Lemez - Ütnek és simogatnak - Három magyar metállemez

  • Kovács Bálint
  • 2011. január 6.

Zene

A karácsonyfát csak fekete fémgömbökkel díszítőknek idén sem kellett beérniük a mákos bejglivel: három hazai zenekar cédéjét is bezsúfolhatták a fa alá.
A karácsonyfát csak fekete fémgömbökkel díszítőknek idén sem kellett beérniük a mákos bejglivel: három hazai zenekar cédéjét is bezsúfolhatták a fa alá.

EKTOMORF: REDEMPTION Már a tavalyi album után is úgy tűnt, hogy az újabb és újabb tagcseréken átbukdácsoló Ektomorf - amely még mindig a leghíresebb magyar metálegyüttes a világon - keresi az útját: elhagyták a folkos, cigányzenés elemeket, és beléptek a minden meglepetéstől mentes thrashzenekarok táborába. 2010-ben sem tértek vissza a Destroy vagy az Outcast világához, és bár meglepetések most akadnak, ezek szinte mindegyike inkább kellemetlen. A rövid lemez bő fele újra korrekt thrash metal abból a fajtából, amiből egy riffet sem jegyez meg az ember még tizedik hallgatásra sem - bár a Revolution gitárszólója nem rossz, és kiemelkedik a The One is, amelyben Farkas Zoli Danko Jonesszal duettezik: Zoli nyersebb, mélyebb, zsigeribb hangja remek ellentéte Jones most kifejezetten magasnak ható, képzett orgánumának. A lemez másik fele viszont csupa sikertelen kísérlet, kezdve a Sea Of My Misery című félakusztikus, lírai szerzeménnyel, amely annyira erősen hajaz a Nirvanára, hogy azt már nem lehet csak "hatásnak" nevezni. De a fő probléma, hogy bár Farkas Zoli hangja abszolút megfelelő az eddigi lemezek keresetlen thrashéhez, a dallamos éneke nem éppen hallgatóbarát; hasonló a gond a Stigmatized beszédszerű részeivel is. A Cigany című szám egyszerű refrénjével, az "I am the Cigány" hibrid mondat ismételgetésével (s a végén ráadásul a korábbi Gypsy egy részének reprízével) is nehéz mit kezdeni. Az Európa egyik vezető stúdiójában felvett lemeznek persze most is tiszta, szikár, remek hangzása van - de a Redemption a maga fura útkeresésével ezúttal még a "csak egy korrekt thrashalbum" szintet sem ugorja meg. (AFM, 2010) ** és fél

CADAVERES: MINDSTREAM A Cadaveres de Tortugas két utódbandája közül - mivel mindkettőben azonos volt a profizmus - a piszkosul jó énekes miatt került ki a Cadaveres győztesen; Gabó Ádám helyett viszont a mindStreamen már Bölcsföldi Zoltán énekel. És ez minden baj forrása: Bölcsföldi hangja hallhatóan képzett, így valószínűleg remekül megállná a helyét mondjuk Jamie Winchester zenekarában, de a Cadaveres groove-os, törzsi ritmusokra támaszkodó, thrashalapú zenéjében képtelenség megszokni. Már a nyitó Poison Thru Your Earsben sokkol a magas hang erőltetettnek ható líraisága, aztán a Brushed Aside megadja a kegyelemdöfést: a refrén magas-mély váltásaival és a gyakori hajlításokkal a rettentően lágy ének afféle simogatás, miközben a zene alaposan szájba vág. Egészen meglepő viszont, hogy a mély, karcos üvöltések is tőle származnak - ebben a műfajban viszont kevésbé sokszínű a hangja.

Ha sikerült túltenni magunkat az éneken (de nem sikerül), a zenével már nincs gond - igaz, hogy igazodik kissé az énekhez, azaz kevésbé elsöprő erejű, és kevés az olyan lendületes rész, mint a címadó szám eleje. Ezúttal csekélyebb számú az azonnal megragadó riff is, ami különösen fájó úgy, hogy az első lemez még tele volt ilyenekkel; és kevesebb a "különlegesség": a kongák meglehetősen alul vannak keverve az egyébként erősen énekcentrikus, de az instrumentális részeknél is ütős hangzásban - ezenkívül pár másodpercig szól még a szitár - és ennyi. Ez a zene Gabó Ádám kevésbé képzett, de talán épp ezért hatásosabb énekével lett volna elég egy kifejezetten erős lemezhez. (Edge/HMP, 2010) ***

BLIND MYSELF: SZUMMA 2011-ben, amikor az ember eleve maga választja meg, hogy mit tölt át a médialejátszójára, amikor két kattintás elkészíteni azt a válogatáslemezt, amivel ha más nem is, én magam biztosan száz százalékig elégedett vagyok, működő zenekarnak semmi értelme best of lemezt kiadnia. Ezzel a látszat ellenére tisztában van a Blind Myself is: bár a Szumma tulajdonképpen best of, az egyszerű válogatás igazából csak körítés a terjedelmes kislemez- vagy sovány nagylemez-hosszúságú új tartalmak mellé. Akad a lemezen egy teljesen új szám, három régi dal új felvétele, két feldolgozás, egy magyar szám angol verziója és egy korábbi szám teljes újraértelmezése. A legizgalmasabbak talán a rég nem kapható Heaven't album és a Horrified By The Sun EP egyes dalainak 2010-es verziói: tulajdonképpen ezek is feldolgozások egy tizenegy-két éve létezett Blind Myself nevű zenekartól. Annak nagyon jók - de felesleges őket összevetni az eredetivel, mert a Kain, a Circle of Pain és a Horrified by the Sun tíz éve épp a fésületlenség, az extrém hangzás és a zaklatottság miatt volt nagyon jó, most pedig azért, mert bennük van mindaz, amitől a mai Blind Myself erős (a magabiztos, profi játék és a még mindig jelen lévő, de már maximálisan uralt káosz), plusz a remek, évtizedes dallamok - kicsit jobban fésült, decensebb tálalásban. Az új dal és a Beatrice- meg az ős-Bikini-feldolgozás remek és nagyon igényes vicc; az angolra fordított Deal Brokerben kicsit riasztó az agyoneffektezett, dallamos ének, a Péterfy Bori és egy trafóháznyi elektronika közreműködésével újragondolt Fata Morgana ellenben - meglepő, de - hátborzongatóan jó. A Szumma olyan, amilyennek egy best ofnak a huszonegyedik században lennie kell. (Kapható a HammerWorld magazin decemberi/januári számának mellékleteként.) **** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.