Lemez: A negyedik tenor (Jimi Tenor: Beyond The Stars)

  • - minek -
  • 2004. július 1.

Zene

Jimi Tenor, mint hivatalos életrajzából is kiderül, eredetileg a kevésbé poétikus Lassi Lehto nevet viselte - 'Jimi' az egyik Osmond testvér, a 'Tenor' pedig kedvenc hangszere, a szaxofon után ragadt rá. Az ifjú Lassi a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján, mintegy a kor beteg divatját követve, saját ipari/vasverõs bandája, a Shamans tagjaként ment a hallgatóság idegeire, majd elhagyta hóval-faggyal bélelt hazáját, Finnországot, s elõbb Berlinbe, majd New Yorkba költözött. Utóbbi helyen gyakorlatilag a konyhában komponálta elsõ sikeres szólólemezét, a Sahkömiest s elsõ igazi maxislágerét, a Take Me Babyt. Magától értetõdik, hogy az elsõ sikeres opust még számos követte, mint az Europa vagy a már a Warpnál megjelent Intervision, Organism, Out Of Nowhere trió. A megérdemelt sikereket követõen Jimi megnõsült, Londonba, majd Barcelonába költözött, elhagyta a Warp kiadót, s ismét a a Sahkönél adta ki az új évezred elsõ Jimi Tenor-lemezét, a Utopian Dreamet. Tavaly óta új kiadójánál, Kitty-Yo cégér alatt publikálja lemezeit - az idei Beyond The Stars már a második e sorban, s tovább folytatja a haladó tenori hagyományokat. A recept már tíz éve változatlan: ironikus reflexió a szórakoztatózene utóbbi pár évtizedére, dzsessz, soul, funk, afro/latin, easy listening és techno sajátos, változó arányú elegye, alkalmanként nagyzenekari hangzással, vegyes kórussal (!) és ritmusszekcióval súlyosbítva.

Jimi Tenor, mint hivatalos életrajzából is kiderül, eredetileg a kevésbé poétikus Lassi Lehto nevet viselte - 'Jimi' az egyik Osmond testvér, a 'Tenor' pedig kedvenc hangszere, a szaxofon után ragadt rá. Az ifjú Lassi a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján, mintegy a kor beteg divatját követve, saját ipari/vasverõs bandája, a Shamans tagjaként ment a hallgatóság idegeire, majd elhagyta hóval-faggyal bélelt hazáját, Finnországot, s elõbb Berlinbe, majd New Yorkba költözött. Utóbbi helyen gyakorlatilag a konyhában komponálta elsõ sikeres szólólemezét, a Sahkömiest s elsõ igazi maxislágerét, a Take Me Babyt. Magától értetõdik, hogy az elsõ sikeres opust még számos követte, mint az Europa vagy a már a Warpnál megjelent Intervision, Organism, Out Of Nowhere trió. A megérdemelt sikereket követõen Jimi megnõsült, Londonba, majd Barcelonába költözött, elhagyta a Warp kiadót, s ismét a a Sahkönél adta ki az új évezred elsõ Jimi Tenor-lemezét, a Utopian Dreamet. Tavaly óta új kiadójánál, Kitty-Yo cégér alatt publikálja lemezeit - az idei Beyond The Stars már a második e sorban, s tovább folytatja a haladó tenori hagyományokat. A recept már tíz éve változatlan: ironikus reflexió a szórakoztatózene utóbbi pár évtizedére, dzsessz, soul, funk, afro/latin, easy listening és techno sajátos, változó arányú elegye, alkalmanként nagyzenekari hangzással, vegyes kórussal (!) és ritmusszekcióval súlyosbítva.

A Beyond The Stars egy kifejezetten finom hangzású, néha álomszerû, ha úgy tetszik, filmre való zenéket felsorakoztató album, rajta minden, ami szem-szájnak ingere: helyenként big band dzsesszhangzás, mindez az Aventur vegyes kórius, a Rhythm Taxi nevû, berlini illetõségû ütõszenekar, no és persze saját bevált zenészei (majd egy tucat) közremûködésével. A lemez a finom, atmoszferikus Barcelona Sunrise-zal indul - rajta egy barcelonai önjelölt költõ, bizonyos Allonymous ritmikus prózájával -, közben mintha egy 1965-ös évjáratú film intróját hallanánk. A Moon Goddess ehhez képest egy kis afro/latin finomság sok fúvóssal és ütõssel, s némi Moog-hangzással. A címadó Beyond The Stars alapja tinglitangli kis dalocska a szerzõ ihletett elõadásában, majd az óvatlan hallgató kisvártatva a nagy-zenekari dzsungel kellõs közepén találja magát. Az Asteroid Belt a lemez talán legkaotikusabb darabja - ám ha a b. hallgató túléli, úgy további élményekben lesz része. Mindenekelõtt jön egy újabb tenorizmus, a kissé már Zappát idézõ Miracles, majd a Take Off: klasszikus kemény funkalapokon nyugvó mûdarab, szárnyaló fuvola-, trombita- és a szaxofonfutamokkal - alkalmasint igazi élõ zene. A Sirens Of Salo egy újabb easy listening, virtuális filmsláger, a Gamelavad szintúgy - ez utóbbi, részben vegyes kari darabhoz leginkább egy régi olasz B szériás zsánerfilmet társítana az ember. A könnyed, vokális Going For The Gold után jön az afrobeat alapú Gimme Little Bit, majd a keményre hangolt Tsunami, a címhez illõen síró gitárokkal körítve. A zárószám (Strawberry Place) optimista és elõremutató, mint egy választási program: tessenek leülni és megnyugodni, a jármû ma már nem megy tovább. S egy újabb adalék: e héten csütörtökön (július 1-jén) az A38-on lép fel a Jimi Tenor Band - a fent leírtak alkalmasint élõben is verifikálhatók, s akkor még nem is beszéltünk a pótolhatatlan zenei élményrõl.

- minek -

Kitty-Yo, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.