lemez - OLEG KAGAN,

  • - csont -
  • 2008. október 23.

Zene

az idegtépően fiatalon, 1990-ben mindössze negyvennégy évesen meghalt zseniális orosz hegedűművész játssza J. S.
az idegtépõen fiatalon, 1990-ben mindössze negyvennégy évesen meghalt zseniális orosz hegedûmûvész játssza J. S. Bach szonátáit és partitáit ezen az 1989-ben, Amszterdamban készült koncertfelvételen. Richter, aki rajongott érte, és akinek egyik legfontosabb kamarazenés partnere volt, szépen emlékezik meg róla: "Elsõrendû hegedûs, igazi muzsikus és elbûvölõ ember volt, akinek annyi, a zenétõl független problémával kellett megküzdenie." Ez a visszafogott megfogalmazás többek közt arra utal, hogy Kagan az ellenzéki szovjet kultúra egyik legfõbb pártolója volt, és ha belegondolunk, hogy mindezt zsidóként tette, akkor már értjük a muzsikán kívüli problémák gyökerét. Ráadásul 1989-ben súlyosan megbetegedett, így aztán Richter baráti figyelmeztetése ("a jó hangzás terén a legfontosabb az alhas és a láb") már nem találhatott meghallgatást.

De még így is találunk számtalan megkapó és lenyûgözõ részt ezeken a korántsem makulátlan, feltehetõen a halálos betegségtõl beárnyékolt felvételeken. Mert azt ugyan még a legelvakultabb Kagan-fan sem tagadhatja, hogy elég sok a hamis hang és összecsapott futam, teszem azt a g-moll szonáta Presto tételében, de az is bizonyos, hogy a lassú tételekben lenyûgözõ Kagan hihetetlenül szép, hatalmas és zengõ tónusa. És persze mindenki a d-moll partita kolosszális, majdnem negyedórás Chaconne tételét fogja meghallgatni elõször; a technikai gondok itt is elõbukkannak, de kárpótol értük Kagan mélységes melankóliája, a félelmetes építmény megteremtése miatt érzett büszke öntudata, a zenélés megszállott gyönyörének szinte tapintható érzete.

Warner/Apex, 2008, 2 CD

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."