Lemez

Wild Beasts: Two Dancers

  • - minek -
  • 2009. november 5.

Zene

Alighanem az évtized egyik legerősebb zenekara érkezett meg körünkbe, egyenesen Yorkshire-ból: a négy leedsi srác egyszerre ünnepli, tetőzi be és újítja meg a művészi intencióktól sem mentes minimálpop hagyományt.

Amikor pár éve feltűnt a Wild Beasts, majd tavaly kiadták egyszerre meghökkentõ és lenyűgözõ debütáló albumukat (Limbo, Panto), elsõ blikkre úgy tűnhetett, hogy a dicsõség java az énekes Hayden Thorpe-ot illeti. Ilyen elképesztõ regisztereket bejáró falzettet ritkán lehet hallani - ráadásul e hangi adományt nagyjából öncélúságtól mentesen, mintegy dalkonstrukciós elemként használja. S a Wild Beasts nem csak egyszeri durranás volt, amit ékesen bizonyít idei, Two Dancers című lemezük - sokkal összeszedettebb, feszesebb, takarékosan is bõkezű albumot csináltak, ami a maga látszólag kurta terjedelmében is üt, mint a bolondóra. Korántsem lényegtelen részletkérdés, hogy a számok többnyire (amúgy a címbõl is sejthetõen) sokkal táncolhatóbbak lettek, de még fontosabb, hogy a lüktetõ basszus, a metronóm pontosságú dob és a maximum tucatnyi, de rendkívül hatásos akkordot pengetõ gitár tökéletesen megágyaz a daloknak, hol kiegészítve, hol meg ellenpontozva azokat. Hayden Thorpe még magabiztosabban ugrál a regiszterek között - ráadásul a számok majd felében csupán háttérvokálozik a szólamot vezetõ, markánsan Dörmögõ Dömötör-hangú Tom Flemming basszusgitáros mögött. A dalok a maguk nemében mind klasszikus műremekek, finoman-kiélezetten megrajzolt szövegi hangsúlyokkal - senki sem tud úgy énekelni vágyról, szexuális frusztrációról, ifjúkori dührõl, mint Hayden Thorpe és zenekara.

Domino/Neon Music, 2009

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.