lemez - ÓRIÁS: PÉLDÁK HULLÁMOKRA

  • - hm -
  • 2010. november 4.

Zene

Mivel nagyjából két hónap múlva már mindannyian csak múlt időben beszélünk majd a huszonegyedik század első évtizedéről, talán nem értelmetlen leltárba venni a hazai underground általános csapásirányait. Ebben a dekádban két - végül is könnyen járható, csak épp nem túl izgalmas - úton haladtak a fiatal "földalatti" zenekarok.
Mivel nagyjából két hónap múlva már mindannyian csak múlt idõben beszélünk majd a huszonegyedik század elsõ évtizedérõl, talán nem értelmetlen leltárba venni a hazai underground általános csapásirányait. Ebben a dekádban két - végül is könnyen járható, csak épp nem túl izgalmas - úton haladtak a fiatal "földalatti" zenekarok. Az egyik vonal az angol nyelven éneklõ, külhoni mintákat voltaképp szakszerûen elsajátító, ám saját hanggal már nem annyira bíró együtteseké volt - a másik pedig a két nagy elõd, a Tankcsapda és a Kispál köpönyegébõl elõbújó, de azok örökségét csak kivételes esetekben valami újszerûvé hasznosító alakulatoké. Az egykori Amber Smith és Annabarbi tagjaiból alakult "riás pont azzal vált ki e szürkületi zónákból, hogy már a Jön címû debüttel is képes volt saját hangot, új ízt és érvényes dalokat felmutatni. Az Isten Háta Mögött dobosával, az "riásban billentyûzõ Hortobágyi Lászlóval négy fõre bõvült társaság új lemezén ezt a saját történetet meséli tovább. Minden szám magában hordoz egy-egy karakteres hangulatot és egyfajta kettõsséget: az odalépõs, hangos-ugrálós számok (Véletlen volt, Az egyikben ott, Fényt az ûrbe) és a szívtájékon ható, finomabb hangszerelésû dalok (az akusztikus Holnap talán vagy a Halkítsd) egyszerre mozognak a minõségi (gitár)popdalok és a jó értelemben vett artisztikum mezsgyéjén. Csont nélküli sláger most ugyan nincs a lemezen, de az "riás így is megbízható és különös: egyszerre tart távolságot tõled, miközben magával is sodor.

EMI/Zene360, 2010

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."