Lemez: A negyedik tenor (Jimi Tenor: Beyond The Stars)

  • - minek -
  • 2004. július 1.

Zene

Jimi Tenor, mint hivatalos életrajzából is kiderül, eredetileg a kevésbé poétikus Lassi Lehto nevet viselte - 'Jimi' az egyik Osmond testvér, a 'Tenor' pedig kedvenc hangszere, a szaxofon után ragadt rá. Az ifjú Lassi a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján, mintegy a kor beteg divatját követve, saját ipari/vasverõs bandája, a Shamans tagjaként ment a hallgatóság idegeire, majd elhagyta hóval-faggyal bélelt hazáját, Finnországot, s elõbb Berlinbe, majd New Yorkba költözött. Utóbbi helyen gyakorlatilag a konyhában komponálta elsõ sikeres szólólemezét, a Sahkömiest s elsõ igazi maxislágerét, a Take Me Babyt. Magától értetõdik, hogy az elsõ sikeres opust még számos követte, mint az Europa vagy a már a Warpnál megjelent Intervision, Organism, Out Of Nowhere trió. A megérdemelt sikereket követõen Jimi megnõsült, Londonba, majd Barcelonába költözött, elhagyta a Warp kiadót, s ismét a a Sahkönél adta ki az új évezred elsõ Jimi Tenor-lemezét, a Utopian Dreamet. Tavaly óta új kiadójánál, Kitty-Yo cégér alatt publikálja lemezeit - az idei Beyond The Stars már a második e sorban, s tovább folytatja a haladó tenori hagyományokat. A recept már tíz éve változatlan: ironikus reflexió a szórakoztatózene utóbbi pár évtizedére, dzsessz, soul, funk, afro/latin, easy listening és techno sajátos, változó arányú elegye, alkalmanként nagyzenekari hangzással, vegyes kórussal (!) és ritmusszekcióval súlyosbítva.

Jimi Tenor, mint hivatalos életrajzából is kiderül, eredetileg a kevésbé poétikus Lassi Lehto nevet viselte - 'Jimi' az egyik Osmond testvér, a 'Tenor' pedig kedvenc hangszere, a szaxofon után ragadt rá. Az ifjú Lassi a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján, mintegy a kor beteg divatját követve, saját ipari/vasverõs bandája, a Shamans tagjaként ment a hallgatóság idegeire, majd elhagyta hóval-faggyal bélelt hazáját, Finnországot, s elõbb Berlinbe, majd New Yorkba költözött. Utóbbi helyen gyakorlatilag a konyhában komponálta elsõ sikeres szólólemezét, a Sahkömiest s elsõ igazi maxislágerét, a Take Me Babyt. Magától értetõdik, hogy az elsõ sikeres opust még számos követte, mint az Europa vagy a már a Warpnál megjelent Intervision, Organism, Out Of Nowhere trió. A megérdemelt sikereket követõen Jimi megnõsült, Londonba, majd Barcelonába költözött, elhagyta a Warp kiadót, s ismét a a Sahkönél adta ki az új évezred elsõ Jimi Tenor-lemezét, a Utopian Dreamet. Tavaly óta új kiadójánál, Kitty-Yo cégér alatt publikálja lemezeit - az idei Beyond The Stars már a második e sorban, s tovább folytatja a haladó tenori hagyományokat. A recept már tíz éve változatlan: ironikus reflexió a szórakoztatózene utóbbi pár évtizedére, dzsessz, soul, funk, afro/latin, easy listening és techno sajátos, változó arányú elegye, alkalmanként nagyzenekari hangzással, vegyes kórussal (!) és ritmusszekcióval súlyosbítva.

A Beyond The Stars egy kifejezetten finom hangzású, néha álomszerû, ha úgy tetszik, filmre való zenéket felsorakoztató album, rajta minden, ami szem-szájnak ingere: helyenként big band dzsesszhangzás, mindez az Aventur vegyes kórius, a Rhythm Taxi nevû, berlini illetõségû ütõszenekar, no és persze saját bevált zenészei (majd egy tucat) közremûködésével. A lemez a finom, atmoszferikus Barcelona Sunrise-zal indul - rajta egy barcelonai önjelölt költõ, bizonyos Allonymous ritmikus prózájával -, közben mintha egy 1965-ös évjáratú film intróját hallanánk. A Moon Goddess ehhez képest egy kis afro/latin finomság sok fúvóssal és ütõssel, s némi Moog-hangzással. A címadó Beyond The Stars alapja tinglitangli kis dalocska a szerzõ ihletett elõadásában, majd az óvatlan hallgató kisvártatva a nagy-zenekari dzsungel kellõs közepén találja magát. Az Asteroid Belt a lemez talán legkaotikusabb darabja - ám ha a b. hallgató túléli, úgy további élményekben lesz része. Mindenekelõtt jön egy újabb tenorizmus, a kissé már Zappát idézõ Miracles, majd a Take Off: klasszikus kemény funkalapokon nyugvó mûdarab, szárnyaló fuvola-, trombita- és a szaxofonfutamokkal - alkalmasint igazi élõ zene. A Sirens Of Salo egy újabb easy listening, virtuális filmsláger, a Gamelavad szintúgy - ez utóbbi, részben vegyes kari darabhoz leginkább egy régi olasz B szériás zsánerfilmet társítana az ember. A könnyed, vokális Going For The Gold után jön az afrobeat alapú Gimme Little Bit, majd a keményre hangolt Tsunami, a címhez illõen síró gitárokkal körítve. A zárószám (Strawberry Place) optimista és elõremutató, mint egy választási program: tessenek leülni és megnyugodni, a jármû ma már nem megy tovább. S egy újabb adalék: e héten csütörtökön (július 1-jén) az A38-on lép fel a Jimi Tenor Band - a fent leírtak alkalmasint élõben is verifikálhatók, s akkor még nem is beszéltünk a pótolhatatlan zenei élményrõl.

- minek -

Kitty-Yo, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.