lemez - ÓRIÁS: PÉLDÁK HULLÁMOKRA

  • - hm -
  • 2010. november 4.

Zene

Mivel nagyjából két hónap múlva már mindannyian csak múlt időben beszélünk majd a huszonegyedik század első évtizedéről, talán nem értelmetlen leltárba venni a hazai underground általános csapásirányait. Ebben a dekádban két - végül is könnyen járható, csak épp nem túl izgalmas - úton haladtak a fiatal "földalatti" zenekarok.
Mivel nagyjából két hónap múlva már mindannyian csak múlt idõben beszélünk majd a huszonegyedik század elsõ évtizedérõl, talán nem értelmetlen leltárba venni a hazai underground általános csapásirányait. Ebben a dekádban két - végül is könnyen járható, csak épp nem túl izgalmas - úton haladtak a fiatal "földalatti" zenekarok. Az egyik vonal az angol nyelven éneklõ, külhoni mintákat voltaképp szakszerûen elsajátító, ám saját hanggal már nem annyira bíró együtteseké volt - a másik pedig a két nagy elõd, a Tankcsapda és a Kispál köpönyegébõl elõbújó, de azok örökségét csak kivételes esetekben valami újszerûvé hasznosító alakulatoké. Az egykori Amber Smith és Annabarbi tagjaiból alakult "riás pont azzal vált ki e szürkületi zónákból, hogy már a Jön címû debüttel is képes volt saját hangot, új ízt és érvényes dalokat felmutatni. Az Isten Háta Mögött dobosával, az "riásban billentyûzõ Hortobágyi Lászlóval négy fõre bõvült társaság új lemezén ezt a saját történetet meséli tovább. Minden szám magában hordoz egy-egy karakteres hangulatot és egyfajta kettõsséget: az odalépõs, hangos-ugrálós számok (Véletlen volt, Az egyikben ott, Fényt az ûrbe) és a szívtájékon ható, finomabb hangszerelésû dalok (az akusztikus Holnap talán vagy a Halkítsd) egyszerre mozognak a minõségi (gitár)popdalok és a jó értelemben vett artisztikum mezsgyéjén. Csont nélküli sláger most ugyan nincs a lemezen, de az "riás így is megbízható és különös: egyszerre tart távolságot tõled, miközben magával is sodor.

EMI/Zene360, 2010

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.