Lemez - Messzi vidék - Bob Dylan: Together Through Life

  • Keresztesi József
  • 2009. május 28.

Zene

Ahogy hírlik, nem csupán a rajongókat, de magát a kiadót is meglepetésként érte, hogy Dylan a 2006-os Modern Times és a 2008-as, hallatlanul izgalmas kihagyott anyagokból, illetve koncertfelvételekből álló Tell Tale Signs után új stúdiólemezzel áll elő. A Together Through Life anyagát félig-meddig alkalom szülte: Olivier Dahan filmrendező kérte föl Dylant egy betétdal megírására készülő filmjéhez, így született a Life Is Hard, ám ezzel egy időben beindult a motor, és az utóbbi tizenkét évben mindössze három stúdióalbumot jegyző mester mindjárt további kilenc dalt is szerzett mellé.

Ahogy hírlik, nem csupán a rajongókat, de magát a kiadót is meglepetésként érte, hogy Dylan a 2006-os Modern Times és a 2008-as, hallatlanul izgalmas kihagyott anyagokból, illetve koncertfelvételekből álló Tell Tale Signs után új stúdiólemezzel áll elő. A Together Through Life anyagát félig-meddig alkalom szülte: Olivier Dahan filmrendező kérte föl Dylant egy betétdal megírására készülő filmjéhez, így született a Life Is Hard, ám ezzel egy időben beindult a motor, és az utóbbi tizenkét évben mindössze három stúdióalbumot jegyző mester mindjárt további kilenc dalt is szerzett mellé.

A Together Through Life a Modern Times után más léptékű munkának hat. Nyilvánvalóan a Dylan munkásságát világszerte övező figyelemnek köszönhető, hogy ebből a bármiféle bombasztikusságtól mentes lemezből amerikai és angol listavezető lett, ám ez nem jelenti azt, hogy balkézről született anyag volna, afféle kitérő a pályán. Egyfelől Dylannél immár nincs is értelme az efféle distinkciónak, mert az utóbbi évtizedek folyamatos színpadi jelenléte a teljes életművet magába olvasztja és újraformálja. Másfelől ezen a lemezen nagyszerű dalok találhatók, noha nem abban a színes-szélesvásznú hangszerelésben, mint az előző albumon. A felvétel meghitt atmoszférája az ötvenes évek stúdióhangzását idézi, ami logikusan következik abból a már-már archeológiai munkából, melyet Dylan az amerikai zene kapcsán folytat. Feltűnő a gitár háttérbe szorulása: Dylan megszokott zenekarából ezúttal elhagyta mindkét gitárosát, helyettük Mike Campbell (Tom Petty and the Heartbreakers) játszik. A szokásos ritmusszekció (Tony Garnier - basszus, George Recile - dob), illetve az egyebek mellett steelgitáron, bendzsón, mandolinon játszó Donnie Herron mellett a valódi meglepetést David Hidalgo (Los Lobos) tangóharmonika-játéka jelenti.

További meglepetés, hogy Dylan a szövegeket - egy kivétellel - közösen írta Robert Hunterrel. Legutóbb 1976-ban tett ilyesmit, amikor a Desire szövegeinek nagy részét Jacques Levyvel együtt jegyezte. Hunter máskülönben régi motoros, a Grateful Deaddel dolgozott sokat (no meg Rilkével, két fordításkötet erejéig). Tíz szerelmes dal a közös munka eredménye - olyan dalok, ahol a szerelem mozdulata kapaszkodás is egyben az egyre fenyegetőbb, széthullóban levő világban. Egyszerre karcos és szomorú számok, melyek közül több is a Dylan-oeuvre legnagyobb teljesítményeihez méltó, például a This Dream Of You keringője, az albumot záró, szarkasztikus It's All Good, vagy éppen a nyitó dal, a Beyond Here Lies Nothin'. Ez utóbbi önmagában is megér egy misét: a szamba nem véletlenül lehet ismerős, Otis Rush All Your Love (I Miss Loving) című dalát gyúrja át kissé Dylan, amelyből anno a Black Magic Woman is kinőtte magát. Ugyanakkor a címbe emelt refrén ("Beyond here lies nothing" - "Longius hac nihil est") vendégszöveg Ovidius Keservek (Tristia) című művének angol fordításából; II. könyv, 195-196, Erdődy János magyarításában folytatva a mondatot: "Nincs ily messzi vidék: hideg, ellenséges ez itt, és / nincs, hol a tenger is így zord jéggé merevült."

Mindez egyáltalán nem idegen az album szellemétől. Zenei átvételek, a legkülönfélébb kulturális környezetből származó szövegfoszlányok, utalások kollázsa - mindezekből pedig egységes kép, egy vigasztalan, szomorú szépségű világ panorámája rajzolódik ki. Ennek a világnak a populáris kultúrában jelenleg Bob Dylan a legfontosabb konzervatív krónikása.

Sony/Columbia, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.