lemez - RAMMSTEIN: LIEBE IST FÜR ALLE DA

  • - vincze -
  • 2009. november 26.

Zene

Majdnem tizenöt évvel a Herzeleid című debütáló Rammstein-anyag után lassan be lehet sorolni ezt a derék germán csapatot az AC/DC, a Motörhead és társaik mögé. Annyira precízen kialakították a maguk egyszerű, szaggatott gitártémákra, megátalkodottan csühölt kettőnégyre, az ékes német nyelvre és Till Lindemann érdes hangjára épülő, indusztriálisnak is mondott rockzenéjüket - amiben egyébként klasszikus indusztriálelem szinte semennyi nincsen -, hogy lassan bármikor jön ki egy-egy Rammstein-lemez, pontosan meg lehet mondani, milyen hangvételű dalok lesznek rajta.
Majdnem tizenöt évvel a Herzeleid címû debütáló Rammstein-anyag után lassan be lehet sorolni ezt a derék germán csapatot az AC/DC, a Motörhead és társaik mögé. Annyira precízen kialakították a maguk egyszerû, szaggatott gitártémákra, megátalkodottan csühölt kettõnégyre, az ékes német nyelvre és Till Lindemann érdes hangjára épülõ, indusztriálisnak is mondott rockzenéjüket - amiben egyébként klasszikus indusztriálelem szinte semennyi nincsen -, hogy lassan bármikor jön ki egy-egy Rammstein-lemez, pontosan meg lehet mondani, milyen hangvételû dalok lesznek rajta.

A zenekar perverz kohászlegényei persze valószínûleg érzik ezt, és mindennel próbálják magukra vonni a figyelmet egy-egy új album promotálásakor: a Liebe Ist Für Alle Da felvezetése például csaknem botrányba fulladt a Pussy címû dal faszos-pinás, polgárpukkasztónak szánt videója miatt, amit az elõrelátó zenekar nem kisebb legendával, mint Jonas Akerlund rendezõvel (Madonna, Metallica, Prodigy) készített, hogy legyen kinek a neve mögé bújni. A hatása mindenesetre megvolt: most már az is tudja, hogy megjelent az új Rammstein-anyag, akit egyáltalán nem érdekel.

A zene pedig ugyanolyan, mint az eddigi lemezeken: határozottan halványabb eresztés, mint mondjuk a csúcsalbumoknak számító Mutter - Reise Reise kettõs, de azért kis szódával elmegy. A botránydal Pussy és a nyitó, egyfajta zenekari himnusznak íródott Rammlied kimondottan gyenge, a Frühling in Paris érdekes a francia soraival, a lemez végére hagyott akusztikus Roter Sand pedig kimondottan hangulatos darab - mintha valami spagettiwestern vagy egy Rejtõ-könyvbõl készült légiósfilm betétdalát énekelné Lindemann.

A jövõ tavaszi pesti koncertig ki lehet húzni ezekkel.

Universal, 2009

***

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.