koncert - Les Arts Florissants

Zene

Mi tagadás, az élet majdnem olyan igazságtalan, mint egy rossz kritikus. Mással ugyanis aligha magyarázhatnánk a tényt, hogy a William Christie által vezetett régizenés mintaalakulat második MűPa-beli fellépésén a világraszóló zenekar tüneményét jószerint háttérbe szorította a vele Budapestre érkező fiatal angol tenor, Ed Lyon közreműködése.
Mi tagadás, az élet majdnem olyan igazságtalan, mint egy rossz kritikus. Mással ugyanis aligha magyarázhatnánk a tényt, hogy a William Christie által vezetett régizenés mintaalakulat második MûPa-beli fellépésén a világraszóló zenekar tüneményét jószerint háttérbe szorította a vele Budapestre érkezõ fiatal angol tenor, Ed Lyon közremûködése. A 2005-ös koncerthez hasonlóan, amikor is a Lovagok félig szcenírozott elõadásával ejtették révületbe a közönséget, William Christie-ék ezúttal is Rameau-mûvet hoztak el hozzánk. Mégpedig mindjárt kettõt, igaz, a rövidebb és egyszersmind kevésbé fajsúlyos operácskák sorából: az 1757-es Anacréont és az 1748-as Pygmaliont. A barokk tenoréneklés nagy ígéretének tetszõ Lyon - az elsõ részben teljesített potom szólamát követõen - ez utóbbi egyfelvonásosban jutott fõ- és címszerephez, s rövid úton az este megkoronázottja vált belõle, miután parádés technikája, egyszerre olvadékony és magvas hangja, érzékeny szólamformálása a mégoly emelt szintû produkcióból is valósággal kiemelte. Általa lett személyes ügyünkké ez a koncert, még ha Rameau lendületes és humorban sem szûkölködõ tánctételeit már eladdig is nagy kedvvel hallgattuk. Ám míg a bor és az asszony, Bacchus és Ámor oltárai között tipródó ógörög poéta, Anacréon története inkább csak elmúlt felettünk, addig a szobrába beleszerelmesedett ciprusi regealak, Pygmalion esete végre megmozgatta az érzelmeinket.

A nagyvonalú karmesteri mûködésével Liszt meghatározását ("kormányosok vagyunk, nem evezõsök") felidézõ Christie kompániája is döntõen a szünetet követõ percekben ért fel a "lenyûgözõ" jelzõ magasáig, ahol azután az este hátralevõ részére le is tanyáztak az 1979-es alapítású historikus együttes specialistái. Az ezúttal maximálisan indokolt és jogos ováció, valamint a kikövetelt ismétlõ jellegû ráadások további negyed órával toldották meg az ünnepi alkalmat.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 8.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.