lemez - Perényi Miklós és Várjon Dénes

  • - csont -
  • 2011. március 17.

Zene

londoni kamaraestjét rögzíti a kiadvány, amely nem könnyen beszerezhető nálunk, de minden térdig járást megérdemel. A Wigmore Hallban 2009.
londoni kamaraestjét rögzíti a kiadvány, amely nem könnyen beszerezhetõ nálunk, de minden térdig járást megérdemel. A Wigmore Hallban 2009. január 27-én adott koncerten elsõnek Bach C-dúr csellószonátáját játssza Perényi. Körben forgó, néha táncra kapó monologizálás; a fõ kérdés: van-e értelme az életemnek? A választ mindenki maga adja meg. (Egy lehetõség a feleletre: az életnek nincs, de a csellózásnak van.)

Kissé határozottabb válasz jön a sajnos ritkán elõadott Benjamin Britten-darabban (az ugyancsak C-dúrban írt zongora-cselló szonátában). Most "tündér változatok mûhelye a világ", ahogy a mi Berzsenyink írta. Soha nem végletesen tragikus a szemlélet, a második tétel - meghökkentõen bartókos, egyébként 1960-ban írt - groteszk játéka furcsa táncra hív, és ezt teszi a következõkben is, az utolsó tételben talán kissé megalkuvóan. De az utolsó szó a nagy Brahms-szonáta (F-dúr, op. 99.). A hatalmas, dús fénnyel, szimfonikus gazdagsággal megszólaló elsõ tétel kidolgozási részének végén (3:36) szinte kilihegi magát a zene, összeroskad - hasonlíthatatlan mélypont, depresz-szió. De aztán újra nekivágnak: a második tételben - a Várjon zongorája fölött felkerengõ cselló csodálatos legátója révén - schuberti tisztasággal énekelnek; a (látszólagos) naivitás bécsi, de az élet rezignált prózája (Fontane, Storm) északi-késõnémet - a ködök mögött valamiféle bizalom sejlik fel, hit a melódiában. A harmadik tétel felirata: Allegro passionato. És valóban szenvedélyesen zengenek fel az "élet viharai", hogy egy Schubert-zongoradarab címét idézzem, melyet a középrészben ismét bódító édességgel megszólaló éneklés alig képes enyhíteni. A két hangszeres intim regény végül békévé oldódik - kiharcolt megoldás, egy élet summája.

Az õrjöngõ közönséget egy mesésen tiszta ráadással jutalmazzák: ez a lassú tétel (Chopin: g-moll szonáta) újabb békévé oldja az élet nyomasztó emlékeit.

Wigmore Hall Live, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.