Lemez: Brazil-olasz döntõ (Rosalia De Souza: Garota Diferente)

  • - minek -
  • 2004. december 16.

Zene

A csodálatos hanggal megáldott Rosalia De Souza nemrég éppen Nicola Conte, a neves olasz jazzgroove producer/dj segítségével készítette el Garota Moderne címû albumát - s máris kezünkben tarthatjuk az album ihletett remixváltozatát (Garota Diferente). Na és? - legyinthetnénk, ám ezúttal alaptalanul, hiszen a feldolgozott, újraértelmezett és újrafelvett dalok többnyire felülütik az eredetit, stílusukban, tempójukban is kellõen sokszínûek, ráadásul valamennyi megõrizte Rosalia lenyûgözõ vokálját.

A csodálatos hanggal megáldott Rosalia De Souza nemrég éppen Nicola Conte, a neves olasz jazzgroove producer/dj segítségével készítette el Garota Moderne címû albumát - s máris kezünkben tarthatjuk az album ihletett remixváltozatát (Garota Diferente). Na és? - legyinthetnénk, ám ezúttal alaptalanul, hiszen a feldolgozott, újraértelmezett és újrafelvett dalok többnyire felülütik az eredetit, stílusukban, tempójukban is kellõen sokszínûek, ráadásul valamennyi megõrizte Rosalia lenyûgözõ vokálját.

Az Adriana címû darabot például a Jazzflora válogatásról ismerõs finn Five Corners Quintet rögzítette újra - a száz százalékig friss és élõ produkció remek felvezetése az elkövetkezõ több mint hetvenperces zenei orgiának, mely nagyjából a gyors, gyors, lassú logikáját kö-veti - talán nem pontosan ilyen egyenletes eloszlásban.

A következõ darab ugyanis a brit Zero dB kettõs ravasz interpretációja a Maria Moita témájára: elõbb középtempós bossa, billentyûkkel, akusztikus gitárral, azután törés nélkül folytatódik a szám, ezentúl drum & bassben! A brazil díva hangja és a futurisztikus basszus, a szépség és a szörnyeteg egy kompozíción belül - s mondanunk kell, szinte arra termett, hogy táncoljon rá, aki még él.

A Trüby Trio jó kis taposós, négynegyedes változatot kerekített a Fica Mal Com Deus címû gyönyörû balladából, míg a Samba Novo címû darabot a harsonás Gianluca Petronella szabta át saját ízlésére a fuvolás Paolo Porta bûntársi segédletével - az eredmény: bossa beütésû house. A dán Povo duó finn kollégáihoz hasonlóan újra rögzítette a Saudosismo címû Caetano Veloso-szerzeményt, s az eredmény ugyanúgy hibátlan és ihletett, mint Gerardo Frisinának és kisegyüttesének kísérlete a Bossa 31 tökéletes domesztikálására.

A bossa nova hagyományhoz hû verziók után jönnek azok, melyek rugalmasan elszakadtak a tradícióktól. A Stateless (Andreas Saag a funky Göteborgból) például elsõre úgy tesz, mintha úszós, majdhogynem ambient darabot varázsolt volna - ismét csak a Fica Mal Com Deusból, hogy négy perc után beinduljon a jazzstep - a la '96! A Raw Deal meggyõzõen hozza a színvonalat: egy kis törzsi/afro ritmusalap, majd jön a Zona Sul kockázatmentes funky house változata, úgy 80 körüli szintihangmintákkal nyakonöntve. A Big Bang (Simone Serritella) ehhez képest a Canto Da Ossanha egy valószínûtlen mutáns, viszont rendkívül vidám, funky verzióját hozta létre, s nem marad el az obligát szintiszóló sem!

A hátralévõ zeneidõ a nyugis daraboknak szentelõdik: a Buscemi árulkodó címû (Chilling Out In Venice Mix) feldolgozásában a Bossa 31 megfontoltan lüktet, de így sem üt kisebbet, a Dining Rooms (Ste-fano Ghittoni és Cesare Malfatti duója) viszont csaknem akusztikus (ahogy mostanában rendkívül elmésen hívják: nu-folk) változatban játszotta el újra a Mais címû szomorú számot, de azért a végén valahogy mégse a keserûség marad meg bennünk.

- minek -

Schema/Deep Distribution, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.