Lemez: A finom hazai (Zagar: Local Broadcast)

  • - minek -
  • 2003. február 13.

Zene

Akik a közelmúltban megfordultak Yonderboi-koncerten, biztosan emlékeznek a magas, szemüveges billentyűsre, aki igencsak jellegzetes, hogy azt ne mondjuk emersonos mozgással nyüstölte a klaviatúrás és drótos-tekerős hangszereket. Nos, Zságer Balázs, mert róla van szó, azóta megcsinálta saját zenekarát: a gitáros Kovács Andor, a dobos Lázár Tibor vagy szkreccsmester Bootsie régi zenésztársak - ők együtt a Zagar, s hogy boldogságunk teljes legyen, elkészítettek és megjelentettek egy egészen kiváló lemezanyagot, melyet csak ajánlani tudunk az akusztikus élvezetek rabjainak. A Local Broadcast meghallgatása után rögvest kínálkozna a sűrűn használt pigeonhole: filmzenét hallunk, egy képzeletbéli mozi betétdalait - de azért legyünk óvatosak, hisz tudjuk, mi mindent bírtak már elsütni filmzene címszó alatt (lássuk például a Cannibal Corpse felbukkanását az Ace Ventura című filmben - hogy egy egészen extrém példát említsünk). Főképpen pedig azért vigyázzunk, mert egy lemez virtuális felhasználhatósága (különös tekintettel az agyban örökké pergő képekre) még keveset mond a hallott zene valódi érdeméről (bárha ez esetben a mozi mint fontos inspirációs forrás már a kölcsönzött hangminták ismeretében is nyilvánvalónak tűnik). Ezzel szemben tény, hogy a Local Broadcast rendeltetésszerű felhasználása (lejátszóegységbe történő injektálás, majd a play gomb megnyomása) esetén kiválóan hangszerelt, közép- és lassúbb tempójú (dountempo, nesztek, a lemezbolti skatulya) s mindenekelőtt remekül összerakott számokat hallunk. Dob, basszus, billentyű és gitárfutamok, hangminták, szintifüggöny és a lemezjátszista szkreccsei mind rendben vannak - s akkor még nem is szóltunk a vokalistákról, további zenész közreműködőkről meg a komplett vonóskvartettről (Márkos Albert értő vezényletével). Funk, hip-hop, bossa, krimidzsessz, britpop, kraut/progrock (ja!!!) - az inspirációk világosak, azután eltűnik mind az olvasztótégelyben, és már csak a Local Broadcast ihletett szerzeményei között látjuk őket viszont, számokba olvasztva. És persze ne legyenek kétségeink - mint a hét végi, kivételesen jól sikerült lemezbemutató koncert (Trafó) is tanúsította, a lüktetős funkos alapok képesek alaposan megmozgatni a táncolni vágyókat. A nóta megint a régi, kebel dagad, zenénkből kivirágzó hazafiúi öntudat fenn, a magasban szárnyal: egy nemzetnél sem vagyunk alábbvalók - legalábbis, míg ki nem kapcsoljuk a sztereót.

- minek -

UCMG/UGAR, 2002

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.