zenékbõl is - aki akarja, Enót, Gabrielt, sõt Bowie-t is kihallhatja a sorok közül -, de ez hamisítatlanul az õ autentikus világa. A Black City egy hangokból (például saját, manipulált, kórussá generált orgánumából), ritmusokból kirakott, néha szürreális film noirt idézõ zenés sztori - a szerzõ életének és fantáziájának sajátos lenyomata.

Ghostly International/Neon Music, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.