Lemez: A kicsi kocsi újra (Grencsó Surprise Kollektiv: Dream Car)

  • 2004. február 5.

Zene

Mindenekelőtt be kell vallanom: magam is ahhoz a generációhoz tartozom, mely főként tekerős diafilmeken szocializálódott/tanult meg olvasni - olyanokon, mint a Hókirálynő című depressziós pszichodráma, a Kiskakas gyémánt félkrajcárja, mely egy kicsit kolhászmihályos, lázadó darab, vagy az Első nap az óvodában (a kávé keserű, a mártás savanyú stb.) című szocializációs tanmese: mivel a gyerek általában hamarabb tanulja meg kívülről a filmek ritmikus prózáját, mint felnőtt rokonai, remek alkalom kínálkozik a nagypapi/nagynéni fegyelmezésére. Más kérdés, hogy saját egykorú gyűjteményemből hiányzott Fülöp István Csodaautója - ebből a szempontból kifejezetten előnyös, hogy Grencsó István és kollektívája most előszedte, sőt meg is zenésítette e lomtárban fellelt alkotást, így lett a médium természetéből fakadóan kicsit cammogó ritmusú diafilmből pörgős, zenés road-movie.

Mindenekelőtt be kell vallanom: magam is ahhoz a generációhoz tartozom, mely főként tekerős diafilmeken szocializálódott/tanult meg olvasni - olyanokon, mint a Hókirálynő című depressziós pszichodráma, a Kiskakas gyémánt félkrajcárja, mely egy kicsit kolhászmihályos, lázadó darab, vagy az Első nap az óvodában (a kávé keserű, a mártás savanyú stb.) című szocializációs tanmese: mivel a gyerek általában hamarabb tanulja meg kívülről a filmek ritmikus prózáját, mint felnőtt rokonai, remek alkalom kínálkozik a nagypapi/nagynéni fegyelmezésére. Más kérdés, hogy saját egykorú gyűjteményemből hiányzott Fülöp István Csodaautója - ebből a szempontból kifejezetten előnyös, hogy Grencsó István és kollektívája most előszedte, sőt meg is zenésítette e lomtárban fellelt alkotást, így lett a médium természetéből fakadóan kicsit cammogó ritmusú diafilmből pörgős, zenés road-movie. A Dream Car sajátos varázsát a diafilmszövegek álomszerű elővezetése adja: a Privát Magyarország sorozat állandó hangja, Szemző Tibor ezúttal is kiváló narrátornak bizonyult. A közreműködő zenészek névsora is figyelemre méltó: fúvós hangszereken a zenekarvezető Grencsó István, bőgőn Benkő Róbert, ütős hangszereken Jeszenszky György, gitáron Hajnóczy Csaba, hegedűn Kenderesi Gabi játszott, mi több, utóbbi vokálozik is a le-mezen, akárcsak a Voces énektrió, sőt egy szám erejéig (Dzsungel) beszáll MC Busa is. A szövegekhez, ének-, sőt rádióreklám-betétekhez kiválóan simulnak a zenék: az ambient hangulatoktól a noise-os gitárfutamokig, a dzsessztől az experimentális rockzenéig terjed a paletta, sőt akad olyan szám is (Marabu), mely a maga laza, jól táncolható formájában tökéletesen megbújna egy nu-jazz kompiláción. Az egyes diafilmkockákra készült kompozíciók pedig egyetlen, egységes zenei folyammá állnak össze, s a mese magával ragad - amíg csak tart a diafilmszerző szép megfogalmazása szerinti álomidő. Az ember csak azt sajnálja, hogy nincs kéznél az eredeti diafilm, a vetítő meg egy jó kis fehér falfelület, s azután hangosan felolvasni, hogy aszondja: "Laci, Peti jóbarátok, együtt vannak sülve-főve, Péter folyton futballozna, Laci térdén mesekönyve." A lemezen, mely az alkotók magánkiadásában (nem mellékesen a Közgáz Vizuális Brigád támogatásával) jelent meg, a mohó befogadó találhat még egy bónuszkompozíciót is, melyet a tavalyi Mediawave-en rögzítettek, utána pedig irány a bolhapiac diafilmrészlege, hátha akad még egy példány a Dzsungel könyvéből, esetleg a Koppányi aga testamentumából, hogy el ne felejtsünk olvasni.

- minek -

Szerzői kiadás, 2003

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.