Lemez - Tarkabarka fizika - John Matthias: Stories From The Watercooler

  • - minek -
  • 2008. október 2.

Zene

John Matthias, a brit tudós és zenekészítő története ékes példája annak, hogy az igazi reneszánsz emberek, a polihisztorok még nem vesztek ki a világból. "Természetesen" csodagyerekként kezdte pályafutását: kivételes hegedűtudását elsőként egy gyermekzenekarban kamatoztatta, így azután volt ideje megszokni a publikum moraját. - minek -

John Matthias, a brit tudós és zenekészítő története ékes példája annak, hogy az igazi reneszánsz emberek, a polihisztorok még nem vesztek ki a világból. "Természetesen" csodagyerekként kezdte pályafutását: kivételes hegedűtudását elsőként egy gyermekzenekarban kamatoztatta, így azután volt ideje megszokni a publikum moraját. Később tehetsége más területen is megmutatkozott, s elméleti fizikát tanult az Exeteri Egyetemen: 1998-ra el is készült a szuperfolyékony hélium tanulmányozásán alapuló PhD-dolgozatával - eközben hasonszőrű társaival létrehozta az Exeteri Kortárs Zenei Csoportot, amelynek előadásai többek között a közlekedési folyamatmodellekhez használt matematikai struktúrákra épültek. S ha még nem említettük volna: Matthias egyik iskolatársát Thom Yorke-nak hívták, így hát hegedűjátéka felcsendült a Bends című klasszikus Radiohead-albumon is. Később Matthew Herberttel hozta össze a sors - az ő Lifelike kiadójánál jött ki első szólóanyaga, a Smalltown Shining, amely meglehetős eredménnyel ötvözi a szupermodern elektronikus hangzást és Matthias sajátos, akkortájt alakuló folkos formanyelvét. A következő lépés a Coldcut-duóval való kollaboráció volt: a 2005-ös Sound Mirrors album egyik kulcsdala, a Man In A Garage közös munka, s ezek után nem meglepő, hogy éppen Coldcuték vállalták az új John Matthias-album produceri munkáit.

Az eredmény pedig, mondhatni, hibátlan: hősünk kivételes dalszerzői-előadói képességei, az egyszerű, mégis hatásos hangszerelési lelemények, az akusztikus és elektromos hangszerek, valamint a finoman beúszó analóg szintihangok együtt valami egészen varázsos hangulatot teremtenek. S ehhez jön a muzsikáló fizikus sajátos elbeszélői vénája: mind a tizenkét, amúgy tökéletesen és hatásosan megformált dal egy-egy rövid történet, ha úgy tetszik, zenés tárcanovella, amelyek témáit a szerző az utcán vagy kedvenc olvasmányaiban lelte fel. A konkrét forma egyaránt lehet szinte klasszikus folk-blues (Viper's Nest), avagy már-már klausztrofóbiás hangulatú, a sikoltó hegedű és a gitár párbajára építő akusztikus rock (Police Car); de akad itt torzításban tobzódó, nyomulós rock and roll (Blind Lead The Blind, Spinnaker) meg melankolikus ballada (Evermore) is - a lényeg, hogy valamennyiük megkapó darab, mely sem a fület, sem a szívet nem hagyja érintetlenül.

Counter/Neon Music 2008

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.