Lemez - Reménytelen vágyakozással - Doves: Kingdom Of Rust

  • Hó Márton
  • 2009. május 28.

Zene

Van abban valami mintaszerű, ha valaki Manchesterben szocializálódik, a Hacienda klubban tölti kamaszkorát, és a középiskolai haverjaival kezd zenekarozni - a csillagok ilyen szerencsés együttállása mellett úgy tűnik, a jóisten se menti meg az embert (jelen esetben a basszusgitáros-énekes Jimi Goodwint) attól, hogy viszonylag hamar ismert és elismert előadó legyen.

Van abban valami mintaszerű, ha valaki Manchesterben szocializálódik, a Hacienda klubban tölti kamaszkorát, és a középiskolai haverjaival kezd zenekarozni - a csillagok ilyen szerencsés együttállása mellett úgy tűnik, a jóisten se menti meg az embert (jelen esetben a basszusgitáros-énekes Jimi Goodwint) attól, hogy viszonylag hamar ismert és elismert előadó legyen.

Mert nyilván nem árulunk el újdonságot, ha az északangol iparvárost a brit zenei élet központjának nevezzük (London mellett); van egy erős lista, hogy kik is indultak innen (Bee Gees, Joy Division, The Smiths, Happy Mondays, Stone Roses, Oasis és a Chemical Brothers), de elég csak a Free Trade Hallban tartott emlékezetes Sex Pistols-koncertet említeni, amelyen bár kevesen vettek részt, mégis egy komplett zenei mozgalmat indított el. A most tárgyalt zenekar is természetesen a Hacienda klubból nőtte ki magát. Eredetileg Sub Sub néven elektronikus tánczenével indultak, ám a már említett basszusgitáros mellett a Williams ikrek (a gitáros Jez és a dobos Andy) hamar "igazi" hangszerekre cserélték a kütyüket. Első lemezük, a 2000-ben megjelent Lost Souls kiemelkedő bemutatkozás volt maradandó és azonnal ható slágerekkel (Catch The Sun, The Cedar Room és persze a Here It Comes, a zenekar leginkább emblematikus száma), s a folytatás is hasonlóan magas hőfokon lángolt: a Last Broadcast változatos munka volt nagy ívű, de nem pátoszos szerzeményekkel. A 2005 áprilisában megjelent Some Citiesen ellenben már kevésbé volt epikus a dalpark, a szerzemények viszont egységesebbek lettek, és perfekt slágerekből sem volt hiány (halld például a Walk In Fire-t, a Sky Starts Fallingot vagy a Black and White Townt).

Az új lemez felvételein egy cheshire-i farmon kezdtek el dolgozni a zenészek még 2006-ban, a végeredmény pedig egy reménytelen vágyakozással teli dalcsokor lett némiképp morózus, de szerethető hangulattal. Első hallásra persze szokatlan, hogy ezúttal sokkal több az elektronika, de idővel minden a helyére kerül. A címadó dal úgy indul, akár egy korai Bad Seeds-dal (s csak lassan csap át légies popba), a Jetstream a rockénekesekkel felvett Chemical Brothers-dalokat idézi, az effektezett gitárokkal indító Winter Hill pedig olyan, akár egy breakbeat előtti főhajtás. Jó értelemben vett monumentalitás is tetten érhető (10.03), az pedig főként a retrográd rockdalok (House Of Mirrors, The Greatest Denier) alatt élesedik ki, hogy Jimi Goodwin éppen olyan stílusban énekel, mint Noel Gallagher - még a hangfekvése is hasonlít az Oasis gitárosáéhoz. Szóval a Doves még a korábbiaknál is játékosabb lett, sőt "ártatlanabb", a Kingdom Of Rust meg egyszerűen színvonalas és minőségi popzene, ami egy ilyen szintű diszkográfiával és zenei múlttal rendelkező zenekarnál üdvözlendő, még akkor is, ha a végtermék talán túlságosan is egyenletesre polírozott.

Heavenly/EMI, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.