koncert - Les Arts Florissants

Zene

Mi tagadás, az élet majdnem olyan igazságtalan, mint egy rossz kritikus. Mással ugyanis aligha magyarázhatnánk a tényt, hogy a William Christie által vezetett régizenés mintaalakulat második MűPa-beli fellépésén a világraszóló zenekar tüneményét jószerint háttérbe szorította a vele Budapestre érkező fiatal angol tenor, Ed Lyon közreműködése.
Mi tagadás, az élet majdnem olyan igazságtalan, mint egy rossz kritikus. Mással ugyanis aligha magyarázhatnánk a tényt, hogy a William Christie által vezetett régizenés mintaalakulat második MûPa-beli fellépésén a világraszóló zenekar tüneményét jószerint háttérbe szorította a vele Budapestre érkezõ fiatal angol tenor, Ed Lyon közremûködése. A 2005-ös koncerthez hasonlóan, amikor is a Lovagok félig szcenírozott elõadásával ejtették révületbe a közönséget, William Christie-ék ezúttal is Rameau-mûvet hoztak el hozzánk. Mégpedig mindjárt kettõt, igaz, a rövidebb és egyszersmind kevésbé fajsúlyos operácskák sorából: az 1757-es Anacréont és az 1748-as Pygmaliont. A barokk tenoréneklés nagy ígéretének tetszõ Lyon - az elsõ részben teljesített potom szólamát követõen - ez utóbbi egyfelvonásosban jutott fõ- és címszerephez, s rövid úton az este megkoronázottja vált belõle, miután parádés technikája, egyszerre olvadékony és magvas hangja, érzékeny szólamformálása a mégoly emelt szintû produkcióból is valósággal kiemelte. Általa lett személyes ügyünkké ez a koncert, még ha Rameau lendületes és humorban sem szûkölködõ tánctételeit már eladdig is nagy kedvvel hallgattuk. Ám míg a bor és az asszony, Bacchus és Ámor oltárai között tipródó ógörög poéta, Anacréon története inkább csak elmúlt felettünk, addig a szobrába beleszerelmesedett ciprusi regealak, Pygmalion esete végre megmozgatta az érzelmeinket.

A nagyvonalú karmesteri mûködésével Liszt meghatározását ("kormányosok vagyunk, nem evezõsök") felidézõ Christie kompániája is döntõen a szünetet követõ percekben ért fel a "lenyûgözõ" jelzõ magasáig, ahol azután az este hátralevõ részére le is tanyáztak az 1979-es alapítású historikus együttes specialistái. Az ezúttal maximálisan indokolt és jogos ováció, valamint a kikövetelt ismétlõ jellegû ráadások további negyed órával toldották meg az ünnepi alkalmat.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 8.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.