Kiállítás - Összekacsintás - Sasetta - Jovánovics

Zene

Első pillantásra meglepőnek tűnik a Szépművészeti Múzeum kamarakiállítása, a sienai quattrocento festőművész kicsiny predellájának és Jovánovics György egyik reliefjének egymás mellé állítása. Az ötlet maga azonban benne volt a levegőben - példa erre a berlini Gemäldegalerie idén február és május között bemutatott Rothko/Giotto tárlata.

Első pillantásra meglepőnek tűnik a Szépművészeti Múzeum kamarakiállítása, a sienai quattrocento festőművész kicsiny predellájának és Jovánovics György egyik reliefjének egymás mellé állítása. Az ötlet maga azonban benne volt a levegőben - példa erre a berlini Gemäldegalerie idén február és május között bemutatott Rothko/Giotto tárlata.

Bár a köznapi befogadó hajlamos éles cezúraként értelmezni a korszakhatárokat, a művészettörténészek pedig gyakran operálnak átmeneti stílusokkal, törekvésekkel vagy kitüntetett dátumokkal (mint mondjuk a duchamp-i ready-made-del megjelenő avantgárd), csak a legutóbbi időkben terjedt el az a nézet, hogy a művészet története valójában egységes, egymásra következő lépések sora (de legalábbis 1850-től ugyanazon mátrix elemeiről beszélhetünk), melyben a mindenkori alkotók folyamatos párbeszédet folytatnak elődeikkel és kortársaikkal. A középkori művekben a laikus gyakran a kultúrtörténeti relikviát, esetleg az ikonográfiai típusok különféle megjelenítését látja, pedig, mint Geskó Judit kurátor állítja, csak kétfajta mű van - jó és rossz. S annak, hogy e két jó mű, Sassetta (Stefano di Giovanni) 1423-ban készült Aquinói Szent Tamás imája című festménye és Jovánovics Relief 08.01.17 című munkája egymás mellé került, oka van.

Jovánovics ötven éve vissza-visszajár az apró temperafestményhez, mintegy beszélgetni. A hosszú, kitartó figyelés és elmélyedés, az elmúlt korok mestereinek kimerítő tanulmányozása a mindent eluraló képdömping korában talán anakronisztikusnak tűnik, pedig valódi élményt nem az anyagtalan reprodukciók, hanem az eredeti művek adhatnak. (Egy ismert történet szerint Jovánovics egyszer nyolc órán keresztül állt Bécsben egy Vermeer-kép előtt - a múzeumi dolgozók és őrök legnagyobb ijedségére.) Ne gondoljuk azonban, hogy a Sassetta-mű által közvetlenül inspirált munkát látunk; a két munka két külön univerzum, mégis számos láthatatlan fonallal kapcsolódik egymáshoz. A neoavantgárd szobrászművész 70. születésnapjára időzített kiállítás nagy erénye, hogy a rendező nem állít falat interpretációkból vagy biográfiai adatokat közlő szövegekből a művek és a befogadók közé (mint történt ez a berlini kiállítás esetében, ahol a kurátorok képtelenek voltak elengedni a nézők kezét, és maguk a munkák mintegy háttérbe szorultak a fülhallgatókból és ismertetőkből, illetve a kiállítás koncepcióját bemutató filmből ömlő információáradat miatt). Nincs műtörténet, magyarázkodás, csupán két rövid részlet a katalógusból - a néző pedig maga dönti el, hogy kíváncsi-e a Hans Belting által jegyzett apró katalógusban fellelhető háttértudásra.

Jovánovics legismertebb munkája az 56-os Forradalom Mártírjainak Emlékműve a 301-es parcellában, és fontos tagja annak az 1968-ban színre lépő nemzedéknek, melyet manapság Iparterv-generációnak neveznek. Az itt kiállított munka a "jovanográfiák" egyike, egy olyan, minimális szintkülönbségekből összeálló, rétegezett és fehér gipszöntvény, amely az oldalról beeső megvilágítás hatására kel életre - s annyiban más is, hogy az alap leheletfinom szintkülönbségeiből, a változó erezetű felületrészekből bizonyos formák kilépnek a térbe. (A művész a katalógusban szinte teljesen feltárja a bonyolult technika alapjait.) A címében az elkészülés időpontját hordozó mű "duplikátum" - az eredeti, 1999-ben készült darabot a Ludwig Múzeum vásárolta meg. A Szépművészeti Múzeum tulajdonába került relief még az "eredeti" jelenlétében készült, s a végeredményt tekintve nem beszélhetünk másolásról vagy replikáról, hanem egyfajta ikerképről: a méret azonos, de a kompozíció és az alapfelület már eltérő. Nem ugyanaz teremtődik meg, hanem a szűk keretek figyelembevételével valami más, ami hasonló is, meg nem is. A "testvérművek" elváltak egymástól, s a vizuális élmény helyett a befogadó számára csak az ikerfestményekről vagy a kétrészes sorozatról szóló ismeret marad meg. Amellett, hogy ily módon a mű mögé egy konceptuális háttér kerül, mindez mintegy rímel is a Sassetta művével kapcsolatos kutatásokra. Sassetta képének otthona 1816-ig a sienai San Pellegrino-templomban, a gyapjas céh kápolnájában volt; a műkereskedelembe került oltárból csak a hat predellát, a szárnyas oltár alsó részén látható kisebb, általában a szentek életének egy-egy eseményét felelevenítő képet ismerjük - magát a sorozatot pedig csupán virtuálisan állíthatjuk össze, s akárcsak Jovánovicsnál, ez is egy széria, egy egész része. A másik kapcsolódási pont a klasszikus perspektivikus ábrázolás elvetése: Sassetta még, Jovánovics már nem alkalmazza műveiben. Ahogy a magyar művész reliefjén különféle nézetű darabokra bomlik a sík, Sassetta megoldásai is sajátos rendszert követnek, így a templom oszlopai és boltozata, a könyvtár olvasópultjai, a háttérben felsejlő udvar egy olyan, már-már valóságos, mégis képzeletbeli, ki- és betüremkedő, rétegzett térélményt okoz, amely kellemesen megbillenti a néző elvárásait. A művek közötti párbeszédet erősíti a minimális elemekből, apró részletekből kibomló gazdagság, a játékos és finom meglepetések sora, a váratlan összecsengések.

Bár Jovánovics számos korábbi művében utalt burkoltan vagy közvetlenül korábbi mesterekre (Watteau-ra vagy Giorgonéra), egy pillanatra úgy tűnik, hogy a Sassetta-mű visszakacsint. Tudom, hogy a Fényes Adolf Teremben 1970-ben kiállított, fehér lepellel letakart, szabálytalan alakú asztalnak tűnő és fehér gipszből összeálló environment valójában a kiállítótér alakjára reflektált, s időközben el is pusztult, önkényesen mégis úgy vélem, hogy a Sassetta-festmény hátterében látható szögletes kút egyfajta furcsa emlékhely. Ott, a múzeumi festmény virtuális terében lakik immár Jovánovics megsemmisült alkotása, egy ritka, kegyelmi pillanatban összekötve múltat és jövőt.

Szépművészeti Múzeum, megtekinthető június 14-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.