Lemez - Reménytelen vágyakozással - Doves: Kingdom Of Rust

  • Hó Márton
  • 2009. május 28.

Zene

Van abban valami mintaszerű, ha valaki Manchesterben szocializálódik, a Hacienda klubban tölti kamaszkorát, és a középiskolai haverjaival kezd zenekarozni - a csillagok ilyen szerencsés együttállása mellett úgy tűnik, a jóisten se menti meg az embert (jelen esetben a basszusgitáros-énekes Jimi Goodwint) attól, hogy viszonylag hamar ismert és elismert előadó legyen.

Van abban valami mintaszerű, ha valaki Manchesterben szocializálódik, a Hacienda klubban tölti kamaszkorát, és a középiskolai haverjaival kezd zenekarozni - a csillagok ilyen szerencsés együttállása mellett úgy tűnik, a jóisten se menti meg az embert (jelen esetben a basszusgitáros-énekes Jimi Goodwint) attól, hogy viszonylag hamar ismert és elismert előadó legyen.

Mert nyilván nem árulunk el újdonságot, ha az északangol iparvárost a brit zenei élet központjának nevezzük (London mellett); van egy erős lista, hogy kik is indultak innen (Bee Gees, Joy Division, The Smiths, Happy Mondays, Stone Roses, Oasis és a Chemical Brothers), de elég csak a Free Trade Hallban tartott emlékezetes Sex Pistols-koncertet említeni, amelyen bár kevesen vettek részt, mégis egy komplett zenei mozgalmat indított el. A most tárgyalt zenekar is természetesen a Hacienda klubból nőtte ki magát. Eredetileg Sub Sub néven elektronikus tánczenével indultak, ám a már említett basszusgitáros mellett a Williams ikrek (a gitáros Jez és a dobos Andy) hamar "igazi" hangszerekre cserélték a kütyüket. Első lemezük, a 2000-ben megjelent Lost Souls kiemelkedő bemutatkozás volt maradandó és azonnal ható slágerekkel (Catch The Sun, The Cedar Room és persze a Here It Comes, a zenekar leginkább emblematikus száma), s a folytatás is hasonlóan magas hőfokon lángolt: a Last Broadcast változatos munka volt nagy ívű, de nem pátoszos szerzeményekkel. A 2005 áprilisában megjelent Some Citiesen ellenben már kevésbé volt epikus a dalpark, a szerzemények viszont egységesebbek lettek, és perfekt slágerekből sem volt hiány (halld például a Walk In Fire-t, a Sky Starts Fallingot vagy a Black and White Townt).

Az új lemez felvételein egy cheshire-i farmon kezdtek el dolgozni a zenészek még 2006-ban, a végeredmény pedig egy reménytelen vágyakozással teli dalcsokor lett némiképp morózus, de szerethető hangulattal. Első hallásra persze szokatlan, hogy ezúttal sokkal több az elektronika, de idővel minden a helyére kerül. A címadó dal úgy indul, akár egy korai Bad Seeds-dal (s csak lassan csap át légies popba), a Jetstream a rockénekesekkel felvett Chemical Brothers-dalokat idézi, az effektezett gitárokkal indító Winter Hill pedig olyan, akár egy breakbeat előtti főhajtás. Jó értelemben vett monumentalitás is tetten érhető (10.03), az pedig főként a retrográd rockdalok (House Of Mirrors, The Greatest Denier) alatt élesedik ki, hogy Jimi Goodwin éppen olyan stílusban énekel, mint Noel Gallagher - még a hangfekvése is hasonlít az Oasis gitárosáéhoz. Szóval a Doves még a korábbiaknál is játékosabb lett, sőt "ártatlanabb", a Kingdom Of Rust meg egyszerűen színvonalas és minőségi popzene, ami egy ilyen szintű diszkográfiával és zenei múlttal rendelkező zenekarnál üdvözlendő, még akkor is, ha a végtermék talán túlságosan is egyenletesre polírozott.

Heavenly/EMI, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.