lemez - THE VASELINES: SEX WITH AN X

  • Soós Csaba
  • 2010. október 7.

Zene

Örök dilemmája a rock 'n' rollnak, hogy mit kezdjen magával egy zenekar, miután feloszlott. Soha többé ne lépjenek fel együtt (tényleg, becsszóra), vagy esetleg belefér egy sok-sok évvel későbbi egyetlen (tényleg, becsszóra) összeállós turné, hogy mókázzanak egyet a régi szép idők emlékére, miközben egy kis pénzt is keresnek? Vagy a zenekar szempontjából legrémisztőbb lehetőséget is kipróbálják, azaz írjanak új dalokat? A skót The Vaselines is sokat vacakolt a válaszadással.
Örök dilemmája a rock 'n' rollnak, hogy mit kezdjen magával egy zenekar, miután feloszlott. Soha többé ne lépjenek fel együtt (tényleg, becsszóra), vagy esetleg belefér egy sok-sok évvel késõbbi egyetlen (tényleg, becsszóra) összeállós turné, hogy mókázzanak egyet a régi szép idõk emlékére, miközben egy kis pénzt is keresnek? Vagy a zenekar szempontjából legrémisztõbb lehetõséget is kipróbálják, azaz írjanak új dalokat? A skót The Vaselines is sokat vacakolt a válaszadással. Persze a helyzetük egy kicsit bonyolultabb az átlagnál. Eugene Kelly és Frances McKee 1986 és 1990 között létezõ zenekara nem jutott tovább a kedves kultuszzenekar státuszánál, még akkor se, ha közben két EP-jükre és egyetlen nagylemezükre egy sereg mézédes dallamot hordtak össze folkos-noise-os-garázsos gitárpopjukkal. Feloszlottak, és talán meg is maradtak volna obskúrus zenegyûjtõk örök kedvencének, ha nem jön Kurt Cobain, és a Nirvanával nem dolgozza fel három dalukat is (Molly's Lips, Son Of A Gun, Jesus Wants Me For A Sunbeam).

Végül 2008-ban újjáalakultak, koncerteztek, tavaly válogatáslemezt adtak ki, és most itt a második album - húsz év után. Adódik a kérdés: megérte hát ez az egész hajcihõ? Végül is igen, még ha eget rengetõ dalok nem születtek is, bár pár új Vaselines-klasszikus mindenképpen (I Hate The 80s, Sex With An X). Humorérzéküket-öniróniájukat nem vesztették el, ahogy a fülbemászó dallamok írásának képességét sem, és Frances tündéri énekhangja szemernyit sem fakult. A zene is nagyjából ugyanaz. Szóval fogalmazhatunk úgy, hogy ezúttal a változatlanság gyönyörködtet.

Sub Pop, 2010

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”