Lemez - Tarkabarka fizika - John Matthias: Stories From The Watercooler

  • - minek -
  • 2008. október 2.

Zene

John Matthias, a brit tudós és zenekészítő története ékes példája annak, hogy az igazi reneszánsz emberek, a polihisztorok még nem vesztek ki a világból. "Természetesen" csodagyerekként kezdte pályafutását: kivételes hegedűtudását elsőként egy gyermekzenekarban kamatoztatta, így azután volt ideje megszokni a publikum moraját. - minek -

John Matthias, a brit tudós és zenekészítő története ékes példája annak, hogy az igazi reneszánsz emberek, a polihisztorok még nem vesztek ki a világból. "Természetesen" csodagyerekként kezdte pályafutását: kivételes hegedűtudását elsőként egy gyermekzenekarban kamatoztatta, így azután volt ideje megszokni a publikum moraját. Később tehetsége más területen is megmutatkozott, s elméleti fizikát tanult az Exeteri Egyetemen: 1998-ra el is készült a szuperfolyékony hélium tanulmányozásán alapuló PhD-dolgozatával - eközben hasonszőrű társaival létrehozta az Exeteri Kortárs Zenei Csoportot, amelynek előadásai többek között a közlekedési folyamatmodellekhez használt matematikai struktúrákra épültek. S ha még nem említettük volna: Matthias egyik iskolatársát Thom Yorke-nak hívták, így hát hegedűjátéka felcsendült a Bends című klasszikus Radiohead-albumon is. Később Matthew Herberttel hozta össze a sors - az ő Lifelike kiadójánál jött ki első szólóanyaga, a Smalltown Shining, amely meglehetős eredménnyel ötvözi a szupermodern elektronikus hangzást és Matthias sajátos, akkortájt alakuló folkos formanyelvét. A következő lépés a Coldcut-duóval való kollaboráció volt: a 2005-ös Sound Mirrors album egyik kulcsdala, a Man In A Garage közös munka, s ezek után nem meglepő, hogy éppen Coldcuték vállalták az új John Matthias-album produceri munkáit.

Az eredmény pedig, mondhatni, hibátlan: hősünk kivételes dalszerzői-előadói képességei, az egyszerű, mégis hatásos hangszerelési lelemények, az akusztikus és elektromos hangszerek, valamint a finoman beúszó analóg szintihangok együtt valami egészen varázsos hangulatot teremtenek. S ehhez jön a muzsikáló fizikus sajátos elbeszélői vénája: mind a tizenkét, amúgy tökéletesen és hatásosan megformált dal egy-egy rövid történet, ha úgy tetszik, zenés tárcanovella, amelyek témáit a szerző az utcán vagy kedvenc olvasmányaiban lelte fel. A konkrét forma egyaránt lehet szinte klasszikus folk-blues (Viper's Nest), avagy már-már klausztrofóbiás hangulatú, a sikoltó hegedű és a gitár párbajára építő akusztikus rock (Police Car); de akad itt torzításban tobzódó, nyomulós rock and roll (Blind Lead The Blind, Spinnaker) meg melankolikus ballada (Evermore) is - a lényeg, hogy valamennyiük megkapó darab, mely sem a fület, sem a szívet nem hagyja érintetlenül.

Counter/Neon Music 2008

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.