Lemez - World music: több

Zene

mint tizennyolc csillag: megint négy lemez, amibe kár lenne nem belehallgatni a nyáron.

KAILASH KHER & KAILASA: YATRA Ezt a korongot bárhonnan is kerülgetjük, abszolút siker. Az 1973-ban (Delhi közelében) született Kailash Kher pályafutása az ezredforduló után szökkent szárba, mikor is az export-import biznisztől elfordulva nekivágott Mumbainak szerencsét próbálni. Az indiai zeneipar központját nyilván ezrek ostromolják nap mint nap, ám Kailash Kher rögtön kitűnt a maga Nusrat Fateh Ali Khan-léptékű hangjával. Nem kellett sok, és már bollywoodi filmslágerek tucatjaiban tündökölt, de mindez csak egy állomás volt, nem pedig az út vagy a befutás.

Ahhoz ugyanis még találkoznia kellett a Bombay Black nevű etnorockegyüttes kulcsfiguráival, a Kamath fivérekkel. Az első közös lemezük, a Kailasa 2006-ban látott napvilágot, és onnantól nem tudták abbahagyni, hál' isten. Az idei Yatra már az ötödik dobásuk - más kérdés, hogy ez az első, ami a nemzetközi piacra is kijutott. És hát tényleg: elképesztő minőségű tánczene. Kailashék példás arányérzékében nemcsak az indiai (bhangra, pop, klasszikus, qawwali) zenei formák alkotnak ragyogó elegyet, de a reggae-től a funkig mindenféle más is, és még sincs benne szedett-vedettség, blöffölés, erőltetettség, kamu. Mondom, példa. Ha fúzió, ha Kelet-Nyugat, akkor így is lehet - így kell - csinálni. (Cumbancha/IndieGo, 2010) *****

GOTAN PROJECT: TANGO 3.0 Tessenek kimondani, hogy tango sokszor egymás után, és egyből kiderül, hogyan született meg napjaink legnépszerűbb tangózenekarának a neve. A kilencvenes évek végén jártunk éppen, amikor a Párizsban tanyázó (francia) Philippe Cohen Solal és (svájci) Christoph H. Mueller valami mélyebbet akart a zenében, mint amit addig a The Boys From Brazil nevű formációval létrehozott. A dub már a fejükben volt, aztán amikor csatlakozott hozzájuk az Argentínából lelépő Eduardo Makaroff, a tangó is bekattant. Mit kattant...? Robbant. Olyannyira, hogy simán elmondható: a tangó drámaiságának és az elektronikus tánczenék popularitásának az egysége elképzelhetetlen volt a 2001-es La Revancha del Tango című albumukig. Na, ez aztán azonnal iskolát teremtett, és olyan példányszámban fogyott (millió felett), hogy utána öt évig agyalni kellett a folytatásán.

Míg a La Revancha... Astor Piazzollát idézte, a 2006-os Lunatico a harmincas évekbeli Carlos Gardelt hívta elő, és (összesen) máris kétmilliós eladásnál tartottunk. Most pedig itt van az idei Tango 3.0, és ha valaki azt mondja, hogy ez a Gotan Project legjobb lemeze, én nem kezdek el vitatkozni. Mert az tényleg lenyűgöző, hogy a jellegzetes Gotan-hang mögött mennyi szín, ötlet, finomság található. Julio Cortázar a regényéből olvas egy gyerekkórus előtt, Victor Hugo Morales focimeccset közvetít, elmegy egy vonat, meg úgy egyáltalán, nagy a jövés-menés: a tangók közben hol vadnyugati filmzene, hol füstös dzsessz szól, fúvósokkal, vonósokkal és Dr. John Hammondjával. Hogy is mondjam, ez a lemez mindig más, és mégis a régi. És tök könynyen fogyasztható, és bizony mégis tele van komoly érzésekkel. És persze, mint mindig, Cristina Vilallongia is több számban énekel. Le a kalappal. (!Ya Basta! Records, 2010) *****

AMPARO SÁNCHEZ: TUCSON-HABANA Amparo Sánchez az Amparanoia nevű madridi együttes énekesnője volt 2008-ig, tizenegy éven és hét albumon át. Volt abban minden: latin-amerikai folk, baszk rock, salsa, rap, flamenco, reggae és elektronika - szóval korántsem véletlenül tapadt Sánchezre a "női Manu Chao" címke. Mondhatni, annyi minden volt benne, hogy ideje lett továbblépni: vagyis inkább mélyíteni, mint tágítani a befolyások körét. Nem szokott ez megártani, sőt. A Tucson-Habana meszsze izgalmasabb, mint az eddigi dobásai, még ha Sánchez szolidabban bánik is a hangszerelésével.

A vájtszemű olvasónak egyből beugorhat: ha Tucson, akkor nyilván a Calexico... És hát tényleg: a calexicós Joey Burns és John Convertino közreműködése nélkül nyilván másképp hangzana a sztori. De azért ez alapvetően Sánchez világa, és nagyon is vonzó világ: egy kicsit melankolikus, vagy mondjuk így: érzékeny, a hozzáillő letisztultsággal. Melyben az akusztikus hangvétel a meghatározó: a gitárokhoz zongora, nagybőgő, harmonika, cselló és persze trombitások csatlakoznak, amikor a (Tucsonhoz közeli) mexikói fíling az uralkodó. Vagy amikor a kubai - hiszen némelyik szám felvételére Havannában került sor, ahol egy duettre Omara Portuondo is kapható volt. Tizenhét szám, közel egy óra, és annak legalább a fele kimondottan élvezetes - innentől Sánchez már sokkal több mint egy női Manu Chao. (Via Lactea Records, 2010) ***** és fél

SIERRA LEONE'S REFUGEE ALLSTARS: RISE & SHINE Abban, hogy megjelenése után menten az európai világzenei rádióslista éllovasa lett ez az album, alighanem szerepet játszik Sierra Leone hátrányos helyzete is: a polgárháború sújtotta országban teljesen összeomlott a zeneipar, és Sooliman Ernest Rogie halála (1994) óta egyetlen név sem került ki a nemzetközi placcra. Más kérdés, hogy éppen az 1991-től 2002-ig tartó polgárháború "hozta össze" a Sierra Leone's Refugee Allstars tagjait - nyugat-afrikai menekülttáborokban, ahonnan aztán New Orleansba vezetett az útjuk. Részben odahaza, részben az Újvilágban vették fel a Rise & Shine számait, melyek közt vannak tradicionális énekes-dobos zenék, a kongói soukous világára rímelő könnyed, gitáros tánczenék és kimondottan veretes, fúvósokkal megfejelt reggae-k is - számomra ez utóbbiak teszik (a társadalmi viszonyoktól függetlenül is) figyelemre méltóvá ezt az albumot. (Cumbancha/IndieGo, 2010) ****

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.