lemez - Stephen Malkmus and the Jicks: Mirror Traffic

  • - greff -
  • 2011. szeptember 8.

Zene

Milyen zenével maradhat komolyan vehető egy acsarkodó crust punk gitáros a nyugdíjkorhatár után? Hogyan oldja meg a sebes szögelést köszvényes csuklóval egy thrash metal dobos? Az élet ezen nagy kérdésein bizonyára mindenki elgondolkodott már, de talán az sem kevésbé érdekes, hogy mihez kezdenek magukkal negyven fölött a fiatalos nemtörődömséget a 90-es években lötyögős-röhögős dalokba fordító alternatív héroszok. Az egykori Pavement-vezér ötödik szólólemezén két ilyen figurát is megfigyelhetünk, hiszen a produceri feladatokat ezúttal Beck Hansen vállalta magára.
Milyen zenével maradhat komolyan vehetõ egy acsarkodó crust punk gitáros a nyugdíjkorhatár után? Hogyan oldja meg a sebes szögelést köszvényes csuklóval egy thrash metal dobos? Az élet ezen nagy kérdésein bizonyára mindenki elgondolkodott már, de talán az sem kevésbé érdekes, hogy mihez kezdenek magukkal negyven fölött a fiatalos nemtörõdömséget a 90-es években lötyögõs-röhögõs dalokba fordító alternatív héroszok. Az egykori Pavement-vezér ötödik szólólemezén két ilyen figurát is megfigyelhetünk, hiszen a produceri feladatokat ezúttal Beck Hansen vállalta magára. Az õ személyisége kevésbé tolakszik az elõtérbe, elsõ hallásra legalábbis csak a No One (Is As I Are Be) emlékeztet a Sea Change balladáira, de a csodásan rétegzett, itt-ott finoman túlvezérelt hangokkal megremegtetett, mégis alapvetõen puha és meleg analóg hangzás végeredményben ugyanazt fejezi ki, mint Malkmus új szerzeményei: egyfajta bágyadt harmóniát. Az elõzõ Jicks-album fura acid-progos gitárkitörései után egyébként most ismét a háromperces popszámoké a fõszerep. Itt-ott punkosabb elhajlások is tetten érhetõk, de inkább a 60-as évek higgadtabb pillanatai hatottak a lemezre, ám persze ezt sem kell túllihegni: a Mirror Traffic csakis magával, vagyis a nonszensz sorokat pókerarccal elõvezetõ (ezúttal az "egyetlen felülést sem tudok csinálni / a felülés annyira burzsoá" viszi a pálmát), ortopéd szerkezetû, mégis slágeres dalokat gyártó, Stephen Malkmus nevû képregényfigurával osztható, aki egyelõre a lehetõ legméltóságteljesebben oldja meg az öregedés feladatát.

Matador/Neon Music, 2011

****

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.