lemez - OLEG KAGAN,

  • - csont -
  • 2008. október 23.

Zene

az idegtépően fiatalon, 1990-ben mindössze negyvennégy évesen meghalt zseniális orosz hegedűművész játssza J. S.
az idegtépõen fiatalon, 1990-ben mindössze negyvennégy évesen meghalt zseniális orosz hegedûmûvész játssza J. S. Bach szonátáit és partitáit ezen az 1989-ben, Amszterdamban készült koncertfelvételen. Richter, aki rajongott érte, és akinek egyik legfontosabb kamarazenés partnere volt, szépen emlékezik meg róla: "Elsõrendû hegedûs, igazi muzsikus és elbûvölõ ember volt, akinek annyi, a zenétõl független problémával kellett megküzdenie." Ez a visszafogott megfogalmazás többek közt arra utal, hogy Kagan az ellenzéki szovjet kultúra egyik legfõbb pártolója volt, és ha belegondolunk, hogy mindezt zsidóként tette, akkor már értjük a muzsikán kívüli problémák gyökerét. Ráadásul 1989-ben súlyosan megbetegedett, így aztán Richter baráti figyelmeztetése ("a jó hangzás terén a legfontosabb az alhas és a láb") már nem találhatott meghallgatást.

De még így is találunk számtalan megkapó és lenyûgözõ részt ezeken a korántsem makulátlan, feltehetõen a halálos betegségtõl beárnyékolt felvételeken. Mert azt ugyan még a legelvakultabb Kagan-fan sem tagadhatja, hogy elég sok a hamis hang és összecsapott futam, teszem azt a g-moll szonáta Presto tételében, de az is bizonyos, hogy a lassú tételekben lenyûgözõ Kagan hihetetlenül szép, hatalmas és zengõ tónusa. És persze mindenki a d-moll partita kolosszális, majdnem negyedórás Chaconne tételét fogja meghallgatni elõször; a technikai gondok itt is elõbukkannak, de kárpótol értük Kagan mélységes melankóliája, a félelmetes építmény megteremtése miatt érzett büszke öntudata, a zenélés megszállott gyönyörének szinte tapintható érzete.

Warner/Apex, 2008, 2 CD

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.