film - FEL!

  • - köves -
  • 2009. november 5.

Zene

Még hogy Hollywood tesz az idősekre! A Fel! főszerepében például egy hetven pluszos öregúr látható, igaz, animációs figura lévén jobbára önmagát meg egy kicsit Walter Matthau szellemét alakítja. Ami e gyenge lábakon álló, s egy SZTK-s botra támaszkodó életről elmondható, arra a Pixar stábjának néhány perc is elég.
Még hogy Hollywood tesz az idõsekre! A Fel! fõszerepében például egy hetven pluszos öregúr látható, igaz, animációs figura lévén jobbára önmagát meg egy kicsit Walter Matthau szellemét alakítja. Ami e gyenge lábakon álló, s egy SZTK-s botra támaszkodó életrõl elmondható, arra a Pixar stábjának néhány perc is elég. Íme, egy emberélet, Carl Fredricksené: indul a klip, s mire a végére érünk, ott görnyed elõttünk a maga teljes kicsiségében egy tisztes eseménytelenségben megõszült hús-vér animációs kispolgár. Tudunk a gyermekkori álmairól és felnõttkori gyermektelenségérõl, a társra lelésrõl és a társ elvesztésérõl, pedig a film még csak most kezdõdik. Egy nagypapa unoka nélkül - az ilyen rendellenességek helyrebillentésére találták fel a Disney-mûveket, kerül is pótunoka meg hû kutyus meg nagy kaland, ám ezúttal nem a "mi gépeink már ezt is tudják" digitális erõdemonstrációhoz kerestek történetet, hanem a meséhez rendelték a gépparkot - hát ilyet is rég pipáltunk. Mert szép az, amikor az öregapó házát millió színes lufi a magasba emeli, és le a kalappal a zaj-zörej osztály elõtt a rozzant derék szinkronhangjáért, és, öregem, van egy olyan Zeppelin-akció a filmben, amilyentõl még Spielberg is visszaadná az iparigazolványát, meg még ezernyi kisebb-nagyobb poén és cukiság, de a Pixar most már abban is nagy, amit nem mutat meg. Vagy épp csak egy kicsit: a szeretett társ hûlt helyét például, a dupla ágy lakatlan felét, ahol érintetlen az ágytakaró. Az év legkomolyabb filmje; humora láttán Chaplint emlegetni sem szentségtörés.

Forgalmazza a Fórum Hungary

*****

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.