Lemez: Brazil-olasz döntõ (Rosalia De Souza: Garota Diferente)

  • - minek -
  • 2004. december 16.

Zene

A csodálatos hanggal megáldott Rosalia De Souza nemrég éppen Nicola Conte, a neves olasz jazzgroove producer/dj segítségével készítette el Garota Moderne címû albumát - s máris kezünkben tarthatjuk az album ihletett remixváltozatát (Garota Diferente). Na és? - legyinthetnénk, ám ezúttal alaptalanul, hiszen a feldolgozott, újraértelmezett és újrafelvett dalok többnyire felülütik az eredetit, stílusukban, tempójukban is kellõen sokszínûek, ráadásul valamennyi megõrizte Rosalia lenyûgözõ vokálját.

A csodálatos hanggal megáldott Rosalia De Souza nemrég éppen Nicola Conte, a neves olasz jazzgroove producer/dj segítségével készítette el Garota Moderne címû albumát - s máris kezünkben tarthatjuk az album ihletett remixváltozatát (Garota Diferente). Na és? - legyinthetnénk, ám ezúttal alaptalanul, hiszen a feldolgozott, újraértelmezett és újrafelvett dalok többnyire felülütik az eredetit, stílusukban, tempójukban is kellõen sokszínûek, ráadásul valamennyi megõrizte Rosalia lenyûgözõ vokálját.

Az Adriana címû darabot például a Jazzflora válogatásról ismerõs finn Five Corners Quintet rögzítette újra - a száz százalékig friss és élõ produkció remek felvezetése az elkövetkezõ több mint hetvenperces zenei orgiának, mely nagyjából a gyors, gyors, lassú logikáját kö-veti - talán nem pontosan ilyen egyenletes eloszlásban.

A következõ darab ugyanis a brit Zero dB kettõs ravasz interpretációja a Maria Moita témájára: elõbb középtempós bossa, billentyûkkel, akusztikus gitárral, azután törés nélkül folytatódik a szám, ezentúl drum & bassben! A brazil díva hangja és a futurisztikus basszus, a szépség és a szörnyeteg egy kompozíción belül - s mondanunk kell, szinte arra termett, hogy táncoljon rá, aki még él.

A Trüby Trio jó kis taposós, négynegyedes változatot kerekített a Fica Mal Com Deus címû gyönyörû balladából, míg a Samba Novo címû darabot a harsonás Gianluca Petronella szabta át saját ízlésére a fuvolás Paolo Porta bûntársi segédletével - az eredmény: bossa beütésû house. A dán Povo duó finn kollégáihoz hasonlóan újra rögzítette a Saudosismo címû Caetano Veloso-szerzeményt, s az eredmény ugyanúgy hibátlan és ihletett, mint Gerardo Frisinának és kisegyüttesének kísérlete a Bossa 31 tökéletes domesztikálására.

A bossa nova hagyományhoz hû verziók után jönnek azok, melyek rugalmasan elszakadtak a tradícióktól. A Stateless (Andreas Saag a funky Göteborgból) például elsõre úgy tesz, mintha úszós, majdhogynem ambient darabot varázsolt volna - ismét csak a Fica Mal Com Deusból, hogy négy perc után beinduljon a jazzstep - a la '96! A Raw Deal meggyõzõen hozza a színvonalat: egy kis törzsi/afro ritmusalap, majd jön a Zona Sul kockázatmentes funky house változata, úgy 80 körüli szintihangmintákkal nyakonöntve. A Big Bang (Simone Serritella) ehhez képest a Canto Da Ossanha egy valószínûtlen mutáns, viszont rendkívül vidám, funky verzióját hozta létre, s nem marad el az obligát szintiszóló sem!

A hátralévõ zeneidõ a nyugis daraboknak szentelõdik: a Buscemi árulkodó címû (Chilling Out In Venice Mix) feldolgozásában a Bossa 31 megfontoltan lüktet, de így sem üt kisebbet, a Dining Rooms (Ste-fano Ghittoni és Cesare Malfatti duója) viszont csaknem akusztikus (ahogy mostanában rendkívül elmésen hívják: nu-folk) változatban játszotta el újra a Mais címû szomorú számot, de azért a végén valahogy mégse a keserûség marad meg bennünk.

- minek -

Schema/Deep Distribution, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.