lemez - RAMMSTEIN: LIEBE IST FÜR ALLE DA

  • - vincze -
  • 2009. november 26.

Zene

Majdnem tizenöt évvel a Herzeleid című debütáló Rammstein-anyag után lassan be lehet sorolni ezt a derék germán csapatot az AC/DC, a Motörhead és társaik mögé. Annyira precízen kialakították a maguk egyszerű, szaggatott gitártémákra, megátalkodottan csühölt kettőnégyre, az ékes német nyelvre és Till Lindemann érdes hangjára épülő, indusztriálisnak is mondott rockzenéjüket - amiben egyébként klasszikus indusztriálelem szinte semennyi nincsen -, hogy lassan bármikor jön ki egy-egy Rammstein-lemez, pontosan meg lehet mondani, milyen hangvételű dalok lesznek rajta.
Majdnem tizenöt évvel a Herzeleid címû debütáló Rammstein-anyag után lassan be lehet sorolni ezt a derék germán csapatot az AC/DC, a Motörhead és társaik mögé. Annyira precízen kialakították a maguk egyszerû, szaggatott gitártémákra, megátalkodottan csühölt kettõnégyre, az ékes német nyelvre és Till Lindemann érdes hangjára épülõ, indusztriálisnak is mondott rockzenéjüket - amiben egyébként klasszikus indusztriálelem szinte semennyi nincsen -, hogy lassan bármikor jön ki egy-egy Rammstein-lemez, pontosan meg lehet mondani, milyen hangvételû dalok lesznek rajta.

A zenekar perverz kohászlegényei persze valószínûleg érzik ezt, és mindennel próbálják magukra vonni a figyelmet egy-egy új album promotálásakor: a Liebe Ist Für Alle Da felvezetése például csaknem botrányba fulladt a Pussy címû dal faszos-pinás, polgárpukkasztónak szánt videója miatt, amit az elõrelátó zenekar nem kisebb legendával, mint Jonas Akerlund rendezõvel (Madonna, Metallica, Prodigy) készített, hogy legyen kinek a neve mögé bújni. A hatása mindenesetre megvolt: most már az is tudja, hogy megjelent az új Rammstein-anyag, akit egyáltalán nem érdekel.

A zene pedig ugyanolyan, mint az eddigi lemezeken: határozottan halványabb eresztés, mint mondjuk a csúcsalbumoknak számító Mutter - Reise Reise kettõs, de azért kis szódával elmegy. A botránydal Pussy és a nyitó, egyfajta zenekari himnusznak íródott Rammlied kimondottan gyenge, a Frühling in Paris érdekes a francia soraival, a lemez végére hagyott akusztikus Roter Sand pedig kimondottan hangulatos darab - mintha valami spagettiwestern vagy egy Rejtõ-könyvbõl készült légiósfilm betétdalát énekelné Lindemann.

A jövõ tavaszi pesti koncertig ki lehet húzni ezekkel.

Universal, 2009

***

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.