Színház - Zene, zene, zene - Schiller: Ármány és szerelem

  • Csáki Judit
  • 2009. november 26.

Zene

A huszonhárom éves fiatalember korának és életkorának minden szenvedélyét belepakolta a darabba (ez most szépen ki is derül Forgách András új fordításából); Friedrich Schiller az Ármány és szerelemben nem bíbelődik sem történelmileg analóg helyzetek keresgélésével, sem a társadalomrajz cizellálásával: szabadság, szerelem, művészet, e három kell neki. Korának kliséit vetette papírra, és evidens érzelmeikkel transzparens helyzetekbe navigálja őket. Az első miniszter fia, Ferdinánd beleszeret az udvari muzsikus Miller lányába, és mivel a parti nem kompatibilis elemekből áll, összeesküszik ellene a világ. Schillernek a dramaturgiát ugyan forszíroznia kell kissé, amennyiben számos tényezőnek kell véletlenül összejátszania ahhoz, hogy bekövetkezzék a tragédia, ami egyáltalán nem lóg a levegőben; ha ugyanis Ferdinánd nem oly süket és vak, hogy csak a saját fülének és szemének nem hisz Lujzája hűségét illetően, vagy ha nem kapkod annyira a limonádé összemérgezésével, akkor boldogan borul össze a két szerelmes fiatal. De hát romantika vastagon: nem borul össze, hanem meghal. Alföldinél: összeborul és meghal - naná, hogy rápakol egy lapáttal Schiller halmazára.

A huszonhárom éves fiatalember korának és életkorának minden szenvedélyét belepakolta a darabba (ez most szépen ki is derül Forgách András új fordításából); Friedrich Schiller az Ármány és szerelemben nem bíbelődik sem történelmileg analóg helyzetek keresgélésével, sem a társadalomrajz cizellálásával: szabadság, szerelem, művészet, e három kell neki. Korának kliséit vetette papírra, és evidens érzelmeikkel transzparens helyzetekbe navigálja őket. Az első miniszter fia, Ferdinánd beleszeret az udvari muzsikus Miller lányába, és mivel a parti nem kompatibilis elemekből áll, összeesküszik ellene a világ. Schillernek a dramaturgiát ugyan forszíroznia kell kissé, amennyiben számos tényezőnek kell véletlenül összejátszania ahhoz, hogy bekövetkezzék a tragédia, ami egyáltalán nem lóg a levegőben; ha ugyanis Ferdinánd nem oly süket és vak, hogy csak a saját fülének és szemének nem hisz Lujzája hűségét illetően, vagy ha nem kapkod annyira a limonádé összemérgezésével, akkor boldogan borul össze a két szerelmes fiatal. De hát romantika vastagon: nem borul össze, hanem meghal. Alföldinél: összeborul és meghal - naná, hogy rápakol egy lapáttal Schiller halmazára.

Az előadás létrehozásában együttműködött a két szomszéd ház: a Nemzeti Színház a Művészetek Palotájának színháztermében mutatta be Schiller művét, és csak jövőre fogja átköltöztetni a Nemzetibe. A díszlet áthurcolásával nem kell majd sokat bíbelődni: a játéktér hátsó részén középen nyíló hatalmas ajtót (mintha a földgömbön nyílna hasíték, valahányszor belép rajta valaki) nem szabad ottfelejteni, a csillár mehet is, maradhat is, de a sok szék, az kell.

Belőlük ugyanis erdő lesz: zenekar, az "budai Danubia Zenekar ül a színpadon, ők az erdő, közöttük bolyonganak, rohangálnak, tévelyegnek és botladoznak a szereplők, ki-ki feladata szerint. Az élő díszlet minden előnyével és hátrányával bírnak: el lehet nézegetni őket, ami persze igen tanulságos és olykor szórakoztató, viszont nemigen maradnak nyugton, és mivel nincsenek megrendezve, kórusban "álmélkodnak", jegyezgetnek és feszengenek Alföldi egy-egy odavetett ötletének megfelelően, a kivitelezés azonban menthetetlenül civil. Leszámítva a színésznek is kellemes Silló Istvánt, aki a karmester szerepében igaziból és játékból is hiteles és szellemes.

Alföldi Róbert ötletei közt akad nagyon jó, akad felesleges, akad zabolátlan; rengetegen vannak, és tolulnak egymásra. Az előadást pedig nem össze-, hanem széthúzzák: itt is, ott is egy-egy figyelemre méltó részlet tűnik el a következő, sarkára hágó figyelemre méltó részlet mögött. Alig bírunk például "szinkronba jönni" a müzlistálkájával bevonuló első miniszter lehengerlően gúnyos és parancsuralmi modorával, amikor néhány dallamos böffentés mindközönségesen disznónak is mutatja őt. És ugyan Kulka János könnyedén tartja össze a számos viselkedési árnyalat virtuózának mutatkozó Von Walter figuráját, ezzel fölösleges volt nehezíteni a dolgát. Önmagában jó ötlet az is, hogy Von Kalb udvari marsall piperkőc és affekta alakja festménnyé, kétdimenziós képpé sűrűsödik Vásáry André kontratenor énekes szerepében - de a dráma elveszíti őt (és kicsit megbillenti a fordulat amúgy is mérsékelt hitelességét, nevezetesen azt, hogy Miller Lujza vele csalná meg imádott Ferdinándját. Ferdinánd bizony nagggyon ostoba, ha ezt elhiszi...). Wurmot, az ármány gondolati szerzőjét, a Miller Lujzába kicsikét szerelmes és nagyon akarnok kisembert Hevér Gábor a megjátszott alázat és kisszerű erőszak kevercsével ábrázolja - majd a végén egyszerűen eltűnik a színről. Egyáltalán: a darab bűnhődés-vonulata is eltűnik, ezért aztán a végén majdhogynem jöhetne Verona hercege aranyszobrot rendelni a szerelmeseknek síremlékül, a la Romeo és Júlia.

Viszonyból tehát kevés ábrázoltatik a darabban - az operai karakter áriává zárja össze a monológokat. Ez jól jön például Lady Milfordnak, pontosabban az őt játszó Básti Julinak, aki majdnem monodrámát vezet elő nagyszerűen és erőteljesen - ám (önhibáján kívül) többnyire partnerek nélkül; csak a Miller Lujzával való találkozás jelenetben, ahol Bánfalvi Eszter önérzetes Lujzája a gazdag élettapasztalattal bíró Lady súlyos partnerévé tud válni, ott látunk drámai helyzetet.

Makranczi Zalán Ferdinándja lázadó és hisztérikus, olykor gyerekes is: valóságos hiszti az, amikor indulatát hadonászós vezénylésbe sűríti. Árnyalt és nagy belső erőt sugároz Bánfalvi Eszter Miller Lujzája; ő tudja igazán megmutatni e szerelem tragikus dimenzióit. A fiatalok lángolását mindaddig nem a szexualitás fűtötte - nem tudni hát, hogy a halál küszöbén miért kell ruhát cibálni lefelé, a nevetségességig.

A Miller szülők a hétköznapi természetességből vétettek: Hollósi Frigyes muzsikusa csapódik aggódás és öntudatos fölhorgadás közt (kezdetben pizsamát visel, amihez az éjszaka, ugyebár, színpadon sovány indok), Molnár Piroska szenvedélyesen aggódó Millernéje nagyobb életismeretről árulkodik. ' a végén - tán szerepéből kilépve, a stilizáció szintjén - Mahler egyik Gyermekgyászdalával siratta el a fiatalokat; lehet, hogy ez volt a veronai herceg aranyszobros szónoklata?

Művészetek Palotája, október 14.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.