lemez - SC.ART: A JÓL TEMPERÁLT UNIVERZUM

  • - kovacsm -
  • 2010. február 25.

Zene

A Magyar Hanglemezkiadók Szövetségét 2010-ben olyan kedves hagyományőrző egyesületnek gondolná az ember, amilyenbe a kosárfonók is szerveződnek. Pedig ennél többről van szó - aki látta a Fonogram Magyar Zenei Díjátadó Gálát, az tudja, miről beszélek.
A Magyar Hanglemezkiadók Szövetségét 2010-ben olyan kedves hagyományõrzõ egyesületnek gondolná az ember, amilyenbe a kosárfonók is szervezõdnek. Pedig ennél többrõl van szó - aki látta a Fonogram Magyar Zenei Díjátadó Gálát, az tudja, mirõl beszélek. Akadtak persze mai ésszel nehezen felfogható, fura pillanatok. A Gundel Takács-Novodomszky mûsorvezetõ páros tevékenysége szinte a busójárás élményét nyújtotta, de Rátkai Károly rendõr alezredes kitüntetésén is lehetett csodálkozni nagyokat. A fõszerep azonban tényleg a zenéé volt: közel húsz hazai kategóriában hirdetett gyõztest a zsûri, azaz léteznek még magyar lemezek! Csak éppen jól titkolják õket, mint a kortárs komolyzenei kategóriában gyõztes Sc.Art bemutatkozó albumát is. Pedig II. Lengyelfi Miklós és Márton András, a KFT ritmusszekciója ifj. Kurtág György szintetizátorvarázslóval karöltve izgalmas dologra vállalkozott. A világûr hangjait felhasználva komponáltak tíz egymásba úszó instrumentális darabot, valahol a progresszív rock, a fúziós dzsessz és a celofánhangzású, nyolcvanas évekbeli sci-fi filmzenék metszetében. NASA-ûrszondák által készített felvételeket használtak, mint a Jupiter mágneses terének rezgései, a Szaturnusz forgásának rádiójelei, vagy az a zaj, amit a Napból kiáramló elektronok keltenek a Föld légkörének csapódva. De a Sc.Art lemeze nem csillagászoknak szól, nehogy bárki is háromnegyed órányi sistergésre és sercegésre gondoljon! Az ûrhangokból kozmikus elektrock tételek születtek, amelyek hol a Tangerine Dream kavargó szintetizátorhangzását, hol a Hawkwind lüktetését idézik, de ott csikorognak bennük a kilencvenes évek house-zenéjének savas effektjei is, az egyik középsõ tétel pedig folkos dallamával okoz meglepetést. A lemez legnagyobb erénye ez a könnyed, mindent szívesen kipróbáló pajkosság. A hangszerek huncutul feleselnek egymással, ahogy a három középkorú zenész ûrhajósat játszik.

SzemTanú, 2010

****

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.