lemez - SHE & HIM: VOLUME TWO

  • Soós Csaba
  • 2010. április 8.

Zene

A suszter maradjon a kaptafánál - tartja a mondás. Persze akadhatnak kivételek, és a She & Him projekt mögött álló Zooey Deschanel feltétlenül ezt a kategóriát erősíti.
A suszter maradjon a kaptafánál - tartja a mondás. Persze akadhatnak kivételek, és a She & Him projekt mögött álló Zooey Deschanel feltétlenül ezt a kategóriát erõsíti. Elvileg színésznõ volna, de 2008 óta az amerikai folkos-bluesos dalszerzõ-énekes, M. Ward társaságában (õ ugye a "Him") mûvészi önmegvalósítását a filmeskarrierrel párhuzamosan zenei pályára is terelte. Ráadásul a dolog nem elõzmények nélkül való. Már a Majdnem híres címû filmben is zenerajongó csajt alakított, aki a késõbb popújságíróvá vedlõ öccsét bevezette a könnyûzene varázslatos világába, aztán ott van a 2007-es The Go-Getter címû roadmovie, ahonnan a Warddal való közös munka datálható (a filmzenelemezen közösen adtak elõ egy feldolgozást), és feltétlenül meg kell említeni színészkollégájának, Jason Schwarztmannak a Coconut Records név alatt kiadott 2007-es, nagyszerû elsõ albumát, hiszen Zooey két dalában is vokálozott.

A két évvel ezelõtti Volume One megjelenésekor nemcsak azt tudhattuk meg, hogy Deschanel imádja a korai hatvanas évek dúsan, de közben "szellõsen" is hangszerelt popját, hanem az is kiderült, hogy bár újat nem tud hozzátenni a mûfajhoz, a maga szûkre szabott keretein belül egészen kedves és fülbemászó dalokkal képes megtölteni egy lemezt. És ezt a mondatot akár a Volume Two-ról is le lehetne írni, annyi apró különbséggel, hogy a countrys számok most kicsit háttérbe szorultak, átadva helyüket a láblógatós, napsugaras, tengerparti homokban gázolós ábrándozásoknak. Már csak a filmet kéne megrendezni hozzá.

Merge, 2010

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.