lemez - STEPHEN SONDHEIM: A LITTLE NIGHT MUSIC

Zene

Művészfilmből művészmusical - gondolhatnánk elsőre, hiszen a sokoldalúan zseniális, ám kissé mindmáig a vájtfülűek és egyéb Broadway-connaisseurök kedvencének megmaradó Stephen Sondheim 1973-as műve egy Ingmar Bergman-film nyomán íródott. S rögvest tévednénk is persze, méghozzá kétszeresen: részint mert az Egy nyári éj mosolya még korántsem számítható tipikus Bergman-opusnak, részint mivel az 1955-ös, szolidan kacagtató - igaz, utóbb Woody Allent is megihlető - komédiából megvesztegetően elegáns, s egyszersmind kicsattanóan színpadias, telivér musical vált.
Mûvészfilmbõl mûvészmusical - gondolhatnánk elsõre, hiszen a sokoldalúan zseniális, ám kissé mindmáig a vájtfülûek és egyéb Broadway-connaisseurök kedvencének megmaradó Stephen Sondheim 1973-as mûve egy Ingmar Bergman-film nyomán íródott. S rögvest tévednénk is persze, méghozzá kétszeresen: részint mert az Egy nyári éj mosolya még korántsem számítható tipikus Bergman-opusnak, részint mivel az 1955-ös, szolidan kacagtató - igaz, utóbb Woody Allent is megihletõ - komédiából megvesztegetõen elegáns, s egyszersmind kicsattanóan színpadias, telivér musical vált. A 2009-es New York-i felújítás idén januárban rögzített stúdiófelvétele is fényesen igazolja ez utóbbi állításunkat, még azzal együtt is, hogy a vizuális élményt ezúttal értelemszerûen legfeljebb a kiadós booklet fotói körvonalazhatják számunkra. Két szavatolt csillag ékesítette a Broadway-produkciót, s így a lemezfelvételt is: Catherine Zeta-Jones és Angela Lansbury. Az elõbbi filmdívának a még bõven szépséges, ám már lassacskán öregedõ színésznõ, a régi kedvesénél révbe érni vágyó Desirée Armfeldt szerepe, valamint a Sondheim-életmû tán legnagyobb slágere, a Send In The Clowns jutott, s bár e könnyes számot bizonnyal halványabban teljesítette, mint Barbra Streisand, Glenn Close vagy Judi Dench, azért a Tony-díj éppen nem érdemtelenül találta meg ezt a szikár, s mégis érzéki alakítást. Míg a 85 esztendõs Angela Lansbury teljesítménye maga az egyszerre ámulatra késztetõ és elérzékenyítõ csoda: a Broadway nagyasszonya (akit a magyar tévénézõ elsõsorban a Gyilkos sorok bájosan kotnyeles szériadetektívjeként ismer - félre) mint pikáns múltú agg dáma csemcseg, panaszolja a sikkes romlottság gyászos tovatûntét (Liaisons), s hozzá bölcs, amilyen bölcs csak egy idõs, sok mindent látott musicalszínésznõ lehet.

Nonesuch, 2010; 2 CD

*****

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.