Lemez - World music: több

Zene

mint tizennyolc csillag: megint négy lemez, amibe kár lenne nem belehallgatni a nyáron.

KAILASH KHER & KAILASA: YATRA Ezt a korongot bárhonnan is kerülgetjük, abszolút siker. Az 1973-ban (Delhi közelében) született Kailash Kher pályafutása az ezredforduló után szökkent szárba, mikor is az export-import biznisztől elfordulva nekivágott Mumbainak szerencsét próbálni. Az indiai zeneipar központját nyilván ezrek ostromolják nap mint nap, ám Kailash Kher rögtön kitűnt a maga Nusrat Fateh Ali Khan-léptékű hangjával. Nem kellett sok, és már bollywoodi filmslágerek tucatjaiban tündökölt, de mindez csak egy állomás volt, nem pedig az út vagy a befutás.

Ahhoz ugyanis még találkoznia kellett a Bombay Black nevű etnorockegyüttes kulcsfiguráival, a Kamath fivérekkel. Az első közös lemezük, a Kailasa 2006-ban látott napvilágot, és onnantól nem tudták abbahagyni, hál' isten. Az idei Yatra már az ötödik dobásuk - más kérdés, hogy ez az első, ami a nemzetközi piacra is kijutott. És hát tényleg: elképesztő minőségű tánczene. Kailashék példás arányérzékében nemcsak az indiai (bhangra, pop, klasszikus, qawwali) zenei formák alkotnak ragyogó elegyet, de a reggae-től a funkig mindenféle más is, és még sincs benne szedett-vedettség, blöffölés, erőltetettség, kamu. Mondom, példa. Ha fúzió, ha Kelet-Nyugat, akkor így is lehet - így kell - csinálni. (Cumbancha/IndieGo, 2010) *****

GOTAN PROJECT: TANGO 3.0 Tessenek kimondani, hogy tango sokszor egymás után, és egyből kiderül, hogyan született meg napjaink legnépszerűbb tangózenekarának a neve. A kilencvenes évek végén jártunk éppen, amikor a Párizsban tanyázó (francia) Philippe Cohen Solal és (svájci) Christoph H. Mueller valami mélyebbet akart a zenében, mint amit addig a The Boys From Brazil nevű formációval létrehozott. A dub már a fejükben volt, aztán amikor csatlakozott hozzájuk az Argentínából lelépő Eduardo Makaroff, a tangó is bekattant. Mit kattant...? Robbant. Olyannyira, hogy simán elmondható: a tangó drámaiságának és az elektronikus tánczenék popularitásának az egysége elképzelhetetlen volt a 2001-es La Revancha del Tango című albumukig. Na, ez aztán azonnal iskolát teremtett, és olyan példányszámban fogyott (millió felett), hogy utána öt évig agyalni kellett a folytatásán.

Míg a La Revancha... Astor Piazzollát idézte, a 2006-os Lunatico a harmincas évekbeli Carlos Gardelt hívta elő, és (összesen) máris kétmilliós eladásnál tartottunk. Most pedig itt van az idei Tango 3.0, és ha valaki azt mondja, hogy ez a Gotan Project legjobb lemeze, én nem kezdek el vitatkozni. Mert az tényleg lenyűgöző, hogy a jellegzetes Gotan-hang mögött mennyi szín, ötlet, finomság található. Julio Cortázar a regényéből olvas egy gyerekkórus előtt, Victor Hugo Morales focimeccset közvetít, elmegy egy vonat, meg úgy egyáltalán, nagy a jövés-menés: a tangók közben hol vadnyugati filmzene, hol füstös dzsessz szól, fúvósokkal, vonósokkal és Dr. John Hammondjával. Hogy is mondjam, ez a lemez mindig más, és mégis a régi. És tök könynyen fogyasztható, és bizony mégis tele van komoly érzésekkel. És persze, mint mindig, Cristina Vilallongia is több számban énekel. Le a kalappal. (!Ya Basta! Records, 2010) *****

AMPARO SÁNCHEZ: TUCSON-HABANA Amparo Sánchez az Amparanoia nevű madridi együttes énekesnője volt 2008-ig, tizenegy éven és hét albumon át. Volt abban minden: latin-amerikai folk, baszk rock, salsa, rap, flamenco, reggae és elektronika - szóval korántsem véletlenül tapadt Sánchezre a "női Manu Chao" címke. Mondhatni, annyi minden volt benne, hogy ideje lett továbblépni: vagyis inkább mélyíteni, mint tágítani a befolyások körét. Nem szokott ez megártani, sőt. A Tucson-Habana meszsze izgalmasabb, mint az eddigi dobásai, még ha Sánchez szolidabban bánik is a hangszerelésével.

A vájtszemű olvasónak egyből beugorhat: ha Tucson, akkor nyilván a Calexico... És hát tényleg: a calexicós Joey Burns és John Convertino közreműködése nélkül nyilván másképp hangzana a sztori. De azért ez alapvetően Sánchez világa, és nagyon is vonzó világ: egy kicsit melankolikus, vagy mondjuk így: érzékeny, a hozzáillő letisztultsággal. Melyben az akusztikus hangvétel a meghatározó: a gitárokhoz zongora, nagybőgő, harmonika, cselló és persze trombitások csatlakoznak, amikor a (Tucsonhoz közeli) mexikói fíling az uralkodó. Vagy amikor a kubai - hiszen némelyik szám felvételére Havannában került sor, ahol egy duettre Omara Portuondo is kapható volt. Tizenhét szám, közel egy óra, és annak legalább a fele kimondottan élvezetes - innentől Sánchez már sokkal több mint egy női Manu Chao. (Via Lactea Records, 2010) ***** és fél

SIERRA LEONE'S REFUGEE ALLSTARS: RISE & SHINE Abban, hogy megjelenése után menten az európai világzenei rádióslista éllovasa lett ez az album, alighanem szerepet játszik Sierra Leone hátrányos helyzete is: a polgárháború sújtotta országban teljesen összeomlott a zeneipar, és Sooliman Ernest Rogie halála (1994) óta egyetlen név sem került ki a nemzetközi placcra. Más kérdés, hogy éppen az 1991-től 2002-ig tartó polgárháború "hozta össze" a Sierra Leone's Refugee Allstars tagjait - nyugat-afrikai menekülttáborokban, ahonnan aztán New Orleansba vezetett az útjuk. Részben odahaza, részben az Újvilágban vették fel a Rise & Shine számait, melyek közt vannak tradicionális énekes-dobos zenék, a kongói soukous világára rímelő könnyed, gitáros tánczenék és kimondottan veretes, fúvósokkal megfejelt reggae-k is - számomra ez utóbbiak teszik (a társadalmi viszonyoktól függetlenül is) figyelemre méltóvá ezt az albumot. (Cumbancha/IndieGo, 2010) ****

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.