lemez - PONIKLO: PONIKLO

  • - hm -
  • 2009. november 26.

Zene

Voltaképp semmi meglepő nincs abban, hogy az Amber Smith frontembere magyar nyelven jelentette meg a lemezét, hiszen Poniklo Imre zenekarának korai felállásával jó néhány dalt írt magyarul a kétezres évek elején (halld például a Nincs Szükség Ránk albumot, vagy az olyan számokat, mint az Izland és az Egri János). Idén nyáron, amikor az Amber Smith bejelentette ideiglenes visszavonulását, szinte kézenfekvő volt, hogy Poniklo, kicsit elrugaszkodva az Amber Smith gomolyfelhősebb zenei világától, egy markáns, feszes indie poplemezzel álljon elő (az AS basszusgitárosa, Ács Oszkár pedig a magyar indie-szupergrupnak is tekinthető The Twisthez csatlakozott).
Voltaképp semmi meglepõ nincs abban, hogy az Amber Smith frontembere magyar nyelven jelentette meg a lemezét, hiszen Poniklo Imre zenekarának korai felállásával jó néhány dalt írt magyarul a kétezres évek elején (halld például a Nincs Szükség Ránk albumot, vagy az olyan számokat, mint az Izland és az Egri János). Idén nyáron, amikor az Amber Smith bejelentette ideiglenes visszavonulását, szinte kézenfekvõ volt, hogy Poniklo, kicsit elrugaszkodva az Amber Smith gomolyfelhõsebb zenei világától, egy markáns, feszes indie poplemezzel álljon elõ (az AS basszusgitárosa, Ács Oszkár pedig a magyar indie-szupergrupnak is tekinthetõ The Twisthez csatlakozott).

A 11 számos, slágereket nem csak nyomokban tartalmazó, cím nélküli lemez meghallgatása után rögtön világossá válik, hogy az énekesre egyértelmûen hatottak a mostanában népszerû, jelenre reflektáló, magyar nyelven éneklõ hazai zenekarok: a B terv címû szám például egy az egyben úgy indul, mint egy 30Y-dal, a szövegekben pedig benne van a Kaukázus provokáló attitûdje (a Mondd, Tomi és a Fel a fejjel, Kristóf esetében könnyen kitalálható, hogy kiknek lettek címezve). Zeneileg teljesen rendben vannak a dalok (a Hordozó vagy az Éjjel refrénje például azonnal ragad), és nyilván az is jót tett a daloknak, hogy a producer George Schilling volt, aki korábban a Primal Scream és Bernard Butler mellett is dolgozott már. Szolidan torzított, könnyed indie-garázspopról van szó megragadó, fülbemászó énektémákkal, csak a szövegek terén vannak gondok - sok olyan összecsapott és erõltetett sor született ugyanis, amelynél azt érezni, mintha a fõhõs ezeket egyszerûen csak rádobálta volna a zenei alapokra - úgy tûnik, az angol nyelv (egyelõre) jobban kézre áll Poniklo Imrének. Elsõ lemeze ugyanakkor még így is eredeti, izgalmas munka, több kiemelkedõ pillanattal.

TwelveTones, 2009

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.