Lemez: Brazil-olasz döntõ (Rosalia De Souza: Garota Diferente)

  • - minek -
  • 2004. december 16.

Zene

A csodálatos hanggal megáldott Rosalia De Souza nemrég éppen Nicola Conte, a neves olasz jazzgroove producer/dj segítségével készítette el Garota Moderne címû albumát - s máris kezünkben tarthatjuk az album ihletett remixváltozatát (Garota Diferente). Na és? - legyinthetnénk, ám ezúttal alaptalanul, hiszen a feldolgozott, újraértelmezett és újrafelvett dalok többnyire felülütik az eredetit, stílusukban, tempójukban is kellõen sokszínûek, ráadásul valamennyi megõrizte Rosalia lenyûgözõ vokálját.

A csodálatos hanggal megáldott Rosalia De Souza nemrég éppen Nicola Conte, a neves olasz jazzgroove producer/dj segítségével készítette el Garota Moderne címû albumát - s máris kezünkben tarthatjuk az album ihletett remixváltozatát (Garota Diferente). Na és? - legyinthetnénk, ám ezúttal alaptalanul, hiszen a feldolgozott, újraértelmezett és újrafelvett dalok többnyire felülütik az eredetit, stílusukban, tempójukban is kellõen sokszínûek, ráadásul valamennyi megõrizte Rosalia lenyûgözõ vokálját.

Az Adriana címû darabot például a Jazzflora válogatásról ismerõs finn Five Corners Quintet rögzítette újra - a száz százalékig friss és élõ produkció remek felvezetése az elkövetkezõ több mint hetvenperces zenei orgiának, mely nagyjából a gyors, gyors, lassú logikáját kö-veti - talán nem pontosan ilyen egyenletes eloszlásban.

A következõ darab ugyanis a brit Zero dB kettõs ravasz interpretációja a Maria Moita témájára: elõbb középtempós bossa, billentyûkkel, akusztikus gitárral, azután törés nélkül folytatódik a szám, ezentúl drum & bassben! A brazil díva hangja és a futurisztikus basszus, a szépség és a szörnyeteg egy kompozíción belül - s mondanunk kell, szinte arra termett, hogy táncoljon rá, aki még él.

A Trüby Trio jó kis taposós, négynegyedes változatot kerekített a Fica Mal Com Deus címû gyönyörû balladából, míg a Samba Novo címû darabot a harsonás Gianluca Petronella szabta át saját ízlésére a fuvolás Paolo Porta bûntársi segédletével - az eredmény: bossa beütésû house. A dán Povo duó finn kollégáihoz hasonlóan újra rögzítette a Saudosismo címû Caetano Veloso-szerzeményt, s az eredmény ugyanúgy hibátlan és ihletett, mint Gerardo Frisinának és kisegyüttesének kísérlete a Bossa 31 tökéletes domesztikálására.

A bossa nova hagyományhoz hû verziók után jönnek azok, melyek rugalmasan elszakadtak a tradícióktól. A Stateless (Andreas Saag a funky Göteborgból) például elsõre úgy tesz, mintha úszós, majdhogynem ambient darabot varázsolt volna - ismét csak a Fica Mal Com Deusból, hogy négy perc után beinduljon a jazzstep - a la '96! A Raw Deal meggyõzõen hozza a színvonalat: egy kis törzsi/afro ritmusalap, majd jön a Zona Sul kockázatmentes funky house változata, úgy 80 körüli szintihangmintákkal nyakonöntve. A Big Bang (Simone Serritella) ehhez képest a Canto Da Ossanha egy valószínûtlen mutáns, viszont rendkívül vidám, funky verzióját hozta létre, s nem marad el az obligát szintiszóló sem!

A hátralévõ zeneidõ a nyugis daraboknak szentelõdik: a Buscemi árulkodó címû (Chilling Out In Venice Mix) feldolgozásában a Bossa 31 megfontoltan lüktet, de így sem üt kisebbet, a Dining Rooms (Ste-fano Ghittoni és Cesare Malfatti duója) viszont csaknem akusztikus (ahogy mostanában rendkívül elmésen hívják: nu-folk) változatban játszotta el újra a Mais címû szomorú számot, de azért a végén valahogy mégse a keserûség marad meg bennünk.

- minek -

Schema/Deep Distribution, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.