Lemez: Annak rendjén (Nick Cave and the Bad Seeds: Nocturama)

  • 2003. február 13.

Zene

Miután felbomlott a Birthday Party és megalakult a Bad Seeds, még sokáig Nick Cave jelentette számomra "az év lemezeit" éppúgy, mint a mindennapi hallgatnivalót. Arról a bő évtizedről beszélek, amely 1983-mal vette kezdetét, s az akkor alternatívnak nevezett rockzenét olyan elévülhetetlen albumokkal gazdagította, mint a From Her to Eternity, a The Firstborn is Dead, a Your Funeral... My Trial, a Tender Prey, a The Good Son vagy a Let Love In. Aztán új szelek kezdtek fújni, a "könnyűzenének" megannyi új stílusát és új istenét hordva garmadába, de - a The Boatman´s call, majd a No more shall we part csendes-nyugis hangulatával - Cave is tett egy keveset azért, hogy távolabbra húzódjon tőlem. Ami persze korántsem egyenlő azzal, hogy egy új album megjelenése ne izgasson. Nagyon.
Miután felbomlott a Birthday Party és megalakult a Bad Seeds, még sokáig Nick Cave jelentette számomra "az év lemezeit" éppúgy, mint a mindennapi hallgatnivalót. Arról a bő évtizedről beszélek, amely 1983-mal vette kezdetét, s az akkor alternatívnak nevezett rockzenét olyan elévülhetetlen albumokkal gazdagította, mint a From Her to Eternity, a The Firstborn is Dead, a Your Funeral... My Trial, a Tender Prey, a The Good Son vagy a Let Love In. Aztán új szelek kezdtek fújni, a "könnyűzenének" megannyi új stílusát és új istenét hordva garmadába, de - a The Boatman´s call, majd a No more shall we part csendes-nyugis hangulatával - Cave is tett egy keveset azért, hogy távolabbra húzódjon tőlem. Ami persze korántsem egyenlő azzal, hogy egy új album megjelenése ne izgasson. Nagyon.

A napokban megjelent Nocturama felvételére Cave szülővárosában, Melbourne-ben került sor a Bad Seeds tavalyi, ausztrál turnéja során. Ebből persze még nem következik, hogy elragadta a nosztalgia, mindenesetre több húsz-harminc éves emlék is helyet kapott ezen az albumon. Chris Baily - aki az első felkapott ausztrál punkzenekar, a The Saints énekese volt - egy duettben, a The Blockheads - ami Ian Dury kísérő zenekara volt - három szám vokáljában, és egyáltalán, olykor a Birthday Partyt idéző, túlcsorduló szenvedély. Ami annyit tesz, hogy Cave és az ő kissé bágyadt zongorája legfeljebb három-négy dalt ural, míg a többiben Mick Harvey és Blixa Bargeld és Thomas Wydler és Martyn P. Casey és (már egyenrangú tagként a Dirty Three-hegedűs) Warren Ellis annak rendje szerint "kivadulhatta" a magáét. Jobbára szerelmes dalokról lévén szó, a Let Love Innel kínálkozhat párhuzam - a hevületnek ahhoz mérhető hőfokával bír úgy a Bring It On, mint a Dead Man In My Bed, a tizenöt percen át forrongó Babe, I´m On Fire vagy a meghittségében is megrázó Wonderful Life.

Így hát Cave sorsát és alkotókedvét tekintve aggodalomra semmi okunk. Könnyen lehet: kevésbé volt felkavaró az a kiegyensúlyozottság, amelyben pár éve él, de lám, ennek a csendnek a mélyéből ugyanannak a pokolgépnek a ketyegése hallható. És ez több mint megnyugtató.

Marton László Távolodó

Mute/EMI, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.