lemez - VAMPIRE WEEKEND: CONTRA

  • - minek -
  • 2010. február 4.

Zene

A VW pontosan két éve publikálta első (szintúgy Vampire Weekend névre hallgató) albumát, s az afro-ritmika és -dallamvilág meg a "nyugati" popzene egészen friss és egyedi találkozása letarolta a világot. Lehetett félni attól, hogy másodikra már nem sikerülhet ugyanaz - ebből annyi igazolódott, hogy a négy New York-i zenész az alapok megtartása mellett kicsit mást és máshogyan akart csinálni, viszont azt kell mondjuk, ez most össze is jött nekik.
A VW pontosan két éve publikálta elsõ (szintúgy Vampire Weekend névre hallgató) albumát, s az afro-ritmika és -dallamvilág meg a "nyugati" popzene egészen friss és egyedi találkozása letarolta a világot. Lehetett félni attól, hogy másodikra már nem sikerülhet ugyanaz - ebbõl annyi igazolódott, hogy a négy New York-i zenész az alapok megtartása mellett kicsit mást és máshogyan akart csinálni, viszont azt kell mondjuk, ez most össze is jött nekik. Megmaradt, hiszen hogyan is veszhetett volna el különleges érzékük, amellyel a lehetõ legkülönfélébb hatáselemeket olvasztják egybe saját, összetéveszthetetlen hangjukká: afrikai lüktetést, egzotikus hangszereket, feszes ritmikát, diszkrét elektronikát, nagyon gondos, a szerves és szintetikus elemeket kiporciózó hangszerelést - no és Ezra Koenig egészen egyedi, a legkülönbözõbb regisztereket bejáró hangját. És persze azt se felejtsük, hogy az év eddigi legfülbemászóbb dallamait hallhatjuk - bájos, rövidségük dacára is tökéletes és kerek, álnaiv dalocskák gyártásában egyszerûen verhetetlenek.

Már az albumnyitó nosztalgikus Horchata 4/4-es, sajátosan ellenpontozott lüktetése vagy éppen a White Sky stilizált és dekonstruált "paulsimonizmusa" is beszippantja a hallgatót (óh igen, sokakat idézhet fel a Contra - lehet, hogy valahol ott van benne a Talking Heads, a Clash, a már említett Simon, s néha, isten bocsássa meg, még az Animal Collective közelmúltbeli "befogadóbarát" oldala is - de azért jó alaposan eldolgozva mind). A sok afro-karibi-ska-minimal-pop hangulat után pedig jogos folytatásnak tûnik a zenekar eddigi leghosszabb szerzeménye, a Diplomat's Son a maga szinte "napfényes" dub-reggae lüktetésével, (az albumcím által is erõsített) késõ hidegháborús lovestoryjával és leginkább ellenállhatatlan sodrásával - már egyedül ezért is érdemes lehet meghallgatni a Contrát.

XL Recordings/Neon Music, 2010

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.