Lemez - Reménytelen vágyakozással - Doves: Kingdom Of Rust

  • Hó Márton
  • 2009. május 28.

Zene

Van abban valami mintaszerű, ha valaki Manchesterben szocializálódik, a Hacienda klubban tölti kamaszkorát, és a középiskolai haverjaival kezd zenekarozni - a csillagok ilyen szerencsés együttállása mellett úgy tűnik, a jóisten se menti meg az embert (jelen esetben a basszusgitáros-énekes Jimi Goodwint) attól, hogy viszonylag hamar ismert és elismert előadó legyen.

Van abban valami mintaszerű, ha valaki Manchesterben szocializálódik, a Hacienda klubban tölti kamaszkorát, és a középiskolai haverjaival kezd zenekarozni - a csillagok ilyen szerencsés együttállása mellett úgy tűnik, a jóisten se menti meg az embert (jelen esetben a basszusgitáros-énekes Jimi Goodwint) attól, hogy viszonylag hamar ismert és elismert előadó legyen.

Mert nyilván nem árulunk el újdonságot, ha az északangol iparvárost a brit zenei élet központjának nevezzük (London mellett); van egy erős lista, hogy kik is indultak innen (Bee Gees, Joy Division, The Smiths, Happy Mondays, Stone Roses, Oasis és a Chemical Brothers), de elég csak a Free Trade Hallban tartott emlékezetes Sex Pistols-koncertet említeni, amelyen bár kevesen vettek részt, mégis egy komplett zenei mozgalmat indított el. A most tárgyalt zenekar is természetesen a Hacienda klubból nőtte ki magát. Eredetileg Sub Sub néven elektronikus tánczenével indultak, ám a már említett basszusgitáros mellett a Williams ikrek (a gitáros Jez és a dobos Andy) hamar "igazi" hangszerekre cserélték a kütyüket. Első lemezük, a 2000-ben megjelent Lost Souls kiemelkedő bemutatkozás volt maradandó és azonnal ható slágerekkel (Catch The Sun, The Cedar Room és persze a Here It Comes, a zenekar leginkább emblematikus száma), s a folytatás is hasonlóan magas hőfokon lángolt: a Last Broadcast változatos munka volt nagy ívű, de nem pátoszos szerzeményekkel. A 2005 áprilisában megjelent Some Citiesen ellenben már kevésbé volt epikus a dalpark, a szerzemények viszont egységesebbek lettek, és perfekt slágerekből sem volt hiány (halld például a Walk In Fire-t, a Sky Starts Fallingot vagy a Black and White Townt).

Az új lemez felvételein egy cheshire-i farmon kezdtek el dolgozni a zenészek még 2006-ban, a végeredmény pedig egy reménytelen vágyakozással teli dalcsokor lett némiképp morózus, de szerethető hangulattal. Első hallásra persze szokatlan, hogy ezúttal sokkal több az elektronika, de idővel minden a helyére kerül. A címadó dal úgy indul, akár egy korai Bad Seeds-dal (s csak lassan csap át légies popba), a Jetstream a rockénekesekkel felvett Chemical Brothers-dalokat idézi, az effektezett gitárokkal indító Winter Hill pedig olyan, akár egy breakbeat előtti főhajtás. Jó értelemben vett monumentalitás is tetten érhető (10.03), az pedig főként a retrográd rockdalok (House Of Mirrors, The Greatest Denier) alatt élesedik ki, hogy Jimi Goodwin éppen olyan stílusban énekel, mint Noel Gallagher - még a hangfekvése is hasonlít az Oasis gitárosáéhoz. Szóval a Doves még a korábbiaknál is játékosabb lett, sőt "ártatlanabb", a Kingdom Of Rust meg egyszerűen színvonalas és minőségi popzene, ami egy ilyen szintű diszkográfiával és zenei múlttal rendelkező zenekarnál üdvözlendő, még akkor is, ha a végtermék talán túlságosan is egyenletesre polírozott.

Heavenly/EMI, 2009

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."