lemez - VAMPIRE WEEKEND: CONTRA

  • - minek -
  • 2010. február 4.

Zene

A VW pontosan két éve publikálta első (szintúgy Vampire Weekend névre hallgató) albumát, s az afro-ritmika és -dallamvilág meg a "nyugati" popzene egészen friss és egyedi találkozása letarolta a világot. Lehetett félni attól, hogy másodikra már nem sikerülhet ugyanaz - ebből annyi igazolódott, hogy a négy New York-i zenész az alapok megtartása mellett kicsit mást és máshogyan akart csinálni, viszont azt kell mondjuk, ez most össze is jött nekik.
A VW pontosan két éve publikálta elsõ (szintúgy Vampire Weekend névre hallgató) albumát, s az afro-ritmika és -dallamvilág meg a "nyugati" popzene egészen friss és egyedi találkozása letarolta a világot. Lehetett félni attól, hogy másodikra már nem sikerülhet ugyanaz - ebbõl annyi igazolódott, hogy a négy New York-i zenész az alapok megtartása mellett kicsit mást és máshogyan akart csinálni, viszont azt kell mondjuk, ez most össze is jött nekik. Megmaradt, hiszen hogyan is veszhetett volna el különleges érzékük, amellyel a lehetõ legkülönfélébb hatáselemeket olvasztják egybe saját, összetéveszthetetlen hangjukká: afrikai lüktetést, egzotikus hangszereket, feszes ritmikát, diszkrét elektronikát, nagyon gondos, a szerves és szintetikus elemeket kiporciózó hangszerelést - no és Ezra Koenig egészen egyedi, a legkülönbözõbb regisztereket bejáró hangját. És persze azt se felejtsük, hogy az év eddigi legfülbemászóbb dallamait hallhatjuk - bájos, rövidségük dacára is tökéletes és kerek, álnaiv dalocskák gyártásában egyszerûen verhetetlenek.

Már az albumnyitó nosztalgikus Horchata 4/4-es, sajátosan ellenpontozott lüktetése vagy éppen a White Sky stilizált és dekonstruált "paulsimonizmusa" is beszippantja a hallgatót (óh igen, sokakat idézhet fel a Contra - lehet, hogy valahol ott van benne a Talking Heads, a Clash, a már említett Simon, s néha, isten bocsássa meg, még az Animal Collective közelmúltbeli "befogadóbarát" oldala is - de azért jó alaposan eldolgozva mind). A sok afro-karibi-ska-minimal-pop hangulat után pedig jogos folytatásnak tûnik a zenekar eddigi leghosszabb szerzeménye, a Diplomat's Son a maga szinte "napfényes" dub-reggae lüktetésével, (az albumcím által is erõsített) késõ hidegháborús lovestoryjával és leginkább ellenállhatatlan sodrásával - már egyedül ezért is érdemes lehet meghallgatni a Contrát.

XL Recordings/Neon Music, 2010

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.