koncert - Les Arts Florissants

Zene

Mi tagadás, az élet majdnem olyan igazságtalan, mint egy rossz kritikus. Mással ugyanis aligha magyarázhatnánk a tényt, hogy a William Christie által vezetett régizenés mintaalakulat második MűPa-beli fellépésén a világraszóló zenekar tüneményét jószerint háttérbe szorította a vele Budapestre érkező fiatal angol tenor, Ed Lyon közreműködése.
Mi tagadás, az élet majdnem olyan igazságtalan, mint egy rossz kritikus. Mással ugyanis aligha magyarázhatnánk a tényt, hogy a William Christie által vezetett régizenés mintaalakulat második MûPa-beli fellépésén a világraszóló zenekar tüneményét jószerint háttérbe szorította a vele Budapestre érkezõ fiatal angol tenor, Ed Lyon közremûködése. A 2005-ös koncerthez hasonlóan, amikor is a Lovagok félig szcenírozott elõadásával ejtették révületbe a közönséget, William Christie-ék ezúttal is Rameau-mûvet hoztak el hozzánk. Mégpedig mindjárt kettõt, igaz, a rövidebb és egyszersmind kevésbé fajsúlyos operácskák sorából: az 1757-es Anacréont és az 1748-as Pygmaliont. A barokk tenoréneklés nagy ígéretének tetszõ Lyon - az elsõ részben teljesített potom szólamát követõen - ez utóbbi egyfelvonásosban jutott fõ- és címszerephez, s rövid úton az este megkoronázottja vált belõle, miután parádés technikája, egyszerre olvadékony és magvas hangja, érzékeny szólamformálása a mégoly emelt szintû produkcióból is valósággal kiemelte. Általa lett személyes ügyünkké ez a koncert, még ha Rameau lendületes és humorban sem szûkölködõ tánctételeit már eladdig is nagy kedvvel hallgattuk. Ám míg a bor és az asszony, Bacchus és Ámor oltárai között tipródó ógörög poéta, Anacréon története inkább csak elmúlt felettünk, addig a szobrába beleszerelmesedett ciprusi regealak, Pygmalion esete végre megmozgatta az érzelmeinket.

A nagyvonalú karmesteri mûködésével Liszt meghatározását ("kormányosok vagyunk, nem evezõsök") felidézõ Christie kompániája is döntõen a szünetet követõ percekben ért fel a "lenyûgözõ" jelzõ magasáig, ahol azután az este hátralevõ részére le is tanyáztak az 1979-es alapítású historikus együttes specialistái. Az ezúttal maximálisan indokolt és jogos ováció, valamint a kikövetelt ismétlõ jellegû ráadások további negyed órával toldották meg az ünnepi alkalmat.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 8.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.