lemez - THE ROOTS: HOW I GOT OVER

  • - tardos -
  • 2010. augusztus 5.

Zene

Valódi súlya sosem volt a Rootsnak. Stílusában ott volt a funk, a soul, az r 'n' b, a hiphop - de egyik terepet sem taposta ki magának, mindet csak középszinten gyakorolja.

A kilencvenes években azonban még újdonságnak, kellemes kis dzsessz-hop zenekarnak számított, a kétezres évekre pedig sötét, enyhén politizáló popzenekarrá vált, továbbra is nagy hangsúlyt fektetve az élõ zenészekre, akik a két alapító tag (MC Black Thought és a dobos, Questlove) kivételével szinte évrõl évre cserélõdtek.

Most se üzenet, se színvonal, se politizálás vagy jó értelemben vett sötétség. Black Thought azt állítja, igyekeztek felszabadultabb és nyugodtabb lemezt összerakni, most, hogy végre vége a Bush-érának, és Obama lett az elnök. Ámde, hoppá, kiderült, hogy nem megy nekik a pozitív. Nagyon szerelmes számok vannak, meg vendégként egy inkább lúzer, mint férfias John Legend (akivel szeptemberben közös album is jön), és akad nyafogós rap is Haitirõl (Dear God). Ne már! Be kell látni, igenis kellett a republikánus monszter ahhoz, hogy kreatívra szívják magukat, és hogy legalább egy rendes poplemezt le tudjanak gyártani. Nem Isten hozta Obamát, úgyhogy nem kellene gospelkórussal indítani a lemezt, és az is érthetetlen, hogy ha háttérzenészekként eddig nagyszerûen beváltak (például Jay-Z mögött), akkor most hogy lehet, hogy alig tudnak egy-két értelmes akkordot kicsikarni a szintibõl és az elektromos gitárból. Lehet, hogy a demokratikus új hullám szele váltott ki náluk krónikus végtagzsibbadást. Persze akár el is nézhetjük nekik a rémes ballépést. Feketelistára tesszük ezt a mûvet, majd megyünk tovább. Talán egy új kormány alatt ismét lesz értelme a Rootsnak. Pedig ha nem lett volna olyan erõs a mámor, kis gondolkodással akár egy szórakoztató Bush-búcsúztató lemezzel is le lehetett volna zárniuk a politizáló sorozatot Bye-bye Redneck, Re(tard)publicans vagy AmBush címmel.

Def Jam, 2010

*

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.