Lemez: A kicsi kocsi újra (Grencsó Surprise Kollektiv: Dream Car)

  • 2004. február 5.

Zene

Mindenekelőtt be kell vallanom: magam is ahhoz a generációhoz tartozom, mely főként tekerős diafilmeken szocializálódott/tanult meg olvasni - olyanokon, mint a Hókirálynő című depressziós pszichodráma, a Kiskakas gyémánt félkrajcárja, mely egy kicsit kolhászmihályos, lázadó darab, vagy az Első nap az óvodában (a kávé keserű, a mártás savanyú stb.) című szocializációs tanmese: mivel a gyerek általában hamarabb tanulja meg kívülről a filmek ritmikus prózáját, mint felnőtt rokonai, remek alkalom kínálkozik a nagypapi/nagynéni fegyelmezésére. Más kérdés, hogy saját egykorú gyűjteményemből hiányzott Fülöp István Csodaautója - ebből a szempontból kifejezetten előnyös, hogy Grencsó István és kollektívája most előszedte, sőt meg is zenésítette e lomtárban fellelt alkotást, így lett a médium természetéből fakadóan kicsit cammogó ritmusú diafilmből pörgős, zenés road-movie.

Mindenekelőtt be kell vallanom: magam is ahhoz a generációhoz tartozom, mely főként tekerős diafilmeken szocializálódott/tanult meg olvasni - olyanokon, mint a Hókirálynő című depressziós pszichodráma, a Kiskakas gyémánt félkrajcárja, mely egy kicsit kolhászmihályos, lázadó darab, vagy az Első nap az óvodában (a kávé keserű, a mártás savanyú stb.) című szocializációs tanmese: mivel a gyerek általában hamarabb tanulja meg kívülről a filmek ritmikus prózáját, mint felnőtt rokonai, remek alkalom kínálkozik a nagypapi/nagynéni fegyelmezésére. Más kérdés, hogy saját egykorú gyűjteményemből hiányzott Fülöp István Csodaautója - ebből a szempontból kifejezetten előnyös, hogy Grencsó István és kollektívája most előszedte, sőt meg is zenésítette e lomtárban fellelt alkotást, így lett a médium természetéből fakadóan kicsit cammogó ritmusú diafilmből pörgős, zenés road-movie. A Dream Car sajátos varázsát a diafilmszövegek álomszerű elővezetése adja: a Privát Magyarország sorozat állandó hangja, Szemző Tibor ezúttal is kiváló narrátornak bizonyult. A közreműködő zenészek névsora is figyelemre méltó: fúvós hangszereken a zenekarvezető Grencsó István, bőgőn Benkő Róbert, ütős hangszereken Jeszenszky György, gitáron Hajnóczy Csaba, hegedűn Kenderesi Gabi játszott, mi több, utóbbi vokálozik is a le-mezen, akárcsak a Voces énektrió, sőt egy szám erejéig (Dzsungel) beszáll MC Busa is. A szövegekhez, ének-, sőt rádióreklám-betétekhez kiválóan simulnak a zenék: az ambient hangulatoktól a noise-os gitárfutamokig, a dzsessztől az experimentális rockzenéig terjed a paletta, sőt akad olyan szám is (Marabu), mely a maga laza, jól táncolható formájában tökéletesen megbújna egy nu-jazz kompiláción. Az egyes diafilmkockákra készült kompozíciók pedig egyetlen, egységes zenei folyammá állnak össze, s a mese magával ragad - amíg csak tart a diafilmszerző szép megfogalmazása szerinti álomidő. Az ember csak azt sajnálja, hogy nincs kéznél az eredeti diafilm, a vetítő meg egy jó kis fehér falfelület, s azután hangosan felolvasni, hogy aszondja: "Laci, Peti jóbarátok, együtt vannak sülve-főve, Péter folyton futballozna, Laci térdén mesekönyve." A lemezen, mely az alkotók magánkiadásában (nem mellékesen a Közgáz Vizuális Brigád támogatásával) jelent meg, a mohó befogadó találhat még egy bónuszkompozíciót is, melyet a tavalyi Mediawave-en rögzítettek, utána pedig irány a bolhapiac diafilmrészlege, hátha akad még egy példány a Dzsungel könyvéből, esetleg a Koppányi aga testamentumából, hogy el ne felejtsünk olvasni.

- minek -

Szerzői kiadás, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”