Lemez: A kávé keserû (Cinque Cento: Lake Shore Drive)

  • - minek -
  • 2005. február 24.

Zene

Nem lehet elégszer hangsúlyozni a norvég nép és kultúra jelentõs érdemeit - már amennyiben korunk igényesen szórakoztatózenei felhozatalát tekintjük. Tudjuk, ha egy lelkes zenefogyasztó úgy egy-másfél évtizede megpróbált jó erõsen a norvég zene absztrakt fogalmára koncentrálni, javarészt csak az amúgy érdemdús A-Ha meg a nem kevésbé markáns (alkalmanként egymás agyából falatozó, huszonnégy késszúrással gyilkoló, templomgyújtogató) helyi satanista black metal zenekarok juthattak eszébe, ami mindenképpen durva, sztereotip és leegyszerûsítõ.

Nem lehet elégszer hangsúlyozni a norvég nép és kultúra jelentős érdemeit - már amennyiben korunk igényesen szórakoztatózenei felhozatalát tekintjük. Tudjuk, ha egy lelkes zenefogyasztó úgy egy-másfél évtizede megpróbált jó erősen a norvég zene absztrakt fogalmára koncentrálni, javarészt csak az amúgy érdemdús A-Ha meg a nem kevésbé markáns (alkalmanként egymás agyából falatozó, huszonnégy késszúrással gyilkoló, templomgyújtogató) helyi satanista black metal zenekarok juthattak eszébe, ami mindenképpen durva, sztereotip és leegyszerűsítő. Ráadásul immár velejéig hamis is - amit meggyőzően bizonyít korunk kétségtelen skandináv zenei robbanása. Vegyük például cikkünk tárgyát, az egykori olasz kisautóról elnevezett Cinque Cento zenei formációt: egyetlen beltagja a trondheimi illetőségű basszusgitáros/elektronikai varázsló T. D. Nicholson, aki aktív klub/session zenészi előkarrier és a kütyükkel való beható ismerkedés nyomán valamikor 2001-ben döntött úgy, hogy a továbbiakban Cinque Cento néven téveszti meg a világ közvéleményét. A név persze kötelez - Nicholson kompozícióiban rengeteg az utalás a klasszikus olasz easy listening világra, ám zenei forrásai ennél szélesebb körűek - dzsessz-, funk-, régi soulzenék, Portishead, némi pszichedélia és persze klasszikus olasz filmzenék - elképzelései megvalósítását pedig hűen szolgálja megannyi vendég zenész és énekes. Két korábbi EP után most kezünkben első albuma - a játékidővel takarékosan bánik, ám az anyaga a maga nemében töké-letesen célratörő -, kizárt dolog, hogy bárki is ráunjon a rendelkezésére álló alig negyven perc alatt.

Nicholson persze egy pillanatra sem tagadja meg magát, elvég-re maga játszotta fel valamennyi basszusfutamot: az irgalmat nem ismerő, monoton, repetitív bassline különleges ismertetőjele a lemez valamennyi darabjának. S még valami: a vokál - már a nagyon erős nyitószám, a This Is What You Get magával ragadja az embert, s ebben nagy része van az énekesnő (Anita Nansy Vanderhaug) jellegzetesen érzéki, kifejező hangjának. A decensen filmzenei hangulat továbbra sem hagy alább - a maxi-sláger Ease My Mind elindítja a rendre erősen atmoszferikus (viszont alkalmanként jól táncolható) számok sorozatát. Melankólia és eksztázis - a lemez szerkezete híven követi hangulatunkat: egy borongós darabra (Initials CC) rendre jön egy másik (Missing), ezúttal táncolható formába szublimált keserédes szerzemény. A megragadó zenei világ természetesen kitart a lemez végéig, azután elmúlnak a végtelen skandináv éjszakák, előbb-utóbb ott is nyár lesz, viszont marad a Lake Shore Drive, mint a finoman cizellált nordikus melankólia örök emlékműve.

- minek -

Beatservice/Neon Music, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.