lemez - Stephen Malkmus and the Jicks: Mirror Traffic

  • - greff -
  • 2011. szeptember 8.

Zene

Milyen zenével maradhat komolyan vehető egy acsarkodó crust punk gitáros a nyugdíjkorhatár után? Hogyan oldja meg a sebes szögelést köszvényes csuklóval egy thrash metal dobos? Az élet ezen nagy kérdésein bizonyára mindenki elgondolkodott már, de talán az sem kevésbé érdekes, hogy mihez kezdenek magukkal negyven fölött a fiatalos nemtörődömséget a 90-es években lötyögős-röhögős dalokba fordító alternatív héroszok. Az egykori Pavement-vezér ötödik szólólemezén két ilyen figurát is megfigyelhetünk, hiszen a produceri feladatokat ezúttal Beck Hansen vállalta magára.
Milyen zenével maradhat komolyan vehetõ egy acsarkodó crust punk gitáros a nyugdíjkorhatár után? Hogyan oldja meg a sebes szögelést köszvényes csuklóval egy thrash metal dobos? Az élet ezen nagy kérdésein bizonyára mindenki elgondolkodott már, de talán az sem kevésbé érdekes, hogy mihez kezdenek magukkal negyven fölött a fiatalos nemtörõdömséget a 90-es években lötyögõs-röhögõs dalokba fordító alternatív héroszok. Az egykori Pavement-vezér ötödik szólólemezén két ilyen figurát is megfigyelhetünk, hiszen a produceri feladatokat ezúttal Beck Hansen vállalta magára. Az õ személyisége kevésbé tolakszik az elõtérbe, elsõ hallásra legalábbis csak a No One (Is As I Are Be) emlékeztet a Sea Change balladáira, de a csodásan rétegzett, itt-ott finoman túlvezérelt hangokkal megremegtetett, mégis alapvetõen puha és meleg analóg hangzás végeredményben ugyanazt fejezi ki, mint Malkmus új szerzeményei: egyfajta bágyadt harmóniát. Az elõzõ Jicks-album fura acid-progos gitárkitörései után egyébként most ismét a háromperces popszámoké a fõszerep. Itt-ott punkosabb elhajlások is tetten érhetõk, de inkább a 60-as évek higgadtabb pillanatai hatottak a lemezre, ám persze ezt sem kell túllihegni: a Mirror Traffic csakis magával, vagyis a nonszensz sorokat pókerarccal elõvezetõ (ezúttal az "egyetlen felülést sem tudok csinálni / a felülés annyira burzsoá" viszi a pálmát), ortopéd szerkezetû, mégis slágeres dalokat gyártó, Stephen Malkmus nevû képregényfigurával osztható, aki egyelõre a lehetõ legméltóságteljesebben oldja meg az öregedés feladatát.

Matador/Neon Music, 2011

****

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.