Lemez - Reménytelen vágyakozással - Doves: Kingdom Of Rust

  • Hó Márton
  • 2009. május 28.

Zene

Van abban valami mintaszerű, ha valaki Manchesterben szocializálódik, a Hacienda klubban tölti kamaszkorát, és a középiskolai haverjaival kezd zenekarozni - a csillagok ilyen szerencsés együttállása mellett úgy tűnik, a jóisten se menti meg az embert (jelen esetben a basszusgitáros-énekes Jimi Goodwint) attól, hogy viszonylag hamar ismert és elismert előadó legyen.

Van abban valami mintaszerű, ha valaki Manchesterben szocializálódik, a Hacienda klubban tölti kamaszkorát, és a középiskolai haverjaival kezd zenekarozni - a csillagok ilyen szerencsés együttállása mellett úgy tűnik, a jóisten se menti meg az embert (jelen esetben a basszusgitáros-énekes Jimi Goodwint) attól, hogy viszonylag hamar ismert és elismert előadó legyen.

Mert nyilván nem árulunk el újdonságot, ha az északangol iparvárost a brit zenei élet központjának nevezzük (London mellett); van egy erős lista, hogy kik is indultak innen (Bee Gees, Joy Division, The Smiths, Happy Mondays, Stone Roses, Oasis és a Chemical Brothers), de elég csak a Free Trade Hallban tartott emlékezetes Sex Pistols-koncertet említeni, amelyen bár kevesen vettek részt, mégis egy komplett zenei mozgalmat indított el. A most tárgyalt zenekar is természetesen a Hacienda klubból nőtte ki magát. Eredetileg Sub Sub néven elektronikus tánczenével indultak, ám a már említett basszusgitáros mellett a Williams ikrek (a gitáros Jez és a dobos Andy) hamar "igazi" hangszerekre cserélték a kütyüket. Első lemezük, a 2000-ben megjelent Lost Souls kiemelkedő bemutatkozás volt maradandó és azonnal ható slágerekkel (Catch The Sun, The Cedar Room és persze a Here It Comes, a zenekar leginkább emblematikus száma), s a folytatás is hasonlóan magas hőfokon lángolt: a Last Broadcast változatos munka volt nagy ívű, de nem pátoszos szerzeményekkel. A 2005 áprilisában megjelent Some Citiesen ellenben már kevésbé volt epikus a dalpark, a szerzemények viszont egységesebbek lettek, és perfekt slágerekből sem volt hiány (halld például a Walk In Fire-t, a Sky Starts Fallingot vagy a Black and White Townt).

Az új lemez felvételein egy cheshire-i farmon kezdtek el dolgozni a zenészek még 2006-ban, a végeredmény pedig egy reménytelen vágyakozással teli dalcsokor lett némiképp morózus, de szerethető hangulattal. Első hallásra persze szokatlan, hogy ezúttal sokkal több az elektronika, de idővel minden a helyére kerül. A címadó dal úgy indul, akár egy korai Bad Seeds-dal (s csak lassan csap át légies popba), a Jetstream a rockénekesekkel felvett Chemical Brothers-dalokat idézi, az effektezett gitárokkal indító Winter Hill pedig olyan, akár egy breakbeat előtti főhajtás. Jó értelemben vett monumentalitás is tetten érhető (10.03), az pedig főként a retrográd rockdalok (House Of Mirrors, The Greatest Denier) alatt élesedik ki, hogy Jimi Goodwin éppen olyan stílusban énekel, mint Noel Gallagher - még a hangfekvése is hasonlít az Oasis gitárosáéhoz. Szóval a Doves még a korábbiaknál is játékosabb lett, sőt "ártatlanabb", a Kingdom Of Rust meg egyszerűen színvonalas és minőségi popzene, ami egy ilyen szintű diszkográfiával és zenei múlttal rendelkező zenekarnál üdvözlendő, még akkor is, ha a végtermék talán túlságosan is egyenletesre polírozott.

Heavenly/EMI, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.