lemez - SC.ART: A JÓL TEMPERÁLT UNIVERZUM

  • - kovacsm -
  • 2010. február 25.

Zene

A Magyar Hanglemezkiadók Szövetségét 2010-ben olyan kedves hagyományőrző egyesületnek gondolná az ember, amilyenbe a kosárfonók is szerveződnek. Pedig ennél többről van szó - aki látta a Fonogram Magyar Zenei Díjátadó Gálát, az tudja, miről beszélek.
A Magyar Hanglemezkiadók Szövetségét 2010-ben olyan kedves hagyományõrzõ egyesületnek gondolná az ember, amilyenbe a kosárfonók is szervezõdnek. Pedig ennél többrõl van szó - aki látta a Fonogram Magyar Zenei Díjátadó Gálát, az tudja, mirõl beszélek. Akadtak persze mai ésszel nehezen felfogható, fura pillanatok. A Gundel Takács-Novodomszky mûsorvezetõ páros tevékenysége szinte a busójárás élményét nyújtotta, de Rátkai Károly rendõr alezredes kitüntetésén is lehetett csodálkozni nagyokat. A fõszerep azonban tényleg a zenéé volt: közel húsz hazai kategóriában hirdetett gyõztest a zsûri, azaz léteznek még magyar lemezek! Csak éppen jól titkolják õket, mint a kortárs komolyzenei kategóriában gyõztes Sc.Art bemutatkozó albumát is. Pedig II. Lengyelfi Miklós és Márton András, a KFT ritmusszekciója ifj. Kurtág György szintetizátorvarázslóval karöltve izgalmas dologra vállalkozott. A világûr hangjait felhasználva komponáltak tíz egymásba úszó instrumentális darabot, valahol a progresszív rock, a fúziós dzsessz és a celofánhangzású, nyolcvanas évekbeli sci-fi filmzenék metszetében. NASA-ûrszondák által készített felvételeket használtak, mint a Jupiter mágneses terének rezgései, a Szaturnusz forgásának rádiójelei, vagy az a zaj, amit a Napból kiáramló elektronok keltenek a Föld légkörének csapódva. De a Sc.Art lemeze nem csillagászoknak szól, nehogy bárki is háromnegyed órányi sistergésre és sercegésre gondoljon! Az ûrhangokból kozmikus elektrock tételek születtek, amelyek hol a Tangerine Dream kavargó szintetizátorhangzását, hol a Hawkwind lüktetését idézik, de ott csikorognak bennük a kilencvenes évek house-zenéjének savas effektjei is, az egyik középsõ tétel pedig folkos dallamával okoz meglepetést. A lemez legnagyobb erénye ez a könnyed, mindent szívesen kipróbáló pajkosság. A hangszerek huncutul feleselnek egymással, ahogy a három középkorú zenész ûrhajósat játszik.

SzemTanú, 2010

****

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.