Lemez: A kávé keserû (Cinque Cento: Lake Shore Drive)

  • - minek -
  • 2005. február 24.

Zene

Nem lehet elégszer hangsúlyozni a norvég nép és kultúra jelentõs érdemeit - már amennyiben korunk igényesen szórakoztatózenei felhozatalát tekintjük. Tudjuk, ha egy lelkes zenefogyasztó úgy egy-másfél évtizede megpróbált jó erõsen a norvég zene absztrakt fogalmára koncentrálni, javarészt csak az amúgy érdemdús A-Ha meg a nem kevésbé markáns (alkalmanként egymás agyából falatozó, huszonnégy késszúrással gyilkoló, templomgyújtogató) helyi satanista black metal zenekarok juthattak eszébe, ami mindenképpen durva, sztereotip és leegyszerûsítõ.

Nem lehet elégszer hangsúlyozni a norvég nép és kultúra jelentős érdemeit - már amennyiben korunk igényesen szórakoztatózenei felhozatalát tekintjük. Tudjuk, ha egy lelkes zenefogyasztó úgy egy-másfél évtizede megpróbált jó erősen a norvég zene absztrakt fogalmára koncentrálni, javarészt csak az amúgy érdemdús A-Ha meg a nem kevésbé markáns (alkalmanként egymás agyából falatozó, huszonnégy késszúrással gyilkoló, templomgyújtogató) helyi satanista black metal zenekarok juthattak eszébe, ami mindenképpen durva, sztereotip és leegyszerűsítő. Ráadásul immár velejéig hamis is - amit meggyőzően bizonyít korunk kétségtelen skandináv zenei robbanása. Vegyük például cikkünk tárgyát, az egykori olasz kisautóról elnevezett Cinque Cento zenei formációt: egyetlen beltagja a trondheimi illetőségű basszusgitáros/elektronikai varázsló T. D. Nicholson, aki aktív klub/session zenészi előkarrier és a kütyükkel való beható ismerkedés nyomán valamikor 2001-ben döntött úgy, hogy a továbbiakban Cinque Cento néven téveszti meg a világ közvéleményét. A név persze kötelez - Nicholson kompozícióiban rengeteg az utalás a klasszikus olasz easy listening világra, ám zenei forrásai ennél szélesebb körűek - dzsessz-, funk-, régi soulzenék, Portishead, némi pszichedélia és persze klasszikus olasz filmzenék - elképzelései megvalósítását pedig hűen szolgálja megannyi vendég zenész és énekes. Két korábbi EP után most kezünkben első albuma - a játékidővel takarékosan bánik, ám az anyaga a maga nemében töké-letesen célratörő -, kizárt dolog, hogy bárki is ráunjon a rendelkezésére álló alig negyven perc alatt.

Nicholson persze egy pillanatra sem tagadja meg magát, elvég-re maga játszotta fel valamennyi basszusfutamot: az irgalmat nem ismerő, monoton, repetitív bassline különleges ismertetőjele a lemez valamennyi darabjának. S még valami: a vokál - már a nagyon erős nyitószám, a This Is What You Get magával ragadja az embert, s ebben nagy része van az énekesnő (Anita Nansy Vanderhaug) jellegzetesen érzéki, kifejező hangjának. A decensen filmzenei hangulat továbbra sem hagy alább - a maxi-sláger Ease My Mind elindítja a rendre erősen atmoszferikus (viszont alkalmanként jól táncolható) számok sorozatát. Melankólia és eksztázis - a lemez szerkezete híven követi hangulatunkat: egy borongós darabra (Initials CC) rendre jön egy másik (Missing), ezúttal táncolható formába szublimált keserédes szerzemény. A megragadó zenei világ természetesen kitart a lemez végéig, azután elmúlnak a végtelen skandináv éjszakák, előbb-utóbb ott is nyár lesz, viszont marad a Lake Shore Drive, mint a finoman cizellált nordikus melankólia örök emlékműve.

- minek -

Beatservice/Neon Music, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.