lemez - THE VASELINES: SEX WITH AN X

  • Soós Csaba
  • 2010. október 7.

Zene

Örök dilemmája a rock 'n' rollnak, hogy mit kezdjen magával egy zenekar, miután feloszlott. Soha többé ne lépjenek fel együtt (tényleg, becsszóra), vagy esetleg belefér egy sok-sok évvel későbbi egyetlen (tényleg, becsszóra) összeállós turné, hogy mókázzanak egyet a régi szép idők emlékére, miközben egy kis pénzt is keresnek? Vagy a zenekar szempontjából legrémisztőbb lehetőséget is kipróbálják, azaz írjanak új dalokat? A skót The Vaselines is sokat vacakolt a válaszadással.
Örök dilemmája a rock 'n' rollnak, hogy mit kezdjen magával egy zenekar, miután feloszlott. Soha többé ne lépjenek fel együtt (tényleg, becsszóra), vagy esetleg belefér egy sok-sok évvel késõbbi egyetlen (tényleg, becsszóra) összeállós turné, hogy mókázzanak egyet a régi szép idõk emlékére, miközben egy kis pénzt is keresnek? Vagy a zenekar szempontjából legrémisztõbb lehetõséget is kipróbálják, azaz írjanak új dalokat? A skót The Vaselines is sokat vacakolt a válaszadással. Persze a helyzetük egy kicsit bonyolultabb az átlagnál. Eugene Kelly és Frances McKee 1986 és 1990 között létezõ zenekara nem jutott tovább a kedves kultuszzenekar státuszánál, még akkor se, ha közben két EP-jükre és egyetlen nagylemezükre egy sereg mézédes dallamot hordtak össze folkos-noise-os-garázsos gitárpopjukkal. Feloszlottak, és talán meg is maradtak volna obskúrus zenegyûjtõk örök kedvencének, ha nem jön Kurt Cobain, és a Nirvanával nem dolgozza fel három dalukat is (Molly's Lips, Son Of A Gun, Jesus Wants Me For A Sunbeam).

Végül 2008-ban újjáalakultak, koncerteztek, tavaly válogatáslemezt adtak ki, és most itt a második album - húsz év után. Adódik a kérdés: megérte hát ez az egész hajcihõ? Végül is igen, még ha eget rengetõ dalok nem születtek is, bár pár új Vaselines-klasszikus mindenképpen (I Hate The 80s, Sex With An X). Humorérzéküket-öniróniájukat nem vesztették el, ahogy a fülbemászó dallamok írásának képességét sem, és Frances tündéri énekhangja szemernyit sem fakult. A zene is nagyjából ugyanaz. Szóval fogalmazhatunk úgy, hogy ezúttal a változatlanság gyönyörködtet.

Sub Pop, 2010

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.