lemez - THE ROOTS: HOW I GOT OVER

  • - tardos -
  • 2010. augusztus 5.

Zene

Valódi súlya sosem volt a Rootsnak. Stílusában ott volt a funk, a soul, az r 'n' b, a hiphop - de egyik terepet sem taposta ki magának, mindet csak középszinten gyakorolja.

A kilencvenes években azonban még újdonságnak, kellemes kis dzsessz-hop zenekarnak számított, a kétezres évekre pedig sötét, enyhén politizáló popzenekarrá vált, továbbra is nagy hangsúlyt fektetve az élõ zenészekre, akik a két alapító tag (MC Black Thought és a dobos, Questlove) kivételével szinte évrõl évre cserélõdtek.

Most se üzenet, se színvonal, se politizálás vagy jó értelemben vett sötétség. Black Thought azt állítja, igyekeztek felszabadultabb és nyugodtabb lemezt összerakni, most, hogy végre vége a Bush-érának, és Obama lett az elnök. Ámde, hoppá, kiderült, hogy nem megy nekik a pozitív. Nagyon szerelmes számok vannak, meg vendégként egy inkább lúzer, mint férfias John Legend (akivel szeptemberben közös album is jön), és akad nyafogós rap is Haitirõl (Dear God). Ne már! Be kell látni, igenis kellett a republikánus monszter ahhoz, hogy kreatívra szívják magukat, és hogy legalább egy rendes poplemezt le tudjanak gyártani. Nem Isten hozta Obamát, úgyhogy nem kellene gospelkórussal indítani a lemezt, és az is érthetetlen, hogy ha háttérzenészekként eddig nagyszerûen beváltak (például Jay-Z mögött), akkor most hogy lehet, hogy alig tudnak egy-két értelmes akkordot kicsikarni a szintibõl és az elektromos gitárból. Lehet, hogy a demokratikus új hullám szele váltott ki náluk krónikus végtagzsibbadást. Persze akár el is nézhetjük nekik a rémes ballépést. Feketelistára tesszük ezt a mûvet, majd megyünk tovább. Talán egy új kormány alatt ismét lesz értelme a Rootsnak. Pedig ha nem lett volna olyan erõs a mámor, kis gondolkodással akár egy szórakoztató Bush-búcsúztató lemezzel is le lehetett volna zárniuk a politizáló sorozatot Bye-bye Redneck, Re(tard)publicans vagy AmBush címmel.

Def Jam, 2010

*

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.