lemez - ÓRIÁS: PÉLDÁK HULLÁMOKRA

  • - hm -
  • 2010. november 4.

Zene

Mivel nagyjából két hónap múlva már mindannyian csak múlt időben beszélünk majd a huszonegyedik század első évtizedéről, talán nem értelmetlen leltárba venni a hazai underground általános csapásirányait. Ebben a dekádban két - végül is könnyen járható, csak épp nem túl izgalmas - úton haladtak a fiatal "földalatti" zenekarok.
Mivel nagyjából két hónap múlva már mindannyian csak múlt idõben beszélünk majd a huszonegyedik század elsõ évtizedérõl, talán nem értelmetlen leltárba venni a hazai underground általános csapásirányait. Ebben a dekádban két - végül is könnyen járható, csak épp nem túl izgalmas - úton haladtak a fiatal "földalatti" zenekarok. Az egyik vonal az angol nyelven éneklõ, külhoni mintákat voltaképp szakszerûen elsajátító, ám saját hanggal már nem annyira bíró együtteseké volt - a másik pedig a két nagy elõd, a Tankcsapda és a Kispál köpönyegébõl elõbújó, de azok örökségét csak kivételes esetekben valami újszerûvé hasznosító alakulatoké. Az egykori Amber Smith és Annabarbi tagjaiból alakult "riás pont azzal vált ki e szürkületi zónákból, hogy már a Jön címû debüttel is képes volt saját hangot, új ízt és érvényes dalokat felmutatni. Az Isten Háta Mögött dobosával, az "riásban billentyûzõ Hortobágyi Lászlóval négy fõre bõvült társaság új lemezén ezt a saját történetet meséli tovább. Minden szám magában hordoz egy-egy karakteres hangulatot és egyfajta kettõsséget: az odalépõs, hangos-ugrálós számok (Véletlen volt, Az egyikben ott, Fényt az ûrbe) és a szívtájékon ható, finomabb hangszerelésû dalok (az akusztikus Holnap talán vagy a Halkítsd) egyszerre mozognak a minõségi (gitár)popdalok és a jó értelemben vett artisztikum mezsgyéjén. Csont nélküli sláger most ugyan nincs a lemezen, de az "riás így is megbízható és különös: egyszerre tart távolságot tõled, miközben magával is sodor.

EMI/Zene360, 2010

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.