lemez - RAMMSTEIN: LIEBE IST FÜR ALLE DA

  • - vincze -
  • 2009. november 26.

Zene

Majdnem tizenöt évvel a Herzeleid című debütáló Rammstein-anyag után lassan be lehet sorolni ezt a derék germán csapatot az AC/DC, a Motörhead és társaik mögé. Annyira precízen kialakították a maguk egyszerű, szaggatott gitártémákra, megátalkodottan csühölt kettőnégyre, az ékes német nyelvre és Till Lindemann érdes hangjára épülő, indusztriálisnak is mondott rockzenéjüket - amiben egyébként klasszikus indusztriálelem szinte semennyi nincsen -, hogy lassan bármikor jön ki egy-egy Rammstein-lemez, pontosan meg lehet mondani, milyen hangvételű dalok lesznek rajta.
Majdnem tizenöt évvel a Herzeleid címû debütáló Rammstein-anyag után lassan be lehet sorolni ezt a derék germán csapatot az AC/DC, a Motörhead és társaik mögé. Annyira precízen kialakították a maguk egyszerû, szaggatott gitártémákra, megátalkodottan csühölt kettõnégyre, az ékes német nyelvre és Till Lindemann érdes hangjára épülõ, indusztriálisnak is mondott rockzenéjüket - amiben egyébként klasszikus indusztriálelem szinte semennyi nincsen -, hogy lassan bármikor jön ki egy-egy Rammstein-lemez, pontosan meg lehet mondani, milyen hangvételû dalok lesznek rajta.

A zenekar perverz kohászlegényei persze valószínûleg érzik ezt, és mindennel próbálják magukra vonni a figyelmet egy-egy új album promotálásakor: a Liebe Ist Für Alle Da felvezetése például csaknem botrányba fulladt a Pussy címû dal faszos-pinás, polgárpukkasztónak szánt videója miatt, amit az elõrelátó zenekar nem kisebb legendával, mint Jonas Akerlund rendezõvel (Madonna, Metallica, Prodigy) készített, hogy legyen kinek a neve mögé bújni. A hatása mindenesetre megvolt: most már az is tudja, hogy megjelent az új Rammstein-anyag, akit egyáltalán nem érdekel.

A zene pedig ugyanolyan, mint az eddigi lemezeken: határozottan halványabb eresztés, mint mondjuk a csúcsalbumoknak számító Mutter - Reise Reise kettõs, de azért kis szódával elmegy. A botránydal Pussy és a nyitó, egyfajta zenekari himnusznak íródott Rammlied kimondottan gyenge, a Frühling in Paris érdekes a francia soraival, a lemez végére hagyott akusztikus Roter Sand pedig kimondottan hangulatos darab - mintha valami spagettiwestern vagy egy Rejtõ-könyvbõl készült légiósfilm betétdalát énekelné Lindemann.

A jövõ tavaszi pesti koncertig ki lehet húzni ezekkel.

Universal, 2009

***

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.