Lemez

Wild Beasts: Two Dancers

  • - minek -
  • 2009. november 5.

Zene

Alighanem az évtized egyik legerősebb zenekara érkezett meg körünkbe, egyenesen Yorkshire-ból: a négy leedsi srác egyszerre ünnepli, tetőzi be és újítja meg a művészi intencióktól sem mentes minimálpop hagyományt.

Amikor pár éve feltűnt a Wild Beasts, majd tavaly kiadták egyszerre meghökkentõ és lenyűgözõ debütáló albumukat (Limbo, Panto), elsõ blikkre úgy tűnhetett, hogy a dicsõség java az énekes Hayden Thorpe-ot illeti. Ilyen elképesztõ regisztereket bejáró falzettet ritkán lehet hallani - ráadásul e hangi adományt nagyjából öncélúságtól mentesen, mintegy dalkonstrukciós elemként használja. S a Wild Beasts nem csak egyszeri durranás volt, amit ékesen bizonyít idei, Two Dancers című lemezük - sokkal összeszedettebb, feszesebb, takarékosan is bõkezű albumot csináltak, ami a maga látszólag kurta terjedelmében is üt, mint a bolondóra. Korántsem lényegtelen részletkérdés, hogy a számok többnyire (amúgy a címbõl is sejthetõen) sokkal táncolhatóbbak lettek, de még fontosabb, hogy a lüktetõ basszus, a metronóm pontosságú dob és a maximum tucatnyi, de rendkívül hatásos akkordot pengetõ gitár tökéletesen megágyaz a daloknak, hol kiegészítve, hol meg ellenpontozva azokat. Hayden Thorpe még magabiztosabban ugrál a regiszterek között - ráadásul a számok majd felében csupán háttérvokálozik a szólamot vezetõ, markánsan Dörmögõ Dömötör-hangú Tom Flemming basszusgitáros mögött. A dalok a maguk nemében mind klasszikus műremekek, finoman-kiélezetten megrajzolt szövegi hangsúlyokkal - senki sem tud úgy énekelni vágyról, szexuális frusztrációról, ifjúkori dührõl, mint Hayden Thorpe és zenekara.

Domino/Neon Music, 2009

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.