koncert - Les Arts Florissants

Zene

Mi tagadás, az élet majdnem olyan igazságtalan, mint egy rossz kritikus. Mással ugyanis aligha magyarázhatnánk a tényt, hogy a William Christie által vezetett régizenés mintaalakulat második MűPa-beli fellépésén a világraszóló zenekar tüneményét jószerint háttérbe szorította a vele Budapestre érkező fiatal angol tenor, Ed Lyon közreműködése.
Mi tagadás, az élet majdnem olyan igazságtalan, mint egy rossz kritikus. Mással ugyanis aligha magyarázhatnánk a tényt, hogy a William Christie által vezetett régizenés mintaalakulat második MûPa-beli fellépésén a világraszóló zenekar tüneményét jószerint háttérbe szorította a vele Budapestre érkezõ fiatal angol tenor, Ed Lyon közremûködése. A 2005-ös koncerthez hasonlóan, amikor is a Lovagok félig szcenírozott elõadásával ejtették révületbe a közönséget, William Christie-ék ezúttal is Rameau-mûvet hoztak el hozzánk. Mégpedig mindjárt kettõt, igaz, a rövidebb és egyszersmind kevésbé fajsúlyos operácskák sorából: az 1757-es Anacréont és az 1748-as Pygmaliont. A barokk tenoréneklés nagy ígéretének tetszõ Lyon - az elsõ részben teljesített potom szólamát követõen - ez utóbbi egyfelvonásosban jutott fõ- és címszerephez, s rövid úton az este megkoronázottja vált belõle, miután parádés technikája, egyszerre olvadékony és magvas hangja, érzékeny szólamformálása a mégoly emelt szintû produkcióból is valósággal kiemelte. Általa lett személyes ügyünkké ez a koncert, még ha Rameau lendületes és humorban sem szûkölködõ tánctételeit már eladdig is nagy kedvvel hallgattuk. Ám míg a bor és az asszony, Bacchus és Ámor oltárai között tipródó ógörög poéta, Anacréon története inkább csak elmúlt felettünk, addig a szobrába beleszerelmesedett ciprusi regealak, Pygmalion esete végre megmozgatta az érzelmeinket.

A nagyvonalú karmesteri mûködésével Liszt meghatározását ("kormányosok vagyunk, nem evezõsök") felidézõ Christie kompániája is döntõen a szünetet követõ percekben ért fel a "lenyûgözõ" jelzõ magasáig, ahol azután az este hátralevõ részére le is tanyáztak az 1979-es alapítású historikus együttes specialistái. Az ezúttal maximálisan indokolt és jogos ováció, valamint a kikövetelt ismétlõ jellegû ráadások további negyed órával toldották meg az ünnepi alkalmat.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 8.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.