Lemez: A kávé keserû (Cinque Cento: Lake Shore Drive)

  • - minek -
  • 2005. február 24.

Zene

Nem lehet elégszer hangsúlyozni a norvég nép és kultúra jelentõs érdemeit - már amennyiben korunk igényesen szórakoztatózenei felhozatalát tekintjük. Tudjuk, ha egy lelkes zenefogyasztó úgy egy-másfél évtizede megpróbált jó erõsen a norvég zene absztrakt fogalmára koncentrálni, javarészt csak az amúgy érdemdús A-Ha meg a nem kevésbé markáns (alkalmanként egymás agyából falatozó, huszonnégy késszúrással gyilkoló, templomgyújtogató) helyi satanista black metal zenekarok juthattak eszébe, ami mindenképpen durva, sztereotip és leegyszerûsítõ.

Nem lehet elégszer hangsúlyozni a norvég nép és kultúra jelentős érdemeit - már amennyiben korunk igényesen szórakoztatózenei felhozatalát tekintjük. Tudjuk, ha egy lelkes zenefogyasztó úgy egy-másfél évtizede megpróbált jó erősen a norvég zene absztrakt fogalmára koncentrálni, javarészt csak az amúgy érdemdús A-Ha meg a nem kevésbé markáns (alkalmanként egymás agyából falatozó, huszonnégy késszúrással gyilkoló, templomgyújtogató) helyi satanista black metal zenekarok juthattak eszébe, ami mindenképpen durva, sztereotip és leegyszerűsítő. Ráadásul immár velejéig hamis is - amit meggyőzően bizonyít korunk kétségtelen skandináv zenei robbanása. Vegyük például cikkünk tárgyát, az egykori olasz kisautóról elnevezett Cinque Cento zenei formációt: egyetlen beltagja a trondheimi illetőségű basszusgitáros/elektronikai varázsló T. D. Nicholson, aki aktív klub/session zenészi előkarrier és a kütyükkel való beható ismerkedés nyomán valamikor 2001-ben döntött úgy, hogy a továbbiakban Cinque Cento néven téveszti meg a világ közvéleményét. A név persze kötelez - Nicholson kompozícióiban rengeteg az utalás a klasszikus olasz easy listening világra, ám zenei forrásai ennél szélesebb körűek - dzsessz-, funk-, régi soulzenék, Portishead, némi pszichedélia és persze klasszikus olasz filmzenék - elképzelései megvalósítását pedig hűen szolgálja megannyi vendég zenész és énekes. Két korábbi EP után most kezünkben első albuma - a játékidővel takarékosan bánik, ám az anyaga a maga nemében töké-letesen célratörő -, kizárt dolog, hogy bárki is ráunjon a rendelkezésére álló alig negyven perc alatt.

Nicholson persze egy pillanatra sem tagadja meg magát, elvég-re maga játszotta fel valamennyi basszusfutamot: az irgalmat nem ismerő, monoton, repetitív bassline különleges ismertetőjele a lemez valamennyi darabjának. S még valami: a vokál - már a nagyon erős nyitószám, a This Is What You Get magával ragadja az embert, s ebben nagy része van az énekesnő (Anita Nansy Vanderhaug) jellegzetesen érzéki, kifejező hangjának. A decensen filmzenei hangulat továbbra sem hagy alább - a maxi-sláger Ease My Mind elindítja a rendre erősen atmoszferikus (viszont alkalmanként jól táncolható) számok sorozatát. Melankólia és eksztázis - a lemez szerkezete híven követi hangulatunkat: egy borongós darabra (Initials CC) rendre jön egy másik (Missing), ezúttal táncolható formába szublimált keserédes szerzemény. A megragadó zenei világ természetesen kitart a lemez végéig, azután elmúlnak a végtelen skandináv éjszakák, előbb-utóbb ott is nyár lesz, viszont marad a Lake Shore Drive, mint a finoman cizellált nordikus melankólia örök emlékműve.

- minek -

Beatservice/Neon Music, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.